Waar moet je op letten bij het kiezen van een middelbare school? 

KiezenDe open dagen van middelbare scholen zijn weer in volle gang. Scholen maken reclame met veel extra's, zoals aandacht voor kunst en sport en excellente klassen. Maar waar moet je echt op letten bij je keuze voor een middelbare school? Hier een handig overzicht.

Veel factoren

Enorm veel factoren spelen een rol. Naast locatie, de reistijd en het aanbod van buitenschoolse activiteiten, telt vaak ook de keuze van vriendjes mee. Dat geeft een vertrouwd gevoel. Toch leggen de ‘eenlingen’ juist vaak sneller contact met hun nieuwe klasgenoten. En dan is er nog het advies van de basisschool. Heeft uw zoon of dochter veel begeleiding nodig of juist weinig?

Hieronder tips en websites

  • Vanaf het schooljaar 2014-2015 is het voor alle leerlingen van groep 8 verplicht om een eindtoets te maken. Op de website van over de eindtoets vindt u alles wat u hierover moet weten.
  • In de Gids voor het voortgezet onderwijs 2014-2015 beantwoordt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een hoop vragen over het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld wanneer de schoolvakanties zijn en wat de ouderbijdrage is van een school. Achter in de gids vindt u een lijst met vragen die handig zijn bij het vergelijken van scholen.
  • Welke sterke en minder sterke punten heeft de school die u op het oog heeft? Hoe verloopt de communicatie tussen school en ouders? Op welkeschool.nl leest u wat andere ouders van een school vinden. Kiesjeschool.nl vergelijkt 2614 middelbare scholen. Wilt u meer weten over de prestaties van de school? De onderwijsinspectie geeft regelmatig een overzicht van de kwaliteit van de school en het slagingspercentage van scholen.
  • Middelbare scholen mogen een leerlingen weigeren. Bekijk goed wat de redenen voor weigering kunnen zijn.
  • Tijdens de open dag van een school is het goed om te letten op de volgende dingen: de sfeer op de school, de omgang tussen leerlingen en leerkrachten en het gebouw. Maak vooral ook een praatje met de leerlingen. Zij geven u een eerlijke indruk van de school. En ziet u conciërges lopen, vraag hen dan ook naar hun indruk. Zij weten echt alles van de school.
  • Sommige scholen zijn zo populair dat er te veel aanmeldingen komen. Zij moeten loten. Achterhaal dus van tevoren wat de toelatingseisen zijn. Check daarvoor altijd even de website van de school.
  • Twijfelt u eraan of uw kind wel goed voorbereid is op de middelbare school? Een paar bijlessen taal, rekenen of studievaardigheden kunnen wonderen doen.
  • Wat natuurlijk heel belangrijk is: vraag uw zoon of dochter naar zijn of haar gevoel bij de school.

Veel succes met de keuze!

 

Een oplossing op maat bestaande uit de digitale rekenmethode bettermarks en begeleiding door ervaren Studiekringdocenten.

De innovatieve samenwerking tussen bettermarks en Studiekring ontzorgt scholen op het gebied van rekenen. Door de addaptieve software van bettermarks te combineren met de professionele begeleiding van Studiekring, ontstaat een sterk rekenpakket dat snel en eenvoudig door scholen ingezet kan worden.

Leerlingen beginnen de eerste schooljaren met een instaptoets in bettermarks en daaruit volgt een persoonlijk traject dat bestaat uit theorie en opgaven op hun niveau. De bettermarks methode is volledig digitaal, en gericht op het individuele leerproces van de leerling. Het unieke is, dat oefenen centraal staat. Op basis van de fouten die een leerling hierbij maakt wordt het persoonlijke ontwikkelpunt van de leerling bekend en biedt het adaptieve systeem extra oefening aan. Via een dashboard is de voortgang per leerling te zien, zodat de docent waar nodig support kan bieden, en toetsen en extra oefeningen kan klaarzetten.

Scholen kunnen alleen een licentie afnemen van bettermarks, maar de rekenlessen ook door Studiekringdocenten laten verzorgen. Daarnaast kunnen de ervaren docenten van Studiekring extra steunlessen verzorgen.

