Home Over ons Diensten Vestigingen
Lelystad Albrandswaard Docenten Leiden Bona Burggravenlaan Katwijk Veenendaal Beverwijk IJmuiden Amsterdam IVKO Geldrop Hellevoetsluis Docenten Katwijk Docenten Lelystad Docenten Veenendaal Etten-Leur Docenten Beverwijk Docenten Etten-Leur Docenten Geldrop Docenten IJmuiden Gouda Driestar College Leidschendam Studiekring Brabant Docenten Amsterdam IVKO Docenten Leidschendam In Zeist Docenten Gouda Driestars Docenten Hellevoetsluis Docenten Venlo Docenten Zeist De Breul Castricum Jac. P. ThijsseCollege Zeist de Breul Bleiswijk Docenten Castricum Ervaringen en reacties Zeist De Breul Zoetermeer Picasso Roosendaal Norbertus Studiekring in Roosendaal Hoogvliet Ervaringen Eindhoven Stedelijk College Ervaringen en reacties Woudenberg Routebeschrijving Alkmaar Docenten Almere Buiten Docenten Almere Stad Docenten Alphen aan den Rijn Docenten Almere Haven Docenten Amersfoort Bergkwartier Docenten Amersfoort Centrum Routebeschrijving Amersfoort Van Lodenstein Docenten Amersfoort Vermeerkwartier Docenten Amstelveen Docenten Amsterdam Centrum Docenten Amsterdam Fred Roeskestraat Docenten amsterdam Tolstraat Routebeschrijving Apeldoorn Fruytier Docenten Apeldoorn Centrum Docenten Apeldoorn Oost Docenten Apeldoorn West Docenten Arnhem Noord Docenten Arnhem Zuid Docenten Barneveld Routebeschrijving Bergen op Zoom Routebeschrijving Bergschenhoek Tarieven Bilthoven Docenten Breda Docenten Boxmeer Docenten Bussum Docenten Culemborg Docenten De Bilt Actie Delft Docenten Den Bosch Docenten Den Haag Routebeschrijving Den Haag Centrum Routebeschrijving Den Haag HML Routebeschrijving Deventer Docenten Deventer Het Stormink Routebeschrijving Deventer het Vlier Tarieven Dordrecht Docenten Ede Docenten Eindhoven Gestel Docenten Eindhoven Stedelijk College Docenten Eindhoven Docenten Gouda Bloemendaal Docenten Gouda Vreewijk Docenten Haarlem Centrum Docenten Haarlem Noord Docenten Haarlem Zuid Docenten Heemstede Docenten Heerhugowaard Docenten Hilversum Docenten Hoofddorp Tarieven Hoorn Werenfridus Docenten Houten Routebeschrijving Huizen Docenten Leiden Boerhaave Routebeschrijving Leiden Rijndijk Routebeschrijving Leiden SGL Athena Routebeschrijving Leiden SGL Socrates Routebeschrijving Maarssen Tarieven Nieuwegein Tarieven Nijmegen Routebeschrijving Oss Routebeschrijving Roosendaal Routebeschrijving Rosmalen Docenten Rotterdam Prinsenland Docenten Rotterdam Hillegersberg Tarieven Soest Routebeschrijving Spijkenisse Docenten Tilburg Tarieven Twello Docenten Utrecht Leidsche Rijn Docenten Utrecht Oost Docenten Utrecht West Tarieven Vlaardingen Docenten Voorburg Docenten Vught Docenten Wassenaar Tarieven Weesp Docenten Woerden Routebeschrijving Woudenberg Docenten Zaandam Docenten Zeist Docenten Zoetermeer Routebeschrijving Zoetermeer ONC Docenten Zwijndrecht Routebeschrijving Zwolle Docenten Zutphen Alkmaar Tarieven Alkmaar Routebeschrijving Hilversum Routebeschrijving Almere Buiten Routebeschrijving Almere Stad Routebeschrijving Alphen aan den Rijn Routebeschrijving Almere Haven Routebeschrijving Amersfoort Bergkwartier Routebeschrijving Amersfoort Centrum Tarieven Amersfoort Van Lodenstein Routebeschrijving Amersfoort Vermeerkwartier Routebeschrijving Amstelveen Routebeschrijving Amsterdam Centrum Routebeschrijving Amsterdam Fred. Roeskestraat Routebeschrijving Amsterdam Tolstraat Tarieven Apeldoorn Fruytier Routebeschrijving Apeldoorn Centrum Routebeschrijving Apeldoorn Oost Routebeschrijving Apeldoorn West Routebeschrijving Arnhem Noord Routebeschrijving Arnhem Zuid Tarieven Bergen op Zoom Tarieven Bergschenhoek Docenten Bilthoven Routebeschrijving Breda Tarieven Bussum Tarieven Culemborg Routebeschrijving Delft Routebeschrijving Den Bosch Tarieven Den Haag Tarieven Den Haag Centrum Tarieven Den Haag HML Tarieven Deventer Tarieven Deventer het Vlier Docenten Dordrecht Tarieven Ede Routebeschrijving Eindhoven Gestel Routebeschrijving Eindhoven Tarieven Gouda Bloemendaal Tarieven Gouda Vreewijk Routebeschrijving Haarlem Noord Routebeschrijving Haarlem Zuid Routebeschrijving Hilversum Tarieven Hoofddorp Routebeschrijving Hoorn Werenfridus Routebeschrijving Houten Tarieven Huizen Routebeschrijving Leiden Boerhaave Tarieven Leiden Rijndijk Tarieven Leiden SGL Athena Tarieven Leiden SGL Socrates Tarieven Maarssen Routebeschrijving Nieuwegein Routebeschrijving Nijmegen Tarieven Oss Actie Roosendaal Tarieven Rosmalen Routebeschrijving Rotterdam Prinsenland Routebeschrijving Rotterdam Hillegersberg Docenten Soest Actie Spijkenisse Routebeschrijving Tilburg Routebeschrijving Twello Routebeschrijving Utrecht Leidsche Rijn Routebeschrijving Utrecht Oost Tarieven Utrecht West Docenten Vlaardingen Routebeschrijving Voorburg Routebeschrijving Weesp Routebeschrijving Woerden Tarieven Woudenberg Routebeschrijving Zaandam Routebeschrijving Zeist Routebeschrijving Zoetermeer Tarieven Zoetermeer ONC Tarieven Zwolle