WiskundeIn de brugklas en moeite met wiskunde? Wij bieden nu wiskundebijles met software van Bettermarks. Eén keer per week bijles en oefenen met een slim online wiskundeprogramma. Zo wordt wiskunde een eitje.

Wat is het?
Bijles Wiskunde+ is 75 minuten per week wiskundebijles in een groepje van maximaal 4 personen, onder begeleiding van een wiskundedocent. Wat de bijles extra bijzonder maakt? De slimme software Bettermarks herkent tijdens het oefenen de zwakke punten van de leerling. Bijvoorbeeld breuken of staartdelingen.

Daarmee kun je dan heel gericht aan de slag. Zo werk je aan een goede basis. Oefenen met Bettermarks is eigenlijk net als gamen: je verzamelt munten en sterren als je het goed doet. Bettermarks sluit aan op iedere lesmethode en op elk niveau. Volledig bijspijkeren kan al in 12 weken.

Hoe werkt het?

  • voor alle vwo-, havo- en vmbo-leerlingen uit de brugklas
  • je oefent individueel en probleemgericht wiskunde met Bettermarks
  • 1 x 75 minuten bijles per week
  • in een groepje van maximaal 4 personen, begeleid door een bijlesdocent
  • je gebruikt je eigen laptop of tablet
  • wekelijkse updates met voortgang naar leerling, ouders en wiskundeleraar op school
  • Per 75 minuten betaal je € 18,50

Lees hier meer over onze Bijles Wiskunde+.

graffiti-woerdenIn februari vierde een van onze grootste vestingen haar 10e verjaardag. Dat was reden voor een feestje. 10 vragen aan Wouter Veldhuis, vestigingsmanager in Woerden.

1. Wat wilde jij vroeger eigenlijk worden?
Héél vroeger wilde ik houthakker worden, dat is 'm duidelijk niet geworden. Op de middelbare school koos ik een zo breed mogelijk pakket. Toen heb ik economie gestudeerd en daarna als managementconsultant gewerkt. Al die tijd wist ik eigenlijk niet wat ik wilde doen. Totdat ik een keer mee ging met een vriendin die vestigingsmanager was: dat beviel me wel.

2. Wat vond je dan zo leuk aan vestigingsmanager zijn?
De combinatie van het runnen van een vestiging en het aansturen van docenten. Het is leuk om daar echt een team van te maken. En natuurlijk het contact met de leerlingen.

3. Wanneer ben je vestigingsmanager geworden?
In maart 2010, dus al bijna 5 jaar.

4. Woerden bestaat nu 10 jaar, hoe heb je dat gevierd?
Iedereen kreeg natuurlijk taart en de leerlingen hebben de muur in het trappenhuis versierd met 'Studiekring-graffiti'. Ze mochten hun creativiteit de vrije loop laten en dat is heel leuk geworden!

5. Wat vinden leerlingen bij jou van de begeleiding?
Veel leerlingen hebben er bij de intake niet echt zin in. Maar als ze begonnen zijn merken ze dat de begeleiding wel helpt. Ze hebben meer rust. De cijfers worden beter. Als je ze één-op-één spreekt, hoor ik dat ook van ze terug.

6. Wat is het effect van onze app in de begeleiding?
Dat werkt goed! Bijna iedereen gebruikt de app. Leerlingen vinden het prettig dat ze zelf taken kunnen inplannen, beheren en afvinken.

7. Hoe is jouw contact met ouders?
Dat vind ik een van de leukste dingen van het werk. In de gesprekken met ouders kun je de puntjes op de i zetten. En daardoor kan ik even boven het dagelijkse werk hangen en reflecteren op een doorlopende leerlijn. Heel nuttig. De meeste ouders zijn ook tevreden en blij met wat we doen.

8. En wat heb jij zelf geleerd de afgelopen jaren?
Ik leer ontzettend veel van het leidinggeven aan een diverse groep mensen. Woerden is een van de grootste vestigingen met een team van ongeveer 12 mensen. Ik bespreek veel met ze. Ik vind het belangrijk dat mijn docenten goed in hun vel zitten, dan gaat het werk ook beter.

graffiti-woerden29. Wat doe jij als je geen vestigingsmanager bent?
Ik ben ook nog docent aan de opleiding HRM op de Hogeschool Utrecht. Verder vind je mij vaak op de fiets: ik doe veel toertochten en train daarvoor. En ik heb twee dochters, daar gaat natuurlijk veel tijd in zitten.

10. En wat doe jij over 10 jaar?
Dan werk ik nog wel bij Studiekring. Dan doe ik nog meer verschillende dingen en projecten. Dus op naar de volgende 10 jaar!