In de bovenbouw worden de volledige rekentoetsen per klas in bettermarks afgenomen. De school kan er daarnaast voor kiezen om ter voorbereiding op de rekentoets nog extra training aan te bieden, bijvoorbeeld een ééndaagse rekentoetstraining.

Jean van Ham, Rekencoördinator Studiekring, over de samenwerking met bettermarks: "Met bettermarks en onze docenten bieden wij scholen een uniek pakket in Nederland, waarmee het rekenonderwijs kosteneffectief en helemaal op maat aan scholen kan worden aangeboden. Dit heeft niet alleen meerwaarde voor scholen, maar zeker ook voor leerlingen en hun ouders."
Hanh Nguyen, adviseur bettermarks: "Scholen beschikken met bettermarks over een rekenmethode waarbij het individuele leerproces van een leerling centraal staat. Dit sluit goed aan bij het model van adaptief onderwijs van Studiekring. Daarbij verhogen de rapportages vanuit bettermarks het inzicht van leerlingen en hun ouders."

De Rekentraining wordt vooralsnog aangeboden in het vmbo, en hierna volgen havo en vwo. Later deze winter zal nog een gezamenlijk initiatief van Studiekring en bettermarks geïntroduceerd worden: WiskundePlus en RekenenPlus, waarbij Studiekring bijlessen wiskunde en rekenen verzorgd met de adaptieve bettermarks software.

Over bettermarks
In 2014 is bettermarks tijdens EdTech Europe uitgeroepen tot de innovatiefste e-learning onderneming van Europa. De methode zelf is al diverse malen onderscheiden met onder andere de Comenius Medaille in 2013 en wordt sinds 2008 in Duitsland ontwikkeld door een team van meer dan 80 docenten, redacteuren en software specialisten. Inmiddels werken meer dan 300.000 leerlingen uit negen verschillende landen in drie continenten in vier talen met bettermarks. De Nederlandse wiskunde- en rekenmethodes zijn door een team van Nederlandse docenten wiskunde en rekenen ontwikkeld op basis van het Nederlandse curriculum en de Nederlandse didactiek. Vanaf schooljaar 2014/2015 werken in Nederland ruim 30 scholen met bettermarks rekenen en/of bettermarks wiskunde. De bettermarks wiskundemethode is genomineerd voor de NOT Innovatie Award 2015 voor het Voortgezet Onderwijs. Voor meer informatie zie www.bettermarks.nl.

Over Studiekring
Al meer dan 15 jaar is Studiekring hét instituut voor huiswerkbegeleiding en vakspecifieke bijles voor leerlingen van het basis- en het middelbaar onderwijs. Studiekring is een landelijke organisatie met 98 vestigingen in Nederland. Zij werken veel samen met scholen en hebben op 50 scholen een vestiging in de school. In deze samenwerking staat extra educatieve aandacht voor leerlingen centraal. In de vorm van huiswerkbegeleiding, bijles, huiswerkklas, studiementoren, examen- en faalangsttrainingen. 

 

meelopenGratis een middag huiswerkbegeleiding uitproberen? Dat kan bij Studiekring. Maar wat ga je daar dan doen? En wat vinden leerlingen ervan? Wij vroegen een aantal vestigingsmanagers en leerlingen naar hun ervaringen.

Hoe ziet de meeloopmiddag eruit?
Bij Saskia, vestigingsmanager uit Nieuwegein, krijgt de leerling eerst wat drinken. Dan gaan ze aan de slag: 'Ik kijk met ze naar wat ze moeten doen. Is het veel/moeilijk? Met welke vakken heeft hij of zij moeite? Zijn er toetsen waar alvast voor geleerd moet worden en zo ja, hoe pak je dat het beste aan?' Hierna is het zelfstandig werken. Jolien, vestigingsmanager uit Arnhem-Zuid: 'Tussendoor komen we langs om te kijken hoe alles gaat en om eventueel te overhoren. Aan het eind van de middag wordt de leerling uitgetekend en bespreken we hoe de meeloopdag bevallen is.'