Actie Alkmaar Tarieven Almere Buiten Tarieven Almere Stad Tarieven Alphen aan den Rijn Tarieven Almere Haven Tarieven Amersfoort Bergkwartier Tarieven Amersfoort Centrum Docenten Amersfoort van Lodenstein Tarieven Amersfoort Vermeerkwartier Tarieven Amstelveen Tarieven Amsterdam Centrum Tarieven Amsterdam Fred. Roeskestraat Tarieven Amsterdam Tolstraat Docenten Apeldoorn Fruytier Tarieven Apeldoorn Centrum Tarieven Apeldoorn Oost Tarieven Apeldoorn West Tarieven Arnhem Noord Tarieven Arnhem Zuid Docenten Bergen op Zoom Docenten Bergschenhoek Routebeschrijving Bilthoven Tarieven Breda Routebeschrijving Bussum Tarieven Delft Tarieven Den Bosch Routebeschrijving Den Haag Docenten Den Haag Centrum Docenten Den Haag HML Docenten Deventer Docenten Deventer het Vlier Routebeschrijving Ede Tarieven Eindhoven Gestel Tarieven Eindhoven Routebeschrijving Gouda Bloemendaal Routebeschrijving Gouda Vreewijk Tarieven Haarlem Noord Tarieven Haarlem Zuid Routebeschrijving Hoofddorp Docenten Hoorn Tarieven Houten Docenten Huizen Tarieven Leiden Boerhaave Docenten Leiden SGL Athena Docenten Leiden SGL Socrates Docenten Nijmegen Actie Oss Tarieven Roosendaal Docenten Rosmalen Tarieven Rotterdam Prinsenland Tarieven Rotterdam Hillegersberg Routebeschrijving Soest Tarieven Spijkenisse Actie Tilburg Docenten Twello Tarieven Utrecht Leidsche Rijn Tarieven Utrecht Oost Routebeschrijving Utrecht West Tarieven Voorburg Docenten Weesp Tarieven Woerden Docenten Woudenberg Tarieven Zaandam Tarieven Zeist Tarieven Zoetermeer Docenten Zoetermeer ONC Parkdreef Actie Zwolle Docenten Alkmaar Almere Ervaringen en reacties Almere Buiten Ervaringen en reacties Almere Stad Ervaringen en reacties Amersfoort Centrum Ervaringen en reacties Amersfoort Van Lodenstein Ervaringen en reacties Amersfoort Vermeerkwartier Ervaringen en reacties Amstelveen Ervaringen en reacties Amsterdam Centrum Ervaringen en reacties Amsterdam Fred. Roeskestraat Ervaringen en Reacties Amsterdam Tolstraat Ervaringen en reacties Apeldoorn Fruytier Aanmeldformulier thema-avond voor ouders van brugklassers Ervaringen en reacties Apeldoorn Oost Ervaringen en reacties Apeldoorn West Ervaringen en reacties Arnhem Noord Ervaringen en reacties Arnhem Zuid Ervaringen en reacties Bergschenhoek Ervaringen en reacties Bilthoven Ervaringen en reacties Breda Ervaringen en reacties Bussum Docenten Delft Ervaringen en reacties Den-Bosch Ervaringen en reacties Den Haag Ervaringen en reacties Ede Ervaringen en reacties Eindhoven Ervaringen en reacties Gouda Bloemendaal Ervaringen en reacties Gouda Vreewijk Ervaringen en reacties Haarlem Noord Ervaringen en reacties Haarlem Zuid Tarieven Hilversum Ervaringen en reacties Hoofddorp Ervaringen en reacties Houten Ervaringen en reacties Leiden Boerhaave Ervaringen en reacties Leiden Rijndijk Docenten Maarssen Docenten Nieuwegein Ervaringen en reacties Nijmegen Docenten Oss Docenten Roosendaal Centrum Ervaringen en reacties Rotterdam Prinsenland Ervaringen en reacties Rotterdam Hillegersberg Docenten Spijkenisse Tarieven Tilburg Ervaringen en reacties Utrecht Leidsche Rijn Ervaringen en reacties Utrecht Oost Ervaringen en reacties Utrecht West Ervaringen en reacties Voorburg Ervaringen en reacties Woerden Actie-Woudenberg Ervaringen en reacties Zaandam Ervaringen en reacties Zeist Ervaringen en reacties Zoetermeer Docenten Zwolle Almere Buiten Ervaringen en reacties Alphen aan den Rijn Thema-avond voor ouders van brugklassers De Bollebozen Ervaringen en reacties Hilversum Docenten Leiden Rijndijk Ervaringen en reacties Maarssen Almere Stad Tarieven Apeldoorn Centrum kopie Alphen aan den Rijn Almere Haven Amersfoort Amersfoort Bergkwartier Amersfoort Centrum Amersfoort Van Lodenstein Amersfoort Vermeerkwartier Amstelveen Amsterdam Amsterdam Centrum Amsterdam Fred. Roeskestraat Amsterdam Tolstraat Apeldoorn Apeldoorn Fruytier Apeldoorn Centrum Apeldoorn Oost Apeldoorn West Arnhem Arnhem Noord Arnhem Zuid Barneveld Bergen op Zoom Bergschenhoek Bilthoven Breda Boxmeer Bussum Culemborg De Bilt Delft in Den Haag Den Bosch Den Haag Den Haag Centrum Den Haag HML Deventer in Deventer Deventer Het Stormink Deventer het Vlier Dordrecht Ede Eindhoven Gestel Eindhoven Stedelijk College in Eindhoven Eindhoven Gouda Gouda Bloemendaal Gouda Vreewijk Haarlem Centrum Haarlem Noord Haarlem Haarlem Zuid Heemstede Heerhugowaard Hilversum Hoofddorp Hoorn Werenfridus Houten Huizen Leiden Leiden Boerhaave Leiden Bona Burggravenlaan Leiden Rijndijk Leiden SGL Athena Leiden SGL Socrates Maarssen Nieuwegein Nijmegen Oss Roosendaal Rosmalen Rotterdam Rotterdam Prinsenland Rotterdam Hillegersberg Soest Spijkenisse Tilburg Twello Utrecht Utrecht Leidsche Rijn Utrecht Oost Utrecht West Vlaardingen Voorburg Vught Wassenaar Weesp Woerden Woudenberg Zaandam Zeist Zoetermeer in Zoetermeer Zoetermeer ONC Zwijndrecht Zwolle Zutphen Aanmeldformulier thema-avond
Tarieven Kennisbank Contact