 

appHuiswerk plannen op je telefoon? Handig, want die heb je altijd bij je. Ruim 1000 van onze leerlingen plannen nu met onze Huiswerplanner App. En sinds 9 maart is deze voor iedere leerling gratis te downloaden. 5 redenen waarom je 'm op je telefoon zou moeten zetten:

1. Je vergeet je planning nooit meer
Een dag zonder telefoon is een dag niet geleefd, volgens veel leerlingen. De telefoon gaat overal mee naartoe. Jaimy, 17 jaar, uit Zoetermeer (3 jaar bij Studiekring): 'Ik ben aan mijn mobiel vastgekluisterd dus met deze app heb ik mijn planning altijd bij me. Het is makkelijk en overzichtelijk.' En als agenda? 'Als ik naar Studiekring moet, gebruik ik altijd de app, soms gebruik ik hem ook in het weekend. Ik zou de app niet zo snel wegdoen; ik heb eigenlijk niets vervangbaars.'

2. Je kunt zelf alle taken invoeren en afvinken
Met de app kun je zelf de planning voor huiswerk en toetsen invoeren. En je kunt je cijfers bijhouden. Jaimy: 'Je kunt zelf taken afvinken in de app en zelfstandig werken. Maar ik vind het ook wel fijn dat er nog docenten naar je toekomen. Dat stimuleert je om echt te beginnen.'

3. Je weet altijd welke boeken je mee moet nemen
Kluisjes en rugzakken vol met boeken? Met de app kun je precies uitdokteren welke boeken je mee moet nemen naar school of Studiekring. Jaimy: 'op school gebruik ik de app als ik wil weten welke boeken in moet meenemen naar Studiekring. Het is een stuk makkelijker dan je agenda of een andere planner helemaal onder uit je tas opgraven.'

4. Je planning is altijd up-to-date
Tegenwoordig heeft iedereen internet of wifi, dus je kunt je planning altijd bijwerken. Een toets verplaatsen of een cijfer invoeren wordt zo lekker makkelijk.

5. Het is gratis
De app is nu gratis te downloaden voor Apple en Android. De app bieden we gratis aan omdat goed onderwijs voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. En dat begint natuurlijk met een goede planning!

 

'15 Jaar is best ok, maar liever een jaartje ouder.' Hoe voelt het ook alweer om 15 jaar te zijn? Wist jij al wat je wilde worden? Wij spraken met Juliette, Britt, Thijmen en Thijs (allen 15 jaar oud) over toekomstdromen, uitgaan en vrijheid.

Hoe zou je jezelf omschrijven in 5 woorden?
Eventjes nadenken levert bij alle 15-jarigen mooie zelfbeelden op: Thijmen uit Amstelveen (favoriete vak: gym) : 'Dat is wel een lastige'. Na even twijfelen: 'ik ben chaotisch, druk, nieuwsgierig, sportief en toch ook wel aardig.' Ook Thijs uit Maarssen (favoriete vak: gym) vindt dat hij soms aardig is, maar vooral open, nuchter, vrolijk en eerlijk. Juliëtte uit Maarssen (favoriete vak: aardrijkskunde en economie) vindt zichzelf een doorzetter. 'En ik ben best ambitieus, ijverig en fanatiek. En openhartig.' Britt uit Maarssen (favoriete vak: Engels): 'Ik zou mezelf omschrijven als best chaotisch en druk maar ook sociaal, behulpzaam en vrolijk.' Met zelfreflectie zit het bij deze leerlingen wel goed.

Vind je het leuk om 15 te zijn?
15 jaar is eigenlijk een leeftijd waarop nét iets te weinig mag. Thijmen: '15 Jaar is best ok, maar eigenlijk zou ik heel graag één jaar ouder zijn want dan mag ik scooter rijden. Op je zestiende kun je meer en heb je meer vrijheid. Structuur is ook wel fijn trouwens hoor.' Ook Thijs zou liever wat ouder zijn, want 'dan kun je lekker op vakantie met vrienden'. Juliette vindt het jammer dat ze geen 16 is. 'Nu kan ik niet uitgaan in 16 + clubs'.

Hoe vierde jij je vijftiende verjaardag?
De 15e verjaardag werd bij alle vier niet heel uitbundig gevierd. Thijmen vierde zijn vijftiende verjaardag gewoon met zijn ouders. Bij Britt was het wel gezellig met familie, alleen was ze jarig in de toetsweek, dus groot vieren ging niet. Thijs: 'Ik heb het wel goed gevierd: met veel vrienden bij mij thuis, veel kaarten en lekker chillen.'

Heb je het komende jaar iets bijzonders op de planning staan?
Juliette heeft een vol programma: 'ik wil dit jaar slagen voor mijn mavo-diploma en dan doorstromen naar de havo. Een examenfeest geven lijkt me ook wel tof om te doen. Ook ga ik met mijn hockeyteam naar Hockey Loverz. En ik wil na mijn examens een reis maken met mijn vader en/of moeder.' Ook Britt wil het komende jaar graag meer reizen en verschillende plekken zien. Thijs heeft eigenlijk maar één ding voor komend jaar: 'Ik kijk eigenlijk vooral uit naar mijn zestiende verjaardag!'

