Van 1 tot en met 8 april vond de week van het autisme plaats. De Nederlandse Vereniging van Autisme (NVA) geeft tijdens deze week het leven met autisme extra aandacht. Voor kinderen met een stoornis in het autisme spectrum is goede begeleiding een belangrijke voorwaarde om verder te komen met hun schoolwerk. Wat kan Studiekring voor autistische leerlingen betekenen? Jeroen Kuiper, clustermanager bij Studiekring en ervaringsdeskundige van kinderen met autisme en Hans Meijer, orthopedagoog en vestigingsmanager bij Studiekring, spreken zich hierover uit.
autisme


Hans stelt dat het autismespectrum erg breed is, waardoor de begeleidingsbehoefte per leerling verschilt. Niettemin ziet hij een belangrijke rol weggelegd voor Studiekring. "Wat Studiekring doet is structuur bieden, aanleren van vaardigheden en leerlingen begeleiden in hun proces.  Dit is in algemene zin geschikt voor alle leerlingen, maar zeker ook voor leerlingen met autisme”. Jeroen deelt deze mening. Hij zegt over de structuur: "Studiekring biedt rust door taken duidelijk te maken (wat), een goede planning te maken (wanneer), duidelijk te zijn in verwachtingen (wie), door te nemen hoe ze aan de slag kunnen (hoe).”

Doelen
Beiden maken hiermee duidelijk dat het leermodel van Studiekring geschikt is voor de begeleiding van leerlingen met autisme. Maar hoe zit het met de docenten? Jeroen stelt dat het in de werkwijze van Studiekring verankerd zit dat begeleiders niet alleen kijken naar de competentie van de leerling, maar ook naar zelfkennis en de omgeving van de leerlingen. Er wordt meegenomen dat leerlingen met ASS vaak meer moeite hebben met sociaal contact en zelfinzicht. "Doordat docenten getraind worden om volgens de Studiekring werkwijze te werken, doen ze heel veel waar een leerling met autisme baat bij heeft". Hans geeft aan dat misschien niet iedere docent-begeleider bij Studiekring specifieke kennis van autisme heeft, maar dat elke vestigingsmanager concrete doelen kan stellen en duidelijke doeltaken kan maken waarmee de docent-begeleider effectief aan de slag kan met de autistische leerling.

Voorbeeld
Als praktijkvoorbeeld geeft Hans aan dat autistische kinderen vaak een goed oog voor detail hebben, maar moeite hebben met het totaalplaatje. "Een autistisch kind kan vertellen hoeveel palen er in een weiland staan, maar het hek niet gezien hebben”, is zijn treffende voorbeeld. Vertaald naar het leren, betekent dit volgens Hans dat zij vaak de begrippen goed kennen, maar de grote lijn missen. In dit geval is het stellen van open vragen belangrijk. Ook kan het helpen om hen voor het leren zelf al te overhoren, omdat ze dan nog geen steun hebben ontwikkeld aan de losse feiten en daardoor gedwongen worden het totaalplaatje te benaderen.

Huiswerkbegeleiding of bijles voor een leerling met autisme? Overleg de mogelijkheden met de vestigingsmanager. Meer weten over de werkwijze van Studiekring? Lees het hier.