Zittenblijven of naar een lager niveau?

blijvenzittenElk schooljaar opent Studiekring met de Vliegende Start. Juist als er nog niet veel huiswerk is: ideaal om een goede planning te leren maken en extra aandacht te geven aan studievaardigheden. We zien het als een opmaat voor een succesvol jaar, zoals de atleet zich ook ruim voor het startsignaal stevig voorbereidt. Zittenblijvers en niveauzakkers nemen daarbij een speciale plaats in: alles lijkt al zo bekend… en dan voelen sommigen zich ook nog diep van binnen een beetje een loser. Dodelijk voor de motivatie. Juist die leerlingen lopen het gevaar door te gaan op dezelfde weg, met dezelfde studiemanieren, omdat ze simpelweg geen andere kennen. En ook omdat de bekende stof een ‘makkie’ lijkt, die niet veel aandacht kost.

Juist voor hen vormt de Vliegende Start met huiswerkbegeleiding een kans om écht te laten zien wat ze in huis hebben. Minimaal zevens en achten, in plaats van de zesjes en lager van vorig jaar.
Het gevoel ervaren om ergens goed in te zijn… misschien zelfs wel de beste in te zijn, doet meer voor het zelfvertrouwen en de motivatie dan wat dan ook.
De lat mag hoger dit jaar, en als ouder help je je kind het best door niet mee te gaan in het gevoel van time-out waarmee sommige leerlingen aan zo’n jaar beginnen. Het jaar ervoor is niet verloren, maar een voorbereiding om nu te kunnen knallen en de positieve spiraal in te zetten. Want het is lékker, die mooie cijfers op je lijst. Lekker genoeg om het gevoel vast te willen houden.

Ga je op die manier aan de slag, dan haal je als leerling méér dan een mooi herfstrapport. Je zit ook meteen stevig in de studiestroom, waardoor je bij de les blijft en het opmerkt als de stof in de loop van het jaar niet meer zo bekend is en lastiger wordt. Wat voor velen een valkuil is, is juist met deze aanpak dan geen probleem.

Die aanpak gaat niet vanzelf. Als ouder mag je zelf het lagere niveau of herhaaljaar óók niet als een time-out zien. Na misschien een jaar intensief begeleiden hangt de tong misschien op de schoenen en ben je blij even rust te krijgen… toch niet doen. Juist nu heeft de leerling alle aandacht nodig om een nieuwe aanpak en nieuwe studiemanieren te leren, vanaf het begin. Een Vliegende Start zorgt voor succes in de rest van het jaar – voor elke leerling!

HELP! Herexamen!

Examentraining-Houten 1Hoe ver kun je gaan in het rekken van grenzen? Ooit probeerde ik dat uit tijdens mijn eindexamen, niet echt een handig moment. Maar… ik slaagde, met een vier op mijn lijst, dankzij de compensatie bij andere vakken. Dat kon toen nog… Slagen zonder te leren. Mazzelaar. Zondagskind. Ik was niet de enige, en nog steeds zijn er leerlingen die om de een of andere reden zo hun examentijd doorrollen.

Niet iedereen heeft dezelfde mazzel. Of maar een beetje mazzel: als je niet zakt maar nog een kans krijgt via een herexamen. Voor sommige leerlingen is dat de eerste harde landing in de werkelijkheid. Waar het hoofddoel altijd leek te zijn dat je het ‘leuk’ had, is daar nu ineens de dreiging dat alles er het komende jaar heel anders uit gaat zien dan gedacht.

Heeft uw kind een herexamen en wilt u mijn advies? Zorg ervoor dat uw zoon of dochter die makkelijke houding dan even laat varen. Hoeft maar voor één dag in het weekend. Een lange dag intensief bikkelen met hulp waar herkansers echt iets aan hebben levert bij de Studiekring herexamentraining gemiddeld EEN KOMMA VIER punten méér op. Even verstand op nul, blik op oneindig en knallen. Het is een ruilhandel: geef een dag en win een jaar. Of: geef een dag en win je plaats op de vervolgopleiding, je jaar backpacken, je jaar au-pair, dat leuke baantje waarvoor je al aangenomen bent.

Kom op. Je kúnt het!

Over de herexamentraining:

In het weekend van 15 en 16 juni geeft Studiekring de laatste examentrainingen van het jaar: de herexamentrainingen. Hiermee willen we leerlingen een kans geven alsnog hun eindexamen te halen. De trainingen zijn vergelijkbaar met de centrale eindexamentrainingen in april en mei. Een trainingsdag duurt langer: in 8,5 uur (van 9.00 tot 18.00 uur inclusief pauze) zetten we alles in het werk voor een goed resultaat op het herexamen! Meer informatie en aanmelden.

Hoe doe jij huiswerk? Ontdek wat bij je past!

Zelf-huiswerkmakenHoe minder hulp je nodig hebt, hoe beter! Dat lijkt een wat krasse uitspraak voor een huiswerkbegeleider, maar toch is het precies waar het bij Studiekring om draait. Een leerling die prima eigen manieren gevonden heeft om het huiswerk aan te pakken, heeft onze begeleiding niet nodig. En een leerling die dat juist met onze hulp voor elkaar krijgt, zwaaien we blij uit: Gefeliciteerd, je kunt het nu zelf! Juist bij de leeftijdsgroep van onze leerlingen is het zelf doen, zelf ervaren, zelf ontdekken immers het allerbelangrijkst. Op die manier verworven inzichten zul je namelijk ook zonder begeleiding blijven toepassen, in je hele verdere studieloopbaan.