Hoe ziet jouw leven eruit over 15 jaar?
Een lastige vraag. Wat opvalt zijn de concrete toekomstbeelden. Thijmen: 'Ik wil iets economisch doen, maar ik kan eigenlijk ook niet stilzitten. Op een kantoortje berekeningen doen, dat is dus niks voor mij. Iets doen met mensen dus, misschien iets met sport of een eigen bedrijf starten.' Juliëtte ziet zichzelf in een leuk appartement met een baan als accountmanager bij een leuk bedrijf. 'Maar je weet nooit hoe het loopt, misschien kom ik er wel achter dat accountmanagement niks voor mij is en doe ik iets anders', aldus een realistische Juliëtte. Thijs ziet, behalve een leuke baan, ook een leuk gezin voor zich. En Britt? Die vliegt de wereld rond als stewardess voor KLM.

15 jaar: een leeftijd waarop je best goed kunt reflecteren op jezelf en duidelijk nadenkt over de toekomst. Maar vooral een leeftijd waarop de vrijheid (16 jaar) lonkt!

 

 

donkeyMet ezelsbruggetjes kun je dingen snel en efficiënt onthouden. Van TV-TAS tot DROL: de top 15 leukste en handigste ezelsbruggetjes:

  • Krijgt het werkwoord bij jij nou wel of geen t?: Kom jij te laat thuis, dan krijg je geen t(hee). Dus: als jij/je achter het werkwoord staat, krijgt het het werkwoord geen t.
  • Schrijf je proffessor of professor? Een professor heeft 1 fiets en 2 sokken.
  • Wanneer schrijf je een d en t? Nog altijd onmisbaar; ' t kofschip. Eindigt de stam op een letter uit dit woord? Schrijf bij het voltooid deelwoord een t. Niet? Dan schrijf je een d.
  • Nederlands grootste rivieren: Raar Maar Waar (Rijn, Maas, Waal)!
  • Sms ff bondige clips voor alle landen met de euro: Slovenië, Malta, Slowakije, Finland, Frankrijk, België, Oostenrijk, Nederland, Duitsland, Ierland, Griekenland, Estland, Cyprus, Luxemburg, Italië, Portugal en Spanje.
  • Gaat de klok vooruit of achteruit bij wintertijd? Wint er tijd mee: met de wintertijd win je een uur (de klok gaat dus achteruit).
  • TV-TAS: De volgorde van de vijf bewoonde Nederlandse waddeneilanden: Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog.
  • Vanmiddag of vanmorgen in het Engels? Akelige Morgen (AM) en Prettige Middag (PM): am gebruik je voor 12 uur en pm na 12 uur 's middags.
  • Mijn Goudvis Bas Eet Haast Nooit Chocolade Pudding: de landen van het vasteland van Midden-Amerika: Mexico, Guatemala, Belize, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama. 
  • Frips: De landen waar men talen spreekt die afgeleid zijn uit het Latijn: Frankrijk; Roemenië; Italië; Potugal en Spanje.
  • Bruine kangoeroes maken geen troep: de volgorde van byte, kilobyte, megabyte, gigabyte, terabyte.
  • Welke richting moet je draaien voor dicht en open? DROL natuurlijk!: Dicht Rechts, Open Links. 
  • Wat is de goede volgorde van bestek? Bartje Moet Veel Leren: Rechts naast het Bord (Bartje) liggen van binnen naar buiten het mes, de vork en ten slotte de lepel.
  • Hoe voer je een goed gesprek? Met een beetje LSD natuurlijk! Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.
  • Moet je nou wel of geen postzegel op die envelop plakken? Is het een Antwoordnummer? Dan is het Anti-postzegel. Is het een Postbusnummer? Dan is het met een Postzegel.

Meer ezelsbruggetjes? Kijk eens op www.ezelsbrug.nl. Ken je zelf een handig ezelsbruggetje die je wilt delen? Mail ons. Een ezelsbruggetje is een studievaardigheid. Ook daar besteden we aandacht aan in onze begeleiding.

 

Met ezelsbruggetjes onthoud je 't beter!

ivo-reinierStudiekring bestaat 15 jaar. Hoe is het om met je broer samen te werken? Wat is het geheime ingrediënt van Studiekring? 15 Vragen aan Reinier & Ivo Richaers, oprichters van Studiekring:

1. Wat voor leerlingen waren jullie zelf?
Reinier: 'Wij komen van het Haags Montessori Lyceum . We waren dan ook typische Montessorileerlingen. Ik deed altijd alles op het laatste moment. Ik zag wel dat anderen goed konden plannen, en vroeg me af hoe dit kon. Hier komt ook onze belangstelling voor begeleiding vandaan.' Ivo, op zijn beurt: 'Reinier haalde altijd alles foutloos en daar werd ik als jongere broer best opstandig van. Ik ben zelfs een keer blijven zitten. Uiteindelijk ben ik deze school juist dankbaar omdat ze mij de ruimte gaven om te ontdekken wat ik wilde: van een absoluut bètapakket ben ik naar het tegenovergestelde gegaan.