En wat vinden die leerlingen er dan van?
Jolien: 'De leerlingen vinden het vaak fijn om een dagje mee te lopen om te zien hoe het werkt op de huiswerkbegeleiding. Het is een eye-opener voor ze om te merken hoeveel ze af kunnen krijgen bij ons. Deze week noemde een leerling het 'leerzaam' en een ander vond het ook wel 'apart' en 'best lang' die drie uur achter elkaar.' Het is natuurlijk ook wel even wennen. Bij Louise Bergsma (15 jaar, Woerden) lukte het huiswerk maken in ieder geval veel beter dan thuis. 'Als ik thuis bezig ben, ben ik snel afgeleid. Maar hier kan ik rustig en zonder afleiding werken.'

Eline, vestigingsmanager uit Apeldoorn, merkt dat de meeloopmiddag motiverend werkt. 'Sommige leerlingen zien tegen de begeleiding op. Bij de meeloopmiddag ervaren ze dat het eigenlijk best meevalt.' Ook Saskia merkt dit: 'Leerlingen zijn na het meelopen een stuk positiever over de huiswerkbegeleiding. Ze zien het niet meer als 'straf' maar vinden het fijn 's avonds klaar zijn met hun huiswerk en andere dingen kunnen doen.' Mika (15 jaar), die begin januari in Nieuwegein meeliep, vond het nuttig. 'Ik heb de begeleiding zeker als behulpzaam ervaren.' Er werd dan ook meteen een vrijblijvend intakegesprek gepland.

Is er ook een terugkoppeling naar ouders?
Ouders krijgen een mail met een verslagje van hoe het ging in de begeleiding. En ook de leerling ontvangt een kort persoonlijk verslag. Mét aandachtspunten voor de toekomst. Jolien: 'Veel van de meelopers starten uiteindelijk met de huiswerkbegeleiding. Een ouder zei deze week dat haar dochter heel enthousiast thuiskwam en blij was dat ze zoveel af had kunnen krijgen in drie uur.'

Voor wie is de meeloopmiddag bedoeld?
De meeloopmiddag is er voor leerlingen met wie het niet zo goed gaat op school en die willen ervaren hoe de huiswerkbegeleiding werkt. Door een keer mee te lopen, merken leerlingen dat het best goed kan werken. Saskia: 'Sommige leerlingen weten stiekem wel dat ze hulp kunnen gebruiken, maar vinden dat soms lastig om toe te geven. Begeleiding uitproberen is dan ideaal, want je weet het pas zeker wanneer je de begeleiding eens hebt ervaren!'

Een gratis meeloopmiddag uitproberen? Meld je hier aan.

 

BMC2Utrecht, 12 januari 2015Het ministerie van OCW heeft voor 9 miljoen subsidie vrijgemaakt voor scholen om een zomerschool te kunnen starten in 2015. Met een zomerschool kunnen leerlingen die op het randje van zittenblijven balanceren, alsnog overgaan. De zomerscholen zijn een initiatief van CNV Onderwijs en de VO-raad en worden uitgevoerd door BMC Implementatie, detacheringsbureau voor de publieke sector, en huiswerkbegeleidingsinstituut Studiekring. De resultaten zijn goed: door intensieve begeleiding ging in 2014 90 % van de leerlingen alsnog over. De subsidiemaatregel is nog in ontwikkeling.

Rendement zomerscholen
Zittenblijven is voor veel leerlingen erg demotiverend en kost de ouders en de overheid veel geld. Scholen kunnen daarom een zomerschool aanbieden waarin leerlingen worden bijgespijkerd en vervolgens getoetst of ze alsnog over kunnen gaan. Ivo Richaers, directeur van Studiekring: 'De zomerschool is een waanzinnig succesvol project als het gaat om het onderwijsrendement. Heel veel leerlingen die bij ons binnenkomen, gaan uiteindelijk over. Overgaan is sociaal gezien heel belangrijk voor de leerling, en ouders en scholen maken minder kosten. En voor zover wij kunnen zien, gaat het deze leerlingen ook in het jaar daarna goed af.'