Signaal van de Markeerstift

markeerstift

Hoe kan het dat dit nieuws zoveel verbazing opriep de aflopen week? ‘Markeren van tekst blijkt slechte studiemethode’… iedereen die ooit de Studiekringmethode heeft geprobeerd wist dat al jaren!

Maar de verbazing herken ik wel. Bijna iedereen kent de markeertruc, en volgens mij komt dat ook omdat het zo lekker snel resultaat lijkt op te leveren. Mooie felle stiften, halfuurtje werk en je lesstof ziet er onherkenbaar uit. ‘Hier is hard aan gewerkt!’, schreeuwen de neonkleuren je toe. Nieuwe leerlingen bij huiswerkbegeleiding verbazen zich dan ook meestal als de begeleiders er geen genoegen mee nemen. Markeren is prima, maar alleen als uitgangspunt. Want precies zoals de onderzoekers ontdekten, sla je die gemarkeerde losse feiten slecht op. Pas als je deze vervolgens gebruikt om de onderlinge verbanden duidelijk te krijgen begin je met het échte leerwerk.

Competentie? Studievaardigheden!

Competentie. Voor veel ouders klinkt dat als een vage modekreet. Dat komt vast door de term ‘competentiegericht onderwijs’: onderwijs waarbij je kennis en vaardigheden aanleert. Mmm, wat deden we vroeger dan? En doen ze dat op andere scholen niet? De vlag dekt de lading niet, want eigenlijk bedoelen ze: je leert die kennis en vaardigheden door de praktijk, voor de praktijk. In plaats van theorie stampen los je échte problemen op. Hartstikke goed, maar de naam ‘competentiegericht’ vind ik nog steeds onzinnig. Elk onderwijs is toch gericht op het aanleren van kennis en vaardigheden? De dingen die je leert en traint, dat zijn de competenties. Niks vaags aan.

Bijles-bestBijles op zijn best!

Veel huiswerkproblemen komen voort uit onwetendheid. Niet wat de vakinhoud betreft, maar rond planning, structuur, studievaardigheden… het zijn allemaal basiszaken die van enorme invloed zijn. Daarom levert het ook zo’n succes op wanneer je een leerling tijdens huiswerkbegeleiding leert hoe alles het best aangepakt kan worden. Zijn er echter inhoudelijke problemen met een of twee vakken terwijl de rest goed gaat, dan is er iets heel anders nodig: bijles.

Bijles is geen begeleiding: bijles is LES. Een docent legt de leerling uit wat er niet gesnapt wordt, geeft oefeningen en toetst de kennis. Het kan diep gaan: bijvoorbeeld als een leerling een achterstand van jaren moet inlopen. Soms komen er ook hier studievaardigheden aan te pas: om een andere leermanier te proberen bijvoorbeeld. De vakinhoud staat echter voorop, en de docent werkt met de leerling een-op-een aan het leren beheersen van die vakinhoud. Ook bij leerproblemen of ontwikkelingsstoornissen: iedere leerling vraagt immers een eigen aanpak.

Een nieuwe start dit schooljaar. Wat kun je doen als ouder?

Dat ben ik gewend, zo heb ik het geleerd. Ik heb mijn eigen manier. Ik doe het al jaren zo!

Nee, dit gaat niet over mijn moeder die weinig voelt voor internetbankieren. Het is ook geen protest tegen het verdwijnen van de stationsloketten, of een pleidooi voor de handhaving van de papieren krant.
Dit soort kreten zijn geliefd bij brugklassers, wanneer je ze leert samenvatten. Of bij bovenbouwers, als je uitlegt waarom vanaf nu de agenda ingevuld moet worden. Elke voorgestelde verandering roept weerstand op.

HuiswerkvrijElk weekend huiswerkvrij!

Bijna vakantie... bijna los van al dat moeten. Of het rapport van je kind nou goed of slecht was: er kán even niets, er moet even niets meer. Rust.

Hou die vakantiesfeer vast. Straks, in het nieuwe schooljaar. Zorg ervoor dat je elke vrijdagavond weer kunt denken: VRIJ! Elk weekend even dat vakantiegevoel terughalen: NU hoeft er even NIETS meer. Het lijkt Utopia. Het heet gewoon Planning.

Zwartepieten tijdens de oudergesprekken!

Ouderavond, tafeltjesavond, tien-minutengesprek of zelfs zes-minutengesprek op school… hoe haal je daar het meest uit? Er wordt gemopperd over het massale doorschuifsysteem, het onpersoonlijke klokkijken. De verplichting, ook als je niets te melden hebt. Ongeïnteresseerd gedrag aan beide kanten van de tafel. Of je nou ouder bent of docent: soms is het de moeite waard te overdenken WIE er het meest uit moet halen… de leerling toch? Dat lijkt een open deur, maar soms zit-ie potdicht en lijk je elkaar niet te bereiken.

Het meeste onzinnige, zowel voor ouder als docent, is de gespreksronde ingaan met zwartepieten: er is een probleem en de oorzaak ligt bij de ander… dat is thuis al bedacht. En dat móet en zál veranderen.

Zet jouw kind centraal: Hoe kun je er samen met de docent voor zorgen dat jouw kind het zo goed mogelijk doet op school? Dat vraagt een goede communicatie, en als er op dat terrein problemen zijn is een aparte (mentor)afspraak meer op zijn plaats. Net als bij grote problemen op welk terrein dan ook: de korte gesprekken zijn bedoeld om elkaar te helpen bij de beste begeleiding van de hoofdpersoon.

Nippertjeswerk heeft zo zijn voordelen!

Is er iemand die in mei aan huiswerkbegeleiding begint? Het schooljaar is bijna voorbij: heeft het nog zin? Twee vragen, twee keer JA als antwoord... maar wel met een MITS erbij.

Ja, elk jaar zijn er genoeg leerlingen die aan nippertjeswerk doen: plotseling dringt door dat er íets moet gebeuren.

leer_het_in_het_chinees

Beter leren? Vertaal het eerst eens in het Chinees!