2. Reinier, wat is Ivo voor jou in één woord?
Bij één woord blijft het niet. Reinier: 'Ivo is voor mij één brok energie en inspiratie'.
Ivo: 'Dat gaat mij ook niet lukken in één woord hoor. Ik denk bij Reinier meteen aan wijsheid, scherpe analyse, out-of-the-box denken en tot de kern doordringen.'

3. Hoe kwamen jullie eigenlijk op het idee voor Studiekring?
Reinier: 'In 1999 maakten wij, ik 28 en Ivo 22 jaar oud, samen een motortocht van India naar Nederland. Typisch een afsluitende reis, waarin je nadenkt over wat je wilt gaan doen. Allebei hadden we ervaring met begeleiden. Terug op die motor hadden we het over: hoe kun je ervoor zorgen dat de kennis die er om een leerling heen zit, echt bij die leerling terecht komt? We hadden het gevoel dat dat veel beter kon.'

4. Hoeveel tijd hadden jullie nodig om dit allemaal uit te werken?
Ivo: Voordat er wat stond wat kon groeien: zeker drie jaar. Ons onderwijsmodel, didactisch handboek en trainingen voor medewerkers én de kwaliteitscontrole, daar begonnen we mee.

5. Was jullie aanpak vernieuwend?
Reinier: 'Wij waren in de begintijd de enigen die echt vestigingen aan het opbouwen waren. We pakten dat ook procesmatig aan, niet omdat we geen maatwerk wilden leveren, integendeel, maar juist omdat we constante kwaliteit wilden leveren. Door die aanpak is dat ook gelukt.'

6. Jullie waren met Studiekring al snel marktleider in het segment, is dat nog steeds zo?
Reinier: 'Ja dat zijn we nog steeds.'

7. Hoe blijf je dat? Wat is jullie geheime ingrediënt?
Ivo: 'Ons geheime ingrediënt? Dat is constante hoge kwaliteit'. Reinier denkt nog even na: 'Ja, én de bevlogenheid van al onze mensen. Iedereen heeft dat. Dat zie je ieder jaar ook op ons congres: 170 man die op hun vrije dag vrijwillig naar ons toe komen voor lezingen en workshops.'

8. Hoe hebben jullie je 15-jarige bestaan gevierd?
Ivo: 'Met ons congres in februari. Prachtig om te zien dat er zoveel mensen naar ons toekwamen.'

9. Hoe zorgen jullie dat het tijdens kerst niet over werk gaat?
Reinier, hardop lachend: 'Ja, dat gaat dus eigenlijk niet. Gelukkig is er dan de rest van de familie om ons daar subtiel op te wijzen.' Ivo: 'Echt subtiel gaat dat trouwens niet hoor, maar dat is niet erg. En we proberen ook samen nog echt broers te zijn. Dan gaan we kamperen of de bergen in.'

10. Samenwerken met je broer is nogal wat, hoe ging dit de afgelopen jaren?
´Dat heeft tot nu toe juist heel goed gewerkt', aldus Reinier.

11. Hoe komt dat?
Reinier: 'Juist omdat we broers zijn. Die band is voor ons heel vanzelfsprekend. We zeggen elkaar de waarheid zonder bang te zijn dat er iets stuk gaat.' Ivo: 'En we mogen fouten maken van elkaar. Dat zorgt voor openheid en creativiteit.'

12. Ivo, welk moment van Studiekring zul je nooit vergeten?
Ivo, nostalgisch: 'Er zijn honderd momenten die ik nooit zou vergeten. De eerste keer dat we een andere vestiging startten. De eerste keer dat een vestiging zelfstandig draaide. Dat wij elkaar aankeken en zeiden: er wordt nu op vier plekken in Nederland huiswerkbegeleiding gegeven en wij zijn daar níet! Of het openen van de honderdste vestiging. Dat neem ik echt allemaal mee naar mijn pensioen.'

Reinier: 'Voor mij de ervaring met leerlingen. Dat er na een examentraining iemand naar je toekomt en zegt 'ik weet niet wat ik gedaan heb in al die lessen tot nu toe, maar ineens snap ik het!' Dat soort momenten zijn prachtig.'