BMC en Studiekring organiseren vanaf de start van de pilot de zomerscholen. Ivo: 'Studiekring heeft jarenlange ervaring met het begeleiding van een groep leerlingen en BMC heeft ontzettend veel ervaring met het opzetten van een groot project.' Samen kunnen zij scholen dus veel uit handen nemen. Vanwege de positieve resultaten vergroot het ministerie van OCW de pilot en maken ze extra subsidie vrij voor de zomerscholen. Iedere school kan dus in 2015 een subsidie aanvragen. Brecht van Schendel, projectleider zomerscholen bij BMC: 'Op dit moment is die subsidiemaatregel nog in ontwikkeling. Om scholen goed te kunnen ondersteunen, willen we natuurlijk zo snel mogelijk weten waar we aan toe zijn. BMC onderhoudt daarom nauw contact met de VO-raad. Zodra er meer bekend is brengen we iedereen op de hoogte'.

Over Studiekring
Studiekring is sinds 2000 uitgegroeid tot hét instituut voor huiswerkbegeleiding en vakspecifieke bijles, zowel voor leerlingen van de basisschool als van het middelbaar onderwijs. Het instituut onderscheidt zich door goede én betaalbare begeleiding met heldere en transparantie verslaglegging voor thuis. Door een nauwe samenwerking met scholen aan te gaan, spant Studiekring zich in om de kosten laag te houden en de kwaliteit hoog. Meer informatie: www.studiekring.nl.

Over BMC
BMC is expert in detachering van interim-professionals binnen het onderwijs en de jeugdsector. Met de flexibel inzetbare interim-professionals draagt BMC actief bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en de jeugdsector. De professionals die BMC inzet, beschikken zonder uitzondering over ruime ervaring met de uitvoering.
Meer informatie: http://www.bmcimplementatie.nl/

Wilt u meer informatie over een zomerschool bij u op school?
Neem contact op met Paul van der Most, 06 – 45772671 of mail: paulvandermost@studiekring.nl

Bekijk hier de brochure. 

 

develsteinPaul den Otter, rector van het DevelsteinCollege in Zwijndrecht, zocht in 2010 professionele huiswerkhulp voor leerlingen van zijn school. 'We organiseerden het altijd zelf, maar daar hadden we steeds minder tijd voor. We zijn toen op zoek gegaan naar een organisatie die goed bij ons paste.' En dat is Studiekring geworden, nu al vier jaar een goede samenwerking. Mooi moment om de balans op te maken.

Het DevelsteinCollege, wat is dat eigenlijk voor een school?
Wij organiseren ons onderwijs vanuit drie principes: we willen gedegen, aantrekkelijk onderwijs geven, we houden rekening met verschillen tussen leerlingen en we handelen vanuit pedagogisch optimisme. We zijn momenteel bezig om ons bèta-onderwijs nog aantrekkelijker te maken, zowel in de onder- als in de bovenbouw. En we zetten nu een kunstklas op omdat we leerlingen al eerder met kunst in aanraking willen brengen. Op onze grootste locatie met zo'n 1500 leerlingen, werken we sinds vier jaar samen met Studiekring.

Wat betekent dat eigenlijk bij jullie, pedagogisch optimisme?
Wij willen leerlingen in hun kracht zetten. We gaan dus uit van wat ze wel kunnen in plaats van wat ze niet kunnen. Dat betekent prijzen waar het goed gaat en stimuleren waar het minder gaat. Dit zie ik ook terug bij de leerlingen die naar Studiekring gaan. Ze ervaren de begeleiding niet als iets dat 'moet'. Het gaat in een positieve sfeer. En we hebben een uitgebreide zorgstructuur op onze school. In dat plaatje past Studiekring ook goed.

Hoe past Studiekring dan binnen jullie zorgstructuur?
Ik zie vooral drie groepen leerlingen die veel baat hebben bij de begeleiding van Studiekring. Dat zijn de leerlingen die structuur nodig hebben, die moeten leren leren én leren plannen. Dan heb je nog de leerlingen die passend onderwijs volgen; leerlingen met leerproblematiek. Voor hen hebben we een budget dat we in een aantal gevallen inzetten voor begeleiding door Studiekring. En dan zijn er de leerlingen die thuis overhoop liggen met het maken van huiswerk. Door deze leerlingen te ondersteunen help je niet alleen hen, maar ook hun ouders.

We willen inderdaad ook ouders ondersteunen. Hoort u dat ook van hen terug?
Jazeker; zo hebben wij aan het begin van het jaar van Studiekring een ouderworkshop gehad hier op school. Dat ging over hoe je als ouder je zoon of dochter die in de brugklas zit, het beste kan helpen met huiswerk maken. En er staat nóg een workshop op de planning: voor ouders van hogerejaars. Dit zijn avonden die goed bezocht worden. En na afloop geven ouders altijd aan blij te zijn met wat ze hebben opgestoken.