Vorig jaar heb ik een halve zomer besteed aan het ontwikkelen van de Studiekring online oudercursus Helpen met Huiswerk, in opdracht van het magazine J/M voor ouders. Het leek makkelijk: 15 afleveringen vullen met tips en trucs om je eigen kind te kunnen begeleiden. Maar welke tips en trucs zijn het belangrijkst? Over welke onderdelen kunnen ouders meer informatie gebruiken? Mijn lijstje groeide naar ruim negentig… en dat terugbrengen naar de essentiële basis was een soort gevecht.

En daarmee zat ik zelf meteen middenin een van de belangrijkste studievaardigheden: samenvatten. Zo moeilijk, wanneer alles belangrijk lijkt! Voor een leerling die met nieuwe stof te maken krijgt, lijkt dat natuurlijk helemaal niet te doen. Hoe kies je tussen belangrijk en net iets belangrijker? Elk onderdeel schreeuwt om aandacht: kies mij! Kies mij!

faalangst-reductietraining

Faalangst: hoe het niet moet

‘Mama, ik kan dit écht, écht niet. Ik háát werkstukken. Het lukt me gewoon niet.’ Ik schoot in de lach: mijn tienjarige dochter was al een tijdje bezig met de voorbereiding en wist inmiddels veel over het onderwerp. Slim kind dat met relatief weinig moeite mooie resultaten haalde op school. Als moeder zag ik haar talenten, maar bovenal geloofde ik in positieve feedback. Ik vertelde haar dus waarom ik lachte, en dat ik alle vertrouwen had dat dat werkstuk geweldig zou worden. Ik ‘bewees’ het door haar te herinneren aan eerdere gelegenheden waarbij ze onterecht onzeker was geweest. Ze was supergeweldig, en het was niet nodig hier tegenop te zien.

leren-of-laten-leren

Leren of laten leren?!

Ik heb mijn oudste kinderen leren fietsen. Ik gaf ze een fiets met zijwieltjes, en stimuleerde ze erop te klimmen. Ik legde uit en hielp ze oefenen, naast me op de stoep. Ik duwde en paste mijn eigen tempo aan.  Zo kregen ze letterlijk de beweging onder de knie. Ik koos vervolgens het moment waarop de wieltjes eraf gingen en stimuleerde ze nog meer: Je kunt het best! En vervolgens rende ik me suf met een hand in hun nek totdat ze hun evenwicht konden bewaren. Yes! Kijk nou, los! Ik voelde me een supermoeder.

Mijn jongste kinderen daarentegen hebben zichzelf fietsen geleerd, binnen de vrijheid van het grote gezin. Geen andere stimulans dan nieuwsgierigheid en nabootsingsdrang, en in de schuur een step en een fietsje zonder zijwieltjes voor het grijpen.

Een zoektocht naar discipline

Gisteravond vroeg ik het me ineens af: wat is discipline? Het woord valt nogal eens in klaagzangen over onderwijs, maar wordt er dan écht gevraagd om meer ‘tucht, onderwerping of geseling’? Of houden we het op ‘straf, gehoorzaamheid en orde’? Sommigen vinden zelfs dat ouderwets: zo stimuleer je leerlingen toch niet leergierig, onderzoekend en  zelfstandig te zijn?

Orde willen we wel, maar straffen ligt al gevoeliger. De ideale leraar zou door boeiende kennisoverdracht ‘als vanzelf’ het natuurlijk gezag hebben. Door dat idee zeg je eigenlijk dat discipline juist geen zaak van de docent is.

Mag je leerlingen wel helpen bij het huiswerk?

helpen_bij_huiswerkHuiswerk hoort zelfstandig gemaakt te worden. Voorzeggen of dingen uit handen nemen, da’s dus geen helpen, maar opvoeden tot die zelfstandigheid juist weer wel. Daarmee is het een zaak van de ouders én van de docenten op school: samen.

Hoe zou een docent dat ook alleen kunnen doen? Een leerling zit bij het huiswerk thuis in een totaal andere situatie dan in de klas. Games en mobiele vrienden leiden af, zonder toezicht is discipline moeilijk en na een lange dag op school is er behoefte aan rust en vrijheid. De drang om de dingen zelf te bepalen en grenzen te verkennen is vaak groter dan de motivatie tot werken. De huiswerkwereld is van de leerling.

De mazzel van moeilijk

moeijlijkSommige ouders lijkt alles mee te zitten. Hun kinderen doen het perfect op school zonder bemoeienis. Het ene na het andere mooie rapport komt op het stapeltje en de grootste zorgen lijken zaken als de voor- en nadelen van een extra vak voor het examen. Of de beste studiekeuze wanneer je overal goed in bent. Misschien stoort een ouder zich aan een kind dat niets uitvoert, maar als er dan toch zevens worden gehaald is het eigenlijk overbodig om te zeuren. Voor andere ouders lijken die verhalen soms luxeproblemen. Wat doe ik fout, dat het bij mij zo lastig gaat? Waarom heeft mijn kind alle pech?

Rustig aan...we beginnen net!

Leerlingen krijgen op veel scholen tijd om in het studietempo te komen na de lange luie zomervakantie. Het schooljaar kent een zorgvuldige opbouw: de eerste weken wennen aan de nieuwe klas, de nieuwe mentor en soms zelfs de nieuwe school. Dingen van het jaar ervoor worden even opgefrist: daardoor beklijft de nieuwe stof beter.

Die methode wérkt, alleen zien we tijdens de huiswerkbegeleiding nogal eens dat niet elke leerling snapt dat de relatieve rust niet representatief is voor de rest van het jaar. Dat je tijdens dat opfrissen eerder geleerde stof herhaalt (en dus makkelijk een acht kunt halen), en dat je kunt zorgen dat je nu, met alle tijd van de wereld, de kans hebt geweldige begincijfers neer te zetten zodat je een eventuele latere uitglijder kunt compenseren.

