Jaarlijks begeleiden wij duizenden leerlingen met huiswerk op meer dan 100 vestigingen in het hele  land. Elke leerling is anders, dus elke leerling heeft bij Studiekring een eigen plan. Als vestigingsmanager zie je je leerlingen worstelen, maar vooral ook veel positieve ontwikkeling doormaken. Een middag huiswerkbegeleiding… door de ogen van een willekeurige vestigingsmanager.

website VM

Column van een vestigingsmanager
 ‘Een gesprek is nodig om het zelfvertrouwen weer een boost te geven’

Zodra Bart binnen is, stort hij zich op zijn huiswerk. Aan zijn houding is af te lezen waar hij mee bezig is. Verschijnt er een denkrimpel in zijn voorhoofd en prevelt hij gespannen woordjes, dan blokt Bart op Frans. Zit hij diep voorovergebogen en steekt het puntje van zijn tong uit zijn mond, dan is het wiskunde, zijn favoriete vak. Bart is een uitgesproken bètamannetje. Eigenlijk heeft hij geen huiswerkbegeleiding nodig. Structuur en motivatie bezit hij van nature. Zijn valkuil is zijn zelfvertrouwen. Als iets niet lukt, is hij uit het lood geslagen. Dan is een gesprek nodig om hem op te peppen.

Aan de trage, slepende pas, hoor ik Kjeld binnenkomen. Een uit zijn krachten gegroeide tiener. Met zijn rugtas als een loden last om zijn tengere schouders, loopt hij zo diep voorovergebogen dat zijn armen over de grond slepen. ,,Mijn BMI is te laag”, valt Kjeld met de deur in huis.  ,,Uit het biopracticum blijkt dat al mijn calorieën in mijn groei gaan zitten”, verklaart hij en graait ondertussen gretig uit de koekjestrommel om zijn ‘tekorten’ aan te vullen. We bekijken samen zijn planning. Twee overhoringen waar voor geleerd moet worden. De leermomenten zetten we in zijn agenda. Kjeld  worstelt met zijn concentratie. Tijdens het leren surft hij stiekem naar zijn favoriete gamesite. Helaas voor hem, heeft Kjeld geen pokerface en zie ik aan de glimlach om zijn mond, dat ik moet ingrijpen. Zodra hij mij op zich af ziet komen, surft hij terug naar wrts. Dit herhaalt zich meerdere keren. Geen wonder dat hij altijd als laatste klaar is!

Ondertussen komt Ineke naar mijn bureau. Heimelijk toont ze een whatsapp berichtje van een jongen uit haar klas.  ,,En”, fluister ik, ,,wat ga je antwoorden?” ,,Niets natuurlijk!”, zegt ze verontwaardigd. ,,Hij is zóó stom!” ,,Huh huiswerk?”, dat heb ik vandaag niet. Ik kom me alleen afmelden.” ,,Prima", zeg ik. ,,Maar voordat je gaat wil ik eerst wel even met je naar volgende week kijken. Het zal toch niet zo zijn dat je de rest van het jaar geen huiswerk meer hebt". De andere leerlingen druppelen binnen. Onder hen Thomas. Hij is wat je noemt een uitdaging! Thomas haat school en huiswerk. Hij is een kruitvat dat elk moment kan ontploffen. De kunst is hem te laten werken vóórdat de grens is bereikt. Deze middag rondt hij twee taken af. We controleren samen of hij niks vergeten is. Het voelt als een overwinning! Als laatste meldt zich Kevin, die oogt als klein duimpje. Dagelijks torst hij twee rugtassen met zich mee: één voor zijn boeken en één voor zijn gymspullen. Kevin heeft een bijzondere manier van concentreren. Hij draait zijn hoofd heen en weer en staart secondenlang in het niets, tot verbazing van de groep.  ,,What the f…”, reageert zijn achterbuurman als Kevin in diep gepeins verzonken, in zijn richting kijkt.

Tegen half zeven is het lokaal leeg, op Kjeld na. ,,Het is tijd”, zeg ik en begin demonstratief de tafels af te ruimen.  ,,Ik ben bijna klaar”, reageert Kjeld. Tegen de tijd dat ik de afwas heb gedaan, zijn alle boeken ingepakt en sloft Kjeld naar de deur. ,,Tot morgen”, groet hij en graait op weg naar de deur een handvol koekjes mee.

Vestigingsmanager M.

Huiswerkbegeleiding iets voor jou? Lees hier meer informatie.