Hoe ervaren de leerlingen eigenlijk de huiswerkbegeleiding?
Vorig jaar hebben we een exclusieve ruimte gegeven aan Studiekring en die zit toevallig recht tegenover mijn kamer. Ik maak dus echt het dagelijkse ritme van Studiekring mee. Wat mij altijd opvalt, is dat ik geen enkele leerling met hangende pootjes naar binnen zie gaan. Bovendien heb ik veel en goed contact met de verantwoordelijke vestigingsmanager. Ik weet dat zij ook wekelijks de mentoren hier op school raadpleegt.

Er zijn natuurlijk wel meer instituten die huiswerkbegeleiding bieden. Waarom Studiekring?
We hadden steeds minder tijd om zelf de begeleiding te organiseren. Toen zijn we gaan kijken met welke organisaties we in zee willen gaan. We vonden dat de aanpak van Studiekring het beste bij ons paste. En dan vooral dat leerlingen leren te leren en leren hun werk te organiseren. Daardoor kunnen ze echt op eigen benen weer verder.

Wilt u weten wat Studiekring op uw school kan betekenen?
Neem contact op met Paul van der Most, 06 – 45772671 of mail: paulvandermost@studiekring.nl

tieminutenContact met school is belangrijk. Overleg tussen thuis en school zorgt ervoor dat de twee werelden waarin uw kind leeft dichter bij elkaar komen en op elkaar raken afgestemd. U leert de schoolsituatie van uw kind beter kennen en de school leert een stukje van de thuissituatie kennen. Daarom is het ook op de middelbare school van belang om in contact te blijven met de school.
Op de middelbare school is de mentor de eerste persoon waar u als ouder uw vragen neerlegt. De mentor is ook de eerste persoon die u inlicht als er buiten de school zaken spelen die voor de school belangrijk zijn.

Wanneer maak je een afspraak en met wie?

  • Begin van het jaar met de mentor (eventueel)
  • Naar aanleiding van het rapport met bepaalde docenten of de mentor
  • Naar aanleiding van problemen met een vak met een bepaalde docent
  • Naar aanleiding van algemene problemen met mentor of (con)rector
  • Voor leerproblemen met het zorgteam, de remedial teaching en/of mentor
  • Eind van het jaar met de mentor

Onthoud dat docenten ook andere bezigheden hebben en daar druk mee kunnen zijn. Maak zo mogelijk gebruik van contactmomenten die door de school zijn georganiseerd (ouderavonden, inloopspreekuur).

Hoe maak je een afspraak?

Elke school heeft een eigen ‘voorkeur’ voor het maken van afspraken. Sommige scholen willen graag telefonisch een afspraak maken via het secretariaat. Andere scholen geven ouders de mogelijkheid om direct met de docent te mailen (door alle e-mail adressen beschikbaar te stellen).

Voor georganiseerde contactmomenten zoals een ouderavond kunnen ouders vaak een formulier invullen en inleveren waarop ze aangeven met wie ze willen praten.

In de schoolgids wordt wellicht iets over het maken van afspraken gezegd. Bel anders met de school en leg aan de telefonist uit wat u wil. Hij/zij zal weten wat u het beste kunt doen.

Tips voor gesprekken met school

Als je een afspraak hebt met bijvoorbeeld de mentor dan zijn er enkele aandachtspunten:

1. Wat is uw doel? (open vragen)

  • Wees u bewust van uw doel en van de ‘blinde vlek’ die dat kan veroorzaken: doordat u gericht bent op uw doel, vergeet u aan andere belangrijke onderdelen van het gesprek te luisteren.
  • Bedenk van tevoren een aantal open vragen.

2. Actief luisteren

  • Bereidt u er van tevoren op voor dat de mentor een andere kijk op uw kind heeft dan u: school en thuis zijn verschillende situaties waarin uw kind zich verschillend kan gedragen.
  • Richt u op de beleving van de mentor met de volgende vragen:
  • Wat maakt de docent van uw kind mee?
  • Zijn het gedrag en/of de prestaties van uw kind opvallend in vergelijking met de klas als geheel?
  • Heeft de docent ideeën over een oorzaak?
  • Vergeet niet te parafraseren! Laat positieve waardering blijken!