Structuur voor ouders

afbeeldingStructuur. Heel belangrijk voor leerlingen. Maar de allereerste structuur van het nieuwe schooljaar kun je als ouder zelf zetten. Klaar zijn voor een nieuwe start houdt meer in dan kekke schoolspullen.

Ik herinner me aardig wat stressmomenten rond mijn eigen kinderen en school. Kleine stressmomenten: niet de zorgen over doubleren of slechte cijfers, maar simpelweg die onverwachte ouderavond waarvoor ik geen oppas had geregeld. Of een kind dat fluitend maar zonder verlichting door de donkere winterochtend wegfietste. Een ander kind, ziek op de bank om aandacht vragend, terwijl ik zocht naar die stomme schoolgids met het telefoonnummer om af te melden... waarom ligt internet er altijd uit als je het nodig hebt? En wáár is die huissleutel, schoolpas of rekenmachine gebleven… waarom worden ze trouwens pas gemist als ik ernaar vraag (en waarom vraag ik dat trouwens pas vijf minuten voor vertrek)?

Lees! Lees! Lees!

stapel_boekenFAQLezen lijkt steeds meer een verplicht nummer te worden bij mijn leerlingen. Wat de literatuurlijst voor het eindexamen betreft kan ik me daar goed in verplaatsen... Hoewel ik mijn hele leven al niet zonder lezen kan (tot en met de achterkant van het cornflakespak, als ik niets beters heb), heb ik me destijds na het eindexamen plechtig voorgenomen NOOIT meer een verplicht boek te lezen. Niet volgehouden natuurlijk, da's lastig studeren, maar mijn weerzin was groot. Gelukkig sleet het na een lange literatuurloze vakantie...

Ik maak me een beetje zorgen over de leerlingen die nog niet aan de laatste loodjes bezig zijn. Van hen wordt een minimaal aantal gelezen werken per jaar verwacht... en voor velen is dat ook meteen het maximum. Geen tijd, zeggen ze. En dat klopt: die tijd gaat vaak op achter de computer. Enig idee hoeveel tijd dat betreft?

Brugklasserwijsheid

Naardebrugklas

Elk jaar komt het terug als ‘nieuwsthema’: de rugklachten door zware boekentassen. Bij mij roept het een herinnering-met-een-glimlach op. Ooit, vlak voor mijn eerste brugklasschooldag, een discussie met mijn ouders. Echt, ze wisten er niets van: ik hád nou eenmaal heel veel boeken nodig op deze school. Dus sjouwde ik me halfdood, met alles, inclusief woordenboek en Bosatlas. Want hoe konden zij weten hoe het op deze school werkte? Ik had niet eens het besef dat zij zelf vroeger ooit ook… maar toen héétte het nog niet eens brugklas en wat wisten zij nou? Ze lieten me wijselijk gaan: sommige dingen kun je het best zelf ervaren.

De wereld ging een stukje open voor me, en elke dag leerde ik nieuwe dingen. De wereld draaide ook voornamelijk om MIJ, en het besef dat anderen nog meer wisten was er nauwelijks. Zeker ouders niet: ouders zijn voor thuis. Zakgeldverhoging, een beetje helpen met boekenkaften en vóór die eerste dag fijn meefietsen zodat ik de weg leerde kennen, maar verder stond ik op mezelf. Schooltoneel, in de stad hangen, koffiedrinken en vriendjes: eindelijk zelfstandig en groot

Ouderbegeleiding?

OuderbegeleidingLeerlingen die vanaf de brugklas goed begeleid worden pakken het zelfstandig huiswerk maken eerder op dan bovenbouwers. Tegelijk kunnen ouders van brugklassers soms voor raadselen staan: hóe begeleid je ze dan goed? Op de basisschool was het nog te overzien, maar nu... Mag je wel begeleiden of rem je daarmee de zelfstandigheid? Is huiswerk geen taak van de school? Wat wordt er verwacht van jou, als ouder: sturen of loslaten? Als het aan het kind ligt, is dat laatste vaak het meest gewenst: ‘Ik weet het we-hel! Laat me nou!’ Er verandert echter niet alleen voor de ouders heel veel; ook de leerling heeft vaak een enorm scala aan indrukken en eisen te verwerken, tegelijk met alle puberperikelen en sociale nieuwigheden die spelen. En voor je het weet is de introductieperiode voorbij, gaat het tempo omhoog en dalen de cijfers…

Bijles bijles bijles bijles bijles…

Studeren

Een hopeloos gemiddelde. Nog één schoolexamen en dan het Centraal. Rond deze tijd komt er altijd een rush aan inschrijvingen voor bijles, van leerlingen bij wie het kwartje eigenlijk net te laat is gevallen. ‘Oh shit, ik heb te weinig gedaan… Help!’ Het besef dat er nog precies drie-en-zeventig dagen resten om al die stof in je hoofd te stampen komt soms als een donderslag. Stom? Ach… Ik ken wel stommere acties. Aanpakken maar! Ik vind het altijd spannend om te zien hoe deze leerlingen omgaan met zo’n noodsituatie. Twee, drie bijlessen per week: daarmee kun je véél bereiken. Maar zonder de leerling lukt niets. Een enkeling zet een denkbeeldig luikje in zijn schedel open, en wacht bijna verveeld tot ik daar de kennis in zal gieten. De tweede reageert verbijsterd op het nieuws dat alleen het lezen van boeken (ik ben al op de hélft!) niet genoeg is voor het mondeling literatuur. Gaat het lukken deze twee zo te stimuleren dat ze er helemaal voor gaan? Want dán maken ze een redelijke kans. Zelfs met maar één bijles per week: door de ideale examenleerling te zijn. Die werkt nu elke dag (ook in het weekend) minstens een uur of drie geconcentreerd door en maakt oefeningen om de geleerde theorie gelijk toe te passen.

Tijd is geld

geldWat is voor jou de beste manier om te zorgen dat je af krijgt wat je je voorneemt… zonder in de stress te schieten? Hoe hol je jezelf niet voorbij en bereik je toch je doelen? Misschien heb je iets aan de manier die voor mij het best werkte tijdens het studeren!