13. Bestaat Studiekring over 15 jaar nog?
Ivo: 'Absoluut.' Reinier: 'Over 15 jaar is er zeker nog behoefte aan wat wij bieden. De vraag verandert wel, meer richting coaching en studievaardigheden. En dan ondersteund vanuit IT.' Ivo: 'Onderwijs wordt inderdaad steeds meer digitaal. Volgens mij kan Studiekring ook in de toekomst goed die brug slaan tussen online en offline.'

14. En hoe ziet jullie leven er uit over 15 jaar?
Reinier: 'Over 15 jaar zijn mijn kinderen de deur uit. Een grote verandering. Eigenlijk onvoorstelbaar hoe het er dan uitziet.' Ivo: 'Over 15 jaar heb ik hopelijk kinderen die nog niet de deur uit zijn. En ik ben dan nog steeds betrokken bij Studiekring.'

15. Wat willen jullie in de komende 15 jaar echt nog doen?
Reinier: 'Ik wil nog een keer op reis, terug naar India en de Himalaya bijvoorbeeld.' Ook Ivo koestert die wens. Afwachten met welk idee de broers dan naar huis komen...

 

 

 

 

Een oplossing op maat bestaande uit de digitale rekenmethode bettermarks en begeleiding door ervaren Studiekringdocenten.

De innovatieve samenwerking tussen bettermarks en Studiekring ontzorgt scholen op het gebied van rekenen. Door de adaptieve software van bettermarks te combineren met de professionele begeleiding van Studiekring, ontstaat een sterk rekenpakket dat snel en eenvoudig door scholen ingezet kan worden.

Leerlingen beginnen de eerste schooljaren met een instaptoets in bettermarks en daaruit volgt een persoonlijk traject dat bestaat uit theorie en opgaven op hun niveau. De bettermarks methode is volledig digitaal, en gericht op het individuele leerproces van de leerling. Het unieke is, dat oefenen centraal staat. Op basis van de fouten die een leerling hierbij maakt wordt het persoonlijke ontwikkelpunt van de leerling bekend en biedt het adaptieve systeem extra oefening aan. Via een dashboard is de voortgang per leerling te zien, zodat de docent waar nodig support kan bieden, en toetsen en extra oefeningen kan klaarzetten.

Scholen kunnen alleen een licentie afnemen van bettermarks, maar de rekenlessen ook door Studiekringdocenten laten verzorgen. Daarnaast kunnen de ervaren docenten van Studiekring extra steunlessen verzorgen.

In de bovenbouw worden de volledige rekentoetsen per klas in bettermarks afgenomen. De school kan er daarnaast voor kiezen om ter voorbereiding op de rekentoets nog extra training aan te bieden, bijvoorbeeld een ééndaagse rekentoetstraining.

Jean van Ham, Rekencoördinator Studiekring, over de samenwerking met bettermarks: "Met bettermarks en onze docenten bieden wij scholen een uniek pakket in Nederland, waarmee het rekenonderwijs kosteneffectief en helemaal op maat aan scholen kan worden aangeboden. Dit heeft niet alleen meerwaarde voor scholen, maar zeker ook voor leerlingen en hun ouders."
Hanh Nguyen, adviseur bettermarks: "Scholen beschikken met bettermarks over een rekenmethode waarbij het individuele leerproces van een leerling centraal staat. Dit sluit goed aan bij het model van adaptief onderwijs van Studiekring. Daarbij verhogen de rapportages vanuit bettermarks het inzicht van leerlingen en hun ouders."

De Rekentraining wordt vooralsnog aangeboden in het vmbo, en hierna volgen havo en vwo. Later deze winter zal nog een gezamenlijk initiatief van Studiekring en bettermarks geïntroduceerd worden: WiskundePlus en RekenenPlus, waarbij Studiekring bijlessen wiskunde en rekenen verzorgd met de adaptieve bettermarks software.

Over bettermarks
In 2014 is bettermarks tijdens EdTech Europe uitgeroepen tot de innovatiefste e-learning onderneming van Europa. De methode zelf is al diverse malen onderscheiden met onder andere de Comenius Medaille in 2013 en wordt sinds 2008 in Duitsland ontwikkeld door een team van meer dan 80 docenten, redacteuren en software specialisten. Inmiddels werken meer dan 300.000 leerlingen uit negen verschillende landen in drie continenten in vier talen met bettermarks. De Nederlandse wiskunde- en rekenmethodes zijn door een team van Nederlandse docenten wiskunde en rekenen ontwikkeld op basis van het Nederlandse curriculum en de Nederlandse didactiek. Vanaf schooljaar 2014/2015 werken in Nederland ruim 30 scholen met bettermarks rekenen en/of bettermarks wiskunde. De bettermarks wiskundemethode is genomineerd voor de NOT Innovatie Award 2015 voor het Voortgezet Onderwijs. Voor meer informatie zie www.bettermarks.nl.