3. Ik-boodschappen

  • Bedenk van tevoren wat u graag wil zeggen over de situatie.
  • Geef uw eigen visie, maar laat daarbij wel het verhaal van de leraar in zijn waarde.
  • Benoem eventueel de verschillen die u ziet.


4. Win-win situatie

  • Wat wil u graag veranderd zien? Wat wil de docent graag zien?
  • Heeft de docent ideeën over mogelijke verbeteringen?
  • Wat kunt u daar als ouder aan doen?
  • Heeft u als ouder ideeën om het gedrag op school te verbeteren?
  • Wat kan de docent daaraan doen?
  • Besluit samen tot een aanpak en bekijk of u over een bepaalde termijn misschien (per e-mail) kunt evalueren.

 

planappAls leerling in de huiswerkbegeleiding bij Studiekring, maar ook als ouder, ben je al gewend aan ons elektronische systeem waarin iedere leerling het schoolwerk plant. Het huiswerk staat erin volgens een slimme methode waardoor het makkelijk is overzicht te houden ondanks de enorme hoeveelheid aan vakken op de middelbare school. Dit maakt dat het huiswerk niet snel meer wordt vergeten. Daarnaast kunnen alle toetsen en taken erin gezet worden volgens onze 3x leren methode. Vanuit 14 jaar ervaring weten we: door gespreid te leren voor een toets, blijf je de stof beter onthouden. In Digidos kun je ook continu de suggesties, op- en aanmerkingen van onze begeleiders zien waardoor ze makkelijk op te zoeken zijn als je een tip even bent vergeten.

Nieuw dit schooljaar is dat het nu ook kan via een app op de smartphone. Leerlingen van Studiekring kunnen de app vanaf nu gebruiken voor hun planning. Hij is al gratis te downloaden uit de App Store en Play Store. Zo heeft iedere leerling zijn of haar huiswerk, de geplande toetsen, korte en lange termijn doelen, en de uiteindelijk behaalde resultaten of cijfers altijd bij de hand. De plantool met tips en intensieve hulp van onze begeleiders verzorgen Studiekring. Het leren, op tijd maken van het huiswerk en het halen van goede cijfers doet de leerling natuurlijk nog altijd zelf!

 

zelf-helpenVeel ouders worstelen met de vraag hoe ze hun puber het beste kunnen helpen met huiswerk.
En dat is eigenlijk heel logisch: de tijd dat u als ouder zelf op school zat ligt meestal ver achter u, en inmiddels is het onderwijs niet stil blijven staan! Scholieren van nu leven in een andere wereld, een wereld waarin bijvoorbeeld internet en social media een grote rol spelen. En deze grote verschillen tussen heden en verleden zorgen voor onzekerheid bij ouders.

Huiswerk levert in veel gezinnen, frustratie, frictie, wanhoop en daarmee een onplezierige sfeer in huis op.
Sommige gezinnen kiezen daarom voor huiswerkbegeleiding van Studiekring.
In principe wordt op begeleidingsdagen al het huiswerk bij Studiekring gemaakt en geleerd.
De professionals van Studiekring zijn getraind om pubers te begeleiden met huiswerk maken. Ze leren de leerlingen zelfstandig plannen met de nieuwe Studiekring-app, en ze helpen scholieren met het aanleren van studievaardigheden en het beheersen van lastige leerstof. En dat alles in een rustige, prikkelarme omgeving.

Hoeft u dan als ouder niets meer te doen? Dat gaat wat ver. Maar ouders wiens kind huiswerkbegeleiding volgt kunnen meestal volstaan met belangstellende en motiverende gesprekken voeren, waardoor het kind zich gesteund en gestimuleerd voelt. De sfeer in huis verbetert enorm, en de schoolresultaten meestal ook!

Maar thuis uw kind ondersteunen met huiswerk kan ook prima. We geven u hier wat tips!
Huiswerk maken en leren werkt het fijnst in een prettige leer/werkomgeving. Zorg dat uw kind een rustige plek heeft om te leren, met voldoende licht en ventilatie, en zo min mogelijk afleiding. Ook ontspanning en rust is belangrijk, gun uw puber na een uur huiswerk maken tien minuutjes pauze!