Het is effectief je tijd te beschouwen als geld. Ongelimiteerd geld kunnen uitgeven is voor de meeste mensen net zo onmogelijk als dertig uren in een dag proppen. Je betaalt de rekening met hoge leenrentes, aanmaningen en schuldeisers… in beide gevallen. Een béétje slimmerik geeft niet meer uit dan hij heeft.

Als je dit toepast op je huiswerk: besteed daar elke dag in elk geval de minimumtijd aan. Lees de vorige column eens door om te berekenen hoeveel tijd dat is!

Kwestie van tijd…

klokHet kan soms een flinke schok zijn om te merken hoeveel tijd er aan huiswerk besteed moet worden… Heel wat leerlingen drijven op hun algemene ontwikkeling door de eerste jaren heen. In de bovenbouw komt ineens het besef dat er meer nodig is. Paniek! Cijfers kelderen, zelfvertrouwen daalt en de achterstand groeit evenredig.

Er zijn nogal wat leerlingen die er pas tijdens de huiswerkbegeleiding achterkomen dat er he-le-maal geen sprake is van een te moeilijke school, een te stomme docent of een verkeerde profielkeuze. Als de achterstand ingehaald is en het nieuwe werk gestructureerd wordt ingepland is het vaak alleen maar een kwestie van tijd. En nee… daarmee bedoel ik natuurlijk niet afwachten. Simpelweg meer tijd besteden aan dat huiswerk!

Waar haal je die tijd vandaan, naast al die andere dingen die moeten gebeuren? Probeer eerst een in kaart te brengen hoeveel tijd al dat huiswerk nu al kost. Neem een flinke periode: met twee weken kom je een eind. Niet smokkelen: wanneer je er nu de avond vóór het proefwerk nachtwerk van maakt tikken die uren ook aardig aan.  

Workshop-thuis-in-school

Ervaring delen

Zaterdagochtend: de ene treinverbinding na de andere valt uit. Ik ben op weg naar het congres 'Thuis in School' dat J/M samen met Studiekring heeft georganiseerd in Houten. Wat omwegen later kan ik nog net de tweede helft van de lezing meepikken. Het bruist hier vervolgens de hele dag: honderden ouders die workshops volgen, de informatiemarkt bezoeken en tijdens de lunch druk napraten. Kinderpsycholoog Tischa Neve, opvoedcoach van J/M, krijgt de zaal lekker mee met alle tips en trucs van puberopvoeding. Het idee met je kind ook te communiceren via sms en MSN wordt breed lachend begroet (en ijverig genoteerd, zag ik). Tijdens de workshops wordt er enthousiast geoefend met gesprekstechnieken: hoe hou je het gesprek open? Hoe motiveer je? Ouders leren mindmappen en plannen om hun kind te helpen bij het huiswerk, en ook 'Slim met de computer' wordt druk bezocht. Tussen de ouders ook hier en daar docenten uit het voortgezet onderwijs met welkome bijdragen.

De behoefte aan huiswerkbegeleiding is groeiende, las ik ergens. Als ik op dit congres af ga geldt hetzelfde voor de behoefte aan kennis daarover, praktische handvatten waarmee je zelf aan de slag kunt. Achtergrondinformatie, uitwisseling van ideeën. Dit is samenwerking rond de leerling op zijn best!

Ouderenkind

Studiekring helpt. Ook als je zelf je kind wilt begeleiden

Met de eerste rapporten in het vooruitzicht ontstaat vaak de noodzaak de resultaten onder de loep te nemen: heeft mijn kind iets extra’s nodig, kan ik dit als ouder zelf geven of heb ik daar hulp bij nodig?

Op alle vestigingen wordt op dit moment hard gewerkt om in te spelen op die hulpvraag. De jaarlijkse hausse aan inschrijvingen na de eerste rapporten proberen we altijd graag te reguleren door de Open Avonden in november.
Dit jaar willen we tijdens die avonden ook graag onze kennis en ervaring delen met ouders die wat meer praktische informatie zoeken om hun kind te begeleiden. Als landelijk instituut willen we ons sterk maken om het talent in élk kind boven te laten komen, op welke manier dan ook. Workshops op scholen, het landelijk congres voor ouders ‘Thuis in School’ samen met opvoedblad J/M: Studiekring is volwassen geworden.

Den-Haag-Huiswerkbegeleiding-3

Leerlingmeeuw

Het schooljaar is weer begonnen. In afwachting van de leerlingen voor de huiswerkbegeleiding vul ik de nagelnieuwe dossiers in als mijn oog valt op een meeuw bij de tuindeuren achter me. Hij staat ongeduldig te trappelen op de mat, gluurt nieuwsgierig naar boven. Ik krijg het gevoel dat hij zo naar binnen zal stappen als ik open zou doen, dus ik loop om. Ik kan hem dicht naderen, hij lijkt totaal niet bang maar als ik hem naar achteren jaag stopt zijn vlucht op anderhalve meter hoogte… mankeert hij iets? Hij neemt onverstoorbaar zijn plaatsje op de mat weer in, en ik besluit hem even te laten. Het lijkt een gezonde volwassen meeuw, en onze tuin is lang genoeg voor de aanloop die hij nodig heeft, als hij de juiste richting zou kiezen. Zodra ik echter weer achter mijn bureau zit knalt hij met een enorme bonk tegen de ruit. En weer. En wéér.

Eindfeest_Den_HaagAandacht is een grote vliegenmepper

Soms verbeeld ik me boven de gebogen hoofden van de leerlingen een vechtpartijtje: hier en daar duikt er een duiveltje op dat ‘vakààààntie!’ schreeuwt en oh, wat is dat lastig te negeren. Gedraai op de stoel, te lang boven dezelfde bladzijde hangen, eindeloos geroer in de theebeker. Het studeerengeltje dreigt het onderspit te delven. ‘Nog even, concentreer je, je hoeft nog maar een week’, probeert het nog, maar nee: ‘Vakààààntie!’. Dit gaat niet goed. Tijd voor een bemoedigend woordje? Of een belangstellende vraag? Misschien werkt een duidelijke opdracht beter, en een van de docenten past graag een schrikeffect toe: ‘Zo, ik ga je overhoren’. Da’s echt wakker worden, een vliegenmepper om het duiveltje weg te jagen!
Concentratie is een lastig iets, en wie er geen problemen mee heeft kan zich vaak niet goed voorstellen hoe moeilijk zo’n gevecht kan zijn. Vooral de laatste weken voor het einde van het schooljaar heb ik mateloze bewondering voor de leerlingen: superhard werken terwijl het strand lokt verdient een reuze schouderklop!
Hoe heerlijk het buiten ook is, de een na de ander vraagt om een extra dagje, of bijles, of nóg een overhoring. Hierna past niets anders dan die welverdiende vakantie, eindelijk.