Over Studiekring
Al meer dan 15 jaar is Studiekring hét instituut voor huiswerkbegeleiding en vakspecifieke bijles voor leerlingen van het basis- en het middelbaar onderwijs. Studiekring is een landelijke organisatie met 98 vestigingen in Nederland. Zij werken veel samen met scholen en hebben op 50 scholen een vestiging in de school. In deze samenwerking staat extra educatieve aandacht voor leerlingen centraal. In de vorm van huiswerkbegeleiding, bijles, huiswerkklas, studiementoren, examen- en faalangsttrainingen. 

 

Waar moet je op letten bij het kiezen van een middelbare school? 

KiezenDe open dagen van middelbare scholen zijn weer in volle gang. Scholen maken reclame met veel extra's, zoals aandacht voor kunst en sport en excellente klassen. Maar waar moet je echt op letten bij je keuze voor een middelbare school? Hier een handig overzicht.

Veel factoren

Enorm veel factoren spelen een rol. Naast locatie, de reistijd en het aanbod van buitenschoolse activiteiten, telt vaak ook de keuze van vriendjes mee. Dat geeft een vertrouwd gevoel. Toch leggen de ‘eenlingen’ juist vaak sneller contact met hun nieuwe klasgenoten. En dan is er nog het advies van de basisschool. Heeft uw zoon of dochter veel begeleiding nodig of juist weinig?

Hieronder tips en websites

  • Vanaf het schooljaar 2014-2015 is het voor alle leerlingen van groep 8 verplicht om een eindtoets te maken. Op de website van over de eindtoets vindt u alles wat u hierover moet weten.
  • In de Gids voor het voortgezet onderwijs 2014-2015 beantwoordt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een hoop vragen over het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld wanneer de schoolvakanties zijn en wat de ouderbijdrage is van een school. Achter in de gids vindt u een lijst met vragen die handig zijn bij het vergelijken van scholen.
  • Welke sterke en minder sterke punten heeft de school die u op het oog heeft? Hoe verloopt de communicatie tussen school en ouders? Op welkeschool.nl leest u wat andere ouders van een school vinden. Kiesjeschool.nl vergelijkt 2614 middelbare scholen. Wilt u meer weten over de prestaties van de school? De onderwijsinspectie geeft regelmatig een overzicht van de kwaliteit van de school en het slagingspercentage van scholen.
  • Middelbare scholen mogen een leerlingen weigeren. Bekijk goed wat de redenen voor weigering kunnen zijn.
  • Tijdens de open dag van een school is het goed om te letten op de volgende dingen: de sfeer op de school, de omgang tussen leerlingen en leerkrachten en het gebouw. Maak vooral ook een praatje met de leerlingen. Zij geven u een eerlijke indruk van de school. En ziet u conciërges lopen, vraag hen dan ook naar hun indruk. Zij weten echt alles van de school.
  • Sommige scholen zijn zo populair dat er te veel aanmeldingen komen. Zij moeten loten. Achterhaal dus van tevoren wat de toelatingseisen zijn. Check daarvoor altijd even de website van de school.
  • Twijfelt u eraan of uw kind wel goed voorbereid is op de middelbare school? Een paar bijlessen taal, rekenen of studievaardigheden kunnen wonderen doen.
  • Wat natuurlijk heel belangrijk is: vraag uw zoon of dochter naar zijn of haar gevoel bij de school.

Veel succes met de keuze!

 

meelopenGratis een middag huiswerkbegeleiding uitproberen? Dat kan bij Studiekring. Maar wat ga je daar dan doen? En wat vinden leerlingen ervan? Wij vroegen een aantal vestigingsmanagers en leerlingen naar hun ervaringen.

Hoe ziet de meeloopmiddag eruit?
Bij Saskia, vestigingsmanager uit Nieuwegein, krijgt de leerling eerst wat drinken. Dan gaan ze aan de slag: 'Ik kijk met ze naar wat ze moeten doen. Is het veel/moeilijk? Met welke vakken heeft hij of zij moeite? Zijn er toetsen waar alvast voor geleerd moet worden en zo ja, hoe pak je dat het beste aan?' Hierna is het zelfstandig werken. Jolien, vestigingsmanager uit Arnhem-Zuid: 'Tussendoor komen we langs om te kijken hoe alles gaat en om eventueel te overhoren. Aan het eind van de middag wordt de leerling uitgetekend en bespreken we hoe de meeloopdag bevallen is.'

En wat vinden die leerlingen er dan van?
Jolien: 'De leerlingen vinden het vaak fijn om een dagje mee te lopen om te zien hoe het werkt op de huiswerkbegeleiding. Het is een eye-opener voor ze om te merken hoeveel ze af kunnen krijgen bij ons. Deze week noemde een leerling het 'leerzaam' en een ander vond het ook wel 'apart' en 'best lang' die drie uur achter elkaar.' Het is natuurlijk ook wel even wennen. Bij Louise Bergsma (15 jaar, Woerden) lukte het huiswerk maken in ieder geval veel beter dan thuis. 'Als ik thuis bezig ben, ben ik snel afgeleid. Maar hier kan ik rustig en zonder afleiding werken.'