Huiswerk maken begint altijd met een planning maken. Leer uw kind om zijn of haar agenda steeds goed en duidelijk in te vullen. Niets is zo onhandig als een onleesbare of onvolledige omschrijving van het huiswerk!
Plannen is voor veel pubers vreselijk moeilijk, en dat is dan ook gelijk iets waarmee u als ouder kunt helpen. Pak samen de agenda en open Magister en bekijk wat er voor de komende 2 weken gepland staat. Ga aan de hand daarvan plannen wanneer het betreffende huiswerk gedaan moet worden. Zorg dat toetsen altijd 3x geleerd worden. Leerstof blijft namelijk veel beter hangen na 3x een halfuur leren dan wanneer er anderhalf uur aan één stuk wordt geleerd! Een andere belangrijke plan-tip is het afwisselen van lastige en eenvoudigere vakken..

Als de planning af is, kan het echte huiswerk maken en leren beginnen.
Natuurlijk zal het voorkomen dat uw kind bezig is met een vak waar u niet zoveel van weet, maar dan is het goed om te weten dat veel leerlingen hun huiswerk niet goed begrijpen puur en alleen omdat ze niet goed lezen. Even samen rustig de opdracht lezen helpt hen vaak al enorm op weg!

En als uw kind aan de slag gaat met het leerwerk, stimuleer hem of haar dan om de leerstof actief te benaderen. Lezen is geen leren, is een vaak gehoorde kreet, en het klopt: na alleen lezen van leerstof, blijft na een week slechts 10% van de kennis hangen. Dat verandert als de stof actief wordt benaderd. Hoe? Samenvattingen maken, een mindmap maken, zelf proefwerkvragen bedenken bij de stof, de inhoud van de leerstof aan u uitleggen, het zijn allemaal manieren om actief met leerstof om te gaan.

Wilt u meer tips en handvaten krijgen om uw kind te helpen met huiswerk?
Studiekring organiseert dit jaar op al haar vestigingen regelmatig gratis ouderworkshops over ‘Helpen met huiswerk’ waarin u nog veel meer tips en tricks krijgt aangereikt om uw kind zo goed mogelijk te helpen met huiswerk.

Klik hier om u aan te melden voor een workshop bij u in de buurt!

 

onthouden-kleinIeder mens is verschillend, dus iedereen heeft ook zijn eigen voorkeuren en talenten om dingen te onthouden. Dit kun je testen door drie verschillende rijtjes met woorden in dezelfde vreemde taal te leren op drie manieren: door er een paar minuten naar te kijken (ziend leren), door ze hardop te zeggen (luisterend leren) en door ze op te schrijven (bewegend leren). Zo ontdek je welke manier voor jou de meest effectieve manier is om dingen te leren en onthouden.

Wat is de beste manier om iets te onthouden?

  • Wanneer mensen iets lezen en je vraagt ze na een week wat ze zich daar nog van kunnen herinneren, blijkt dat ze heel veel vergeten zijn. Ze hebben maar 10% onthouden van wat ze hebben gelezen!
  • Wanneer mensen luisteren naar een verhaal en je vraagt na een week wat ze er nog van weten, dan is dat ook nog niet erg veel, namelijk maar 20%.
  • Wanneer mensen iets zien, dan weten ze daar na een week nog 30% van. En als je tegelijk iets hoort en ziet, bijvoorbeeld bij tv kijken, dan blijft al wat meer informatie hangen: 50%.

Wat werkt wel goed? Als je een tekst die je bijvoorbeeld hebt gelezen of hebt gehoord met anderen bespreekt, weet je na een week nog 75% van alles wat je hebt gezegd. Maar het kan nog beter, je onthoudt maar liefst 90% van wat je uitlegt aan anderen. Dit kunnen leerlingen ook toepassen op hun schoolwerk!