Al die drukte duwde mijn weemoed een beetje weg. Voor het eerst heb ik afscheid moeten nemen van een heel groepje leerlingen waarbij ik me zo betrokken ben gaan voelen: ‘onze’ eindexamenkandidaten. Ze hebben zich het afgelopen jaar geweldig voorbereid en hun inspanningen zijn beloond, maar oh, wat zal ik ze missen in september! Een beetje troost en een beetje trots haalde ik dan maar uit ons tas-aan-de-vlag-ritueel. Voor elke leerling die zijn doel had behaald hing ik er weer een tasje bij, en ‘overgaan’ was daarbij net zo belangrijk als ‘leren plannen’. De eerste tassen echter waren voor de schoolverlaters. De top bereikt, soms vanuit een heel diep dal… die ervaring is minstens zo belangrijk voor de toekomst. Lieve kanjers, het ga jullie goed!

Evert_de_Vos

Cijfers gluren

Column door: Evert de Vos, hoofdredacteur J/M voor Ouders

Mijn zoon heeft de vervelende gewoonte om alleen zijn goede cijfers te melden. Zo worden wij langzaam maar zeker in slaap gesust, om bij het eerstvolgende rapport vaak ruw wakker te schrikken. Niet dramatisch hoor, maar er staan meestal toch wel wat onvoldoendes op zo'n tussentijdse rapportage.

Nu kan ik me deze cijferprivacy ook wel voorstellen. Slechte cijfers betekenen mopperende ouders en  vooral minder voetballen buiten, minder tv-kijken en minder gamen. En natuurlijk ook meer overhoringen, meestal net op het moment dat er een spannende voetbalwedstrijd op tv is. In zijn ogen neemt de kwaliteit van leven dan enorm af.

van_winterdip_naar_eindsprint

Van winterdip naar Eindsprint!

Narcisjes in de vensterbank, de eerste blauwe druifjes op mijn bureau… de afgelopen weken zijn er verschillende pogingen gedaan het wintergevoel weg te werken. En elke keer zaten we weer met een te dunne jas op de fiets en werden de handschoenen teruggepakt uit de la. De winter is bij ons een periode van saaiheid, de stijgende lijn vasthouden en gestaag doorwerken. Als begeleider moet je alert zijn dat die saaiheid niet te veel wordt. De boog moet gespannen blijven en dat is voor sommige leerlingen best moeilijk. De groeikracht van het voorjaar zorgt ook binnenshuis voor stap voor stap meer actie, en dat is in andere jaren altijd een mooie voorbereiding op het laatste stuk van het schooljaar geweest. Een natuurlijk hulpje om er steeds meer schepjes bovenop te gaan doen, als voorbereiding op de eindsprint!

examentraining-2009-Houten-4

Examenstress?

Vorig jaar mei. Na een verzoek of ik mee wilde werken aan de landelijke herexamentraining arriveerde ik nieuwsgierig bij de Studiekringvestiging in Houten. Hoe bereiken we elk jaar een gemiddelde stijging van 1,4 punt door zo’n trainingsdag, hoe kan ik daarbij helpen? Een beetje mijmerend liep ik ineens tussen een massa leerlingen op het plein, in de hal, uitzwermend naar alle lokalen… Voor ik het wist was ik opgenomen in de bijenkorf. Docenten deelden proefexamens uit, wezen werkplekjes aan en brachten koffie, thee en limonade rond en al snel was er stilte. Een apart soort spannende stilte, alsof er echt examens werden afgenomen… Iedere leerling geconcentreerd gebogen over de opgaven.

Ik was vroeger net zo...

"Dat verbaast me niks, ik was vroeger net zo." Dit is misschien wel de meest gemaakte opmerking door ouders. Vaak zit er een soort machteloosheid bij: het lijkt zwemmen tegen de stroom in. Die leuke blauwe ogen, de voorliefde voor sport en dat specifieke gevoel voor humor: allemaal dingen die je doorgeeft aan je kinderen. Werkt dat net zo bij huiswerk maken? Ik denk van niet. Volgens mij is het net zo als overgewicht: misschien speelt er iets erfelijks mee, maar de belangrijkste factor is het (onbewust) doorgeven van foute gewoontes. Nog zo’n valkuil tref je wanneer je het vroeger zelf juist allemaal met twee vingers in je neus deed: je schrikt je dood als het bij jouw kind anders blijkt te gaan! In beide gevallen kun je niet putten uit eigen ervaring, je weet hooguit hoe jouw kind het dus níet moet doen. Maar hoe dan wel? Hoe kun je daarbij helpen?

Rapporten

De eerste rapporten

De eerste rapporten komen eraan… een aardige indicatie van de mogelijkheden en valkuilen voor de leerling in de rest van het schooljaar. Een goed moment om te bekijken of er hulp of meer hulp nodig is.

Back to School!

Hoewel ik het als ouder altijd jammer vond als de zomervakantie weer voorbij was, kan ik me niet herinneren dat ik dat als kind echt erg vond… Natuurlijk hoorde het erbij om hardop je baalgevoel te demonstreren. Pffff, weeeer dat hele gedoe. Wat een onwijze stapel boeken, en waarom zou ik nou opeens oud genoeg zijn om ze zelf te kaften?

Om u beter van dienst te kunnen zijn maakt Studiekring gebruik van cookies. Meer informatie? Lees ons cookiebeleid.

Ik accepteer deze cookies.