Eline, vestigingsmanager uit Apeldoorn, merkt dat de meeloopmiddag motiverend werkt. 'Sommige leerlingen zien tegen de begeleiding op. Bij de meeloopmiddag ervaren ze dat het eigenlijk best meevalt.' Ook Saskia merkt dit: 'Leerlingen zijn na het meelopen een stuk positiever over de huiswerkbegeleiding. Ze zien het niet meer als 'straf' maar vinden het fijn 's avonds klaar zijn met hun huiswerk en andere dingen kunnen doen.' Mika (15 jaar), die begin januari in Nieuwegein meeliep, vond het nuttig. 'Ik heb de begeleiding zeker als behulpzaam ervaren.' Er werd dan ook meteen een vrijblijvend intakegesprek gepland.

Is er ook een terugkoppeling naar ouders?
Ouders krijgen een mail met een verslagje van hoe het ging in de begeleiding. En ook de leerling ontvangt een kort persoonlijk verslag. Mét aandachtspunten voor de toekomst. Jolien: 'Veel van de meelopers starten uiteindelijk met de huiswerkbegeleiding. Een ouder zei deze week dat haar dochter heel enthousiast thuiskwam en blij was dat ze zoveel af had kunnen krijgen in drie uur.'

Voor wie is de meeloopmiddag bedoeld?
De meeloopmiddag is er voor leerlingen met wie het niet zo goed gaat op school en die willen ervaren hoe de huiswerkbegeleiding werkt. Door een keer mee te lopen, merken leerlingen dat het best goed kan werken. Saskia: 'Sommige leerlingen weten stiekem wel dat ze hulp kunnen gebruiken, maar vinden dat soms lastig om toe te geven. Begeleiding uitproberen is dan ideaal, want je weet het pas zeker wanneer je de begeleiding eens hebt ervaren!'

Een gratis meeloopmiddag uitproberen? Meld je hier aan.

 

BMC2Utrecht, 12 januari 2015Het ministerie van OCW heeft voor 9 miljoen subsidie vrijgemaakt voor scholen om een zomerschool te kunnen starten in 2015. Met een zomerschool kunnen leerlingen die op het randje van zittenblijven balanceren, alsnog overgaan. De zomerscholen zijn een initiatief van CNV Onderwijs en de VO-raad en worden uitgevoerd door BMC Implementatie, detacheringsbureau voor de publieke sector, en huiswerkbegeleidingsinstituut Studiekring. De resultaten zijn goed: door intensieve begeleiding ging in 2014 90 % van de leerlingen alsnog over. De subsidiemaatregel is nog in ontwikkeling.

Rendement zomerscholen
Zittenblijven is voor veel leerlingen erg demotiverend en kost de ouders en de overheid veel geld. Scholen kunnen daarom een zomerschool aanbieden waarin leerlingen worden bijgespijkerd en vervolgens getoetst of ze alsnog over kunnen gaan. Ivo Richaers, directeur van Studiekring: 'De zomerschool is een waanzinnig succesvol project als het gaat om het onderwijsrendement. Heel veel leerlingen die bij ons binnenkomen, gaan uiteindelijk over. Overgaan is sociaal gezien heel belangrijk voor de leerling, en ouders en scholen maken minder kosten. En voor zover wij kunnen zien, gaat het deze leerlingen ook in het jaar daarna goed af.'

BMC en Studiekring organiseren vanaf de start van de pilot de zomerscholen. Ivo: 'Studiekring heeft jarenlange ervaring met het begeleiding van een groep leerlingen en BMC heeft ontzettend veel ervaring met het opzetten van een groot project.' Samen kunnen zij scholen dus veel uit handen nemen. Vanwege de positieve resultaten vergroot het ministerie van OCW de pilot en maken ze extra subsidie vrij voor de zomerscholen. Iedere school kan dus in 2015 een subsidie aanvragen. Brecht van Schendel, projectleider zomerscholen bij BMC: 'Op dit moment is die subsidiemaatregel nog in ontwikkeling. Om scholen goed te kunnen ondersteunen, willen we natuurlijk zo snel mogelijk weten waar we aan toe zijn. BMC onderhoudt daarom nauw contact met de VO-raad. Zodra er meer bekend is brengen we iedereen op de hoogte'.

Over Studiekring
Studiekring is sinds 2000 uitgegroeid tot hét instituut voor huiswerkbegeleiding en vakspecifieke bijles, zowel voor leerlingen van de basisschool als van het middelbaar onderwijs. Het instituut onderscheidt zich door goede én betaalbare begeleiding met heldere en transparantie verslaglegging voor thuis. Door een nauwe samenwerking met scholen aan te gaan, spant Studiekring zich in om de kosten laag te houden en de kwaliteit hoog. Meer informatie: www.studiekring.nl.