* Bron: D. Sousa, ‘How the brain learns’

 

sinterklaasHet is eind november: alle hulpsinterklazen zijn druk bezig met het voorbereiden van pakjesavond. Nog niet helemaal duidelijk welke cadeaus leuk zijn om te geven, maar ook nog enigszins verantwoord? Het vullen van de schoen of de zak wordt een stukje makkelijker met de volgende cadeautips:

Leerzame computerspellen
Hoezo is gamen niet goed voor leerlingen? Er zijn genoeg computerspellen waar je juist veel van opsteekt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat leerlingen door serious gaming bepaalde vaardigheden sneller leren dan in de reguliere les. Minecraft is zo'n spel: je kunt elke gebouw bouwen dat je wilt én de omgeving daarop aanpassen. Of denk aan Udraw, een tekengame voor de tablet waarmee je vrij kunt tekenen en creatieve games kunt spelen. Voor de bèta’s onder ons is er Spore, een game waarin je begint als microbe en in 5 levels de evolutietheorie doorspeelt.

Nuttige hebbedingetjes
Voor in de schoen zijn er ontelbaar veel leuke hebbedingetjes die ook nog nuttig zijn. Speciale touchscreen handschoenen, of een rol wc-papier met sudoku’s erop. Op www.cadeau.nl staan veel ideeën voor leuke en nuttige cadeaus. Een scratchmap Europe bijvoorbeeld: een kaart waarmee je kunt bijhouden in welke landen je al bent geweest én welke landen je wilt ontdekken. Of een bookrest lamp: een leeslamp waar je je boek op kunt leggen zodat je je je boek nooit kwijtraakt.

Op Pinterest hebben wij nog veel meer ideeën voor leerzame en leuke cadeaus geselecteerd. Een fijne Sinterklaas gewenst!

Een dag op school is voor een leerling met ADHD - ADD extra vermoeiend. Opletten in de les kost extra energie. Het maken van een planning is niet vanzelfsprekend. Gevolg is dat deze leerlingen eerder moe zijn en geen duidelijk overzicht hebben van het huiswerk. Onze methode biedt deze leerlingen structurele ondersteuning en een houvast om het schoolwerk op een goede manier aan te pakken.

Huiswerkbegeleiding voor kinderen met ADD of ADHD

Leerlingen met ADD of ADHD hebben behoefte aan structuur. Bij de huiswerkbegeleiding ligt de nadruk op het aanleren van deze structuur. We leren de leerling plannen, het organiseren/structureren van het schoolwerk en zelfstandig werken. Bij de huiswerkbegeleiding komen leerlingen minimaal drie middagen per week om het huiswerk te maken en te leren. Daarnaast leert de leerling om zijn werk goed te plannen en op tijd te beginnen. Bij Studiekring leert uw zoon of dochter altijd 3x voor een toets. De leerstof wordt dus in delen doorgenomen en meerdere keren herhaald.

Bij de huiswerkbegeleiding werkt iedereen zelfstandig en is het stil. De leerling krijgt een rustige werkplek met weinig afleiding. Wij creëren een positieve en stimulerende omgeving. We helpen de leerling op weg met zijn werk en geven extra uitleg waar nodig. Leerlingen met ADHD - ADD hebben vaak moeite om het huiswerk op de goede manier te maken. Daarom besteden we aandacht aan het leren van goede studievaardigheden. Zo helpen we met het maken van samenvattingen, mindmaps en het werken met flashcards. Daarnaast hebben we een speciaal leerlingvolgsysteem ontwikkeld. We leren de leerling tenslotte zelf te plannen met onze app.

 

Lees meer over huiswerkbegeleiding in het algemeen...

Studiementoraat of bijles voor kinderen met de leerstoornis ADD of ADHD

Als een leerling geen intensieve begeleiding (van minimaal drie middagen per week) nodig heeft en redelijk zelfstandig thuis kan werken, maar als hij wel een stok achter de deur kan gebruiken of hulp nodig heeft om zijn agenda goed bij te houden en het huiswerk vooruit te plannen dan kan ook gekozen worden voor studiementoraat. Dit is een 1-op-1 begeleiding van 1 uur per week. Als een leerling met name moeite heeft met één of twee vakken en daarbij extra inhoudelijke hulp nodig heeft kan gekozen worden voor bijles. Ook dit is een 1-op-1 begeleiding, waarbij in 1 uur per week vakinhoudelijke hulp wordt geboden.

Lees meer over bijles in het algemeen...