Zittenblijven of naar een lager niveau?

blijvenzittenElk schooljaar opent Studiekring met de Vliegende Start. Juist als er nog niet veel huiswerk is: ideaal om een goede planning te leren maken en extra aandacht te geven aan studievaardigheden. We zien het als een opmaat voor een succesvol jaar, zoals de atleet zich ook ruim voor het startsignaal stevig voorbereidt. Zittenblijvers en niveauzakkers nemen daarbij een speciale plaats in: alles lijkt al zo bekend… en dan voelen sommigen zich ook nog diep van binnen een beetje een loser. Dodelijk voor de motivatie. Juist die leerlingen lopen het gevaar door te gaan op dezelfde weg, met dezelfde studiemanieren, omdat ze simpelweg geen andere kennen. En ook omdat de bekende stof een ‘makkie’ lijkt, die niet veel aandacht kost.

Juist voor hen vormt de Vliegende Start met huiswerkbegeleiding een kans om écht te laten zien wat ze in huis hebben. Minimaal zevens en achten, in plaats van de zesjes en lager van vorig jaar.
Het gevoel ervaren om ergens goed in te zijn… misschien zelfs wel de beste in te zijn, doet meer voor het zelfvertrouwen en de motivatie dan wat dan ook.
De lat mag hoger dit jaar, en als ouder help je je kind het best door niet mee te gaan in het gevoel van time-out waarmee sommige leerlingen aan zo’n jaar beginnen. Het jaar ervoor is niet verloren, maar een voorbereiding om nu te kunnen knallen en de positieve spiraal in te zetten. Want het is lékker, die mooie cijfers op je lijst. Lekker genoeg om het gevoel vast te willen houden.

Ga je op die manier aan de slag, dan haal je als leerling méér dan een mooi herfstrapport. Je zit ook meteen stevig in de studiestroom, waardoor je bij de les blijft en het opmerkt als de stof in de loop van het jaar niet meer zo bekend is en lastiger wordt. Wat voor velen een valkuil is, is juist met deze aanpak dan geen probleem.

Die aanpak gaat niet vanzelf. Als ouder mag je zelf het lagere niveau of herhaaljaar óók niet als een time-out zien. Na misschien een jaar intensief begeleiden hangt de tong misschien op de schoenen en ben je blij even rust te krijgen… toch niet doen. Juist nu heeft de leerling alle aandacht nodig om een nieuwe aanpak en nieuwe studiemanieren te leren, vanaf het begin. Een Vliegende Start zorgt voor succes in de rest van het jaar – voor elke leerling!

HELP! Herexamen!

Examentraining-Houten 1Hoe ver kun je gaan in het rekken van grenzen? Ooit probeerde ik dat uit tijdens mijn eindexamen, niet echt een handig moment. Maar… ik slaagde, met een vier op mijn lijst, dankzij de compensatie bij andere vakken. Dat kon toen nog… Slagen zonder te leren. Mazzelaar. Zondagskind. Ik was niet de enige, en nog steeds zijn er leerlingen die om de een of andere reden zo hun examentijd doorrollen.

Niet iedereen heeft dezelfde mazzel. Of maar een beetje mazzel: als je niet zakt maar nog een kans krijgt via een herexamen. Voor sommige leerlingen is dat de eerste harde landing in de werkelijkheid. Waar het hoofddoel altijd leek te zijn dat je het ‘leuk’ had, is daar nu ineens de dreiging dat alles er het komende jaar heel anders uit gaat zien dan gedacht.

Heeft uw kind een herexamen en wilt u mijn advies? Zorg ervoor dat uw zoon of dochter die makkelijke houding dan even laat varen. Hoeft maar voor één dag in het weekend. Een lange dag intensief bikkelen met hulp waar herkansers echt iets aan hebben levert bij de Studiekring herexamentraining gemiddeld EEN KOMMA VIER punten méér op. Even verstand op nul, blik op oneindig en knallen. Het is een ruilhandel: geef een dag en win een jaar. Of: geef een dag en win je plaats op de vervolgopleiding, je jaar backpacken, je jaar au-pair, dat leuke baantje waarvoor je al aangenomen bent.

Kom op. Je kúnt het!

Over de herexamentraining:

In het weekend van 15 en 16 juni geeft Studiekring de laatste examentrainingen van het jaar: de herexamentrainingen. Hiermee willen we leerlingen een kans geven alsnog hun eindexamen te halen. De trainingen zijn vergelijkbaar met de centrale eindexamentrainingen in april en mei. Een trainingsdag duurt langer: in 8,5 uur (van 9.00 tot 18.00 uur inclusief pauze) zetten we alles in het werk voor een goed resultaat op het herexamen! Meer informatie en aanmelden.

Signaal van de Markeerstift

markeerstift

Hoe kan het dat dit nieuws zoveel verbazing opriep de aflopen week? ‘Markeren van tekst blijkt slechte studiemethode’… iedereen die ooit de Studiekringmethode heeft geprobeerd wist dat al jaren!

Maar de verbazing herken ik wel. Bijna iedereen kent de markeertruc, en volgens mij komt dat ook omdat het zo lekker snel resultaat lijkt op te leveren. Mooie felle stiften, halfuurtje werk en je lesstof ziet er onherkenbaar uit. ‘Hier is hard aan gewerkt!’, schreeuwen de neonkleuren je toe. Nieuwe leerlingen bij huiswerkbegeleiding verbazen zich dan ook meestal als de begeleiders er geen genoegen mee nemen. Markeren is prima, maar alleen als uitgangspunt. Want precies zoals de onderzoekers ontdekten, sla je die gemarkeerde losse feiten slecht op. Pas als je deze vervolgens gebruikt om de onderlinge verbanden duidelijk te krijgen begin je met het échte leerwerk.

Hoe doe jij huiswerk? Ontdek wat bij je past!

Zelf-huiswerkmakenHoe minder hulp je nodig hebt, hoe beter! Dat lijkt een wat krasse uitspraak voor een huiswerkbegeleider, maar toch is het precies waar het bij Studiekring om draait. Een leerling die prima eigen manieren gevonden heeft om het huiswerk aan te pakken, heeft onze begeleiding niet nodig. En een leerling die dat juist met onze hulp voor elkaar krijgt, zwaaien we blij uit: Gefeliciteerd, je kunt het nu zelf! Juist bij de leeftijdsgroep van onze leerlingen is het zelf doen, zelf ervaren, zelf ontdekken immers het allerbelangrijkst. Op die manier verworven inzichten zul je namelijk ook zonder begeleiding blijven toepassen, in je hele verdere studieloopbaan.

Competentie? Studievaardigheden!

Competentie. Voor veel ouders klinkt dat als een vage modekreet. Dat komt vast door de term ‘competentiegericht onderwijs’: onderwijs waarbij je kennis en vaardigheden aanleert. Mmm, wat deden we vroeger dan? En doen ze dat op andere scholen niet? De vlag dekt de lading niet, want eigenlijk bedoelen ze: je leert die kennis en vaardigheden door de praktijk, voor de praktijk. In plaats van theorie stampen los je échte problemen op. Hartstikke goed, maar de naam ‘competentiegericht’ vind ik nog steeds onzinnig. Elk onderwijs is toch gericht op het aanleren van kennis en vaardigheden? De dingen die je leert en traint, dat zijn de competenties. Niks vaags aan.