Over BMC
BMC is expert in detachering van interim-professionals binnen het onderwijs en de jeugdsector. Met de flexibel inzetbare interim-professionals draagt BMC actief bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en de jeugdsector. De professionals die BMC inzet, beschikken zonder uitzondering over ruime ervaring met de uitvoering.
Meer informatie: http://www.bmcimplementatie.nl/

Wilt u meer informatie over een zomerschool bij u op school?
Neem contact op met Paul van der Most, 06 – 45772671 of mail: paulvandermost@studiekring.nl

Bekijk hier de brochure. 

 

develsteinPaul den Otter, rector van het DevelsteinCollege in Zwijndrecht, zocht in 2010 professionele huiswerkhulp voor leerlingen van zijn school. 'We organiseerden het altijd zelf, maar daar hadden we steeds minder tijd voor. We zijn toen op zoek gegaan naar een organisatie die goed bij ons paste.' En dat is Studiekring geworden, nu al vier jaar een goede samenwerking. Mooi moment om de balans op te maken.

Het DevelsteinCollege, wat is dat eigenlijk voor een school?
Wij organiseren ons onderwijs vanuit drie principes: we willen gedegen, aantrekkelijk onderwijs geven, we houden rekening met verschillen tussen leerlingen en we handelen vanuit pedagogisch optimisme. We zijn momenteel bezig om ons bèta-onderwijs nog aantrekkelijker te maken, zowel in de onder- als in de bovenbouw. En we zetten nu een kunstklas op omdat we leerlingen al eerder met kunst in aanraking willen brengen. Op onze grootste locatie met zo'n 1500 leerlingen, werken we sinds vier jaar samen met Studiekring.

Wat betekent dat eigenlijk bij jullie, pedagogisch optimisme?
Wij willen leerlingen in hun kracht zetten. We gaan dus uit van wat ze wel kunnen in plaats van wat ze niet kunnen. Dat betekent prijzen waar het goed gaat en stimuleren waar het minder gaat. Dit zie ik ook terug bij de leerlingen die naar Studiekring gaan. Ze ervaren de begeleiding niet als iets dat 'moet'. Het gaat in een positieve sfeer. En we hebben een uitgebreide zorgstructuur op onze school. In dat plaatje past Studiekring ook goed.

Hoe past Studiekring dan binnen jullie zorgstructuur?
Ik zie vooral drie groepen leerlingen die veel baat hebben bij de begeleiding van Studiekring. Dat zijn de leerlingen die structuur nodig hebben, die moeten leren leren én leren plannen. Dan heb je nog de leerlingen die passend onderwijs volgen; leerlingen met leerproblematiek. Voor hen hebben we een budget dat we in een aantal gevallen inzetten voor begeleiding door Studiekring. En dan zijn er de leerlingen die thuis overhoop liggen met het maken van huiswerk. Door deze leerlingen te ondersteunen help je niet alleen hen, maar ook hun ouders.

We willen inderdaad ook ouders ondersteunen. Hoort u dat ook van hen terug?
Jazeker; zo hebben wij aan het begin van het jaar van Studiekring een ouderworkshop gehad hier op school. Dat ging over hoe je als ouder je zoon of dochter die in de brugklas zit, het beste kan helpen met huiswerk maken. En er staat nóg een workshop op de planning: voor ouders van hogerejaars. Dit zijn avonden die goed bezocht worden. En na afloop geven ouders altijd aan blij te zijn met wat ze hebben opgestoken.

Hoe ervaren de leerlingen eigenlijk de huiswerkbegeleiding?
Vorig jaar hebben we een exclusieve ruimte gegeven aan Studiekring en die zit toevallig recht tegenover mijn kamer. Ik maak dus echt het dagelijkse ritme van Studiekring mee. Wat mij altijd opvalt, is dat ik geen enkele leerling met hangende pootjes naar binnen zie gaan. Bovendien heb ik veel en goed contact met de verantwoordelijke vestigingsmanager. Ik weet dat zij ook wekelijks de mentoren hier op school raadpleegt.

Er zijn natuurlijk wel meer instituten die huiswerkbegeleiding bieden. Waarom Studiekring?
We hadden steeds minder tijd om zelf de begeleiding te organiseren. Toen zijn we gaan kijken met welke organisaties we in zee willen gaan. We vonden dat de aanpak van Studiekring het beste bij ons paste. En dan vooral dat leerlingen leren te leren en leren hun werk te organiseren. Daardoor kunnen ze echt op eigen benen weer verder.

Wilt u weten wat Studiekring op uw school kan betekenen?
Neem contact op met Paul van der Most, 06 – 45772671 of mail: paulvandermost@studiekring.nl