'Brugklastraining is super leuk' - Studiekring - huiswerk, bijles en trainingen

In de brugklastraining bereiden we je voor op alles wat je tegenkomt in de brugklas. Dat zijn zes trainingen van een uur samen met andere leerlingen. Hoe is het om daarna te starten in de brugklas? We vroegen het drie leerlingen én een docent.

Brugklas training

Waar ga je mee aan de slag in de brugklastraining?
Nienke (13) uit Katwijk: ‘We oefenden vooral in het plannen van je huiswerk en met studievaardigheden, zoals mindmaps maken. We moesten ons leerwerk in drieën, dus drie keer in de week leren. Die manier kende ik nog niet. Ook leerde ik dat ik maakwerk zo snel mogelijk moet afmaken, want anders kom je vast te zitten met je planning.’ Wouter (12) en Juliëtte (12) uit Apeldoorn hadden nog niet eerder huiswerk gehad op de basisschool. Wouter: ‘Daarom was het wel handig om te leren hoe je eigenlijk met je agenda moet omgaan. Bijvoorbeeld dat je de hele week vooruit kunt plannen. En dat als er iets verandert, je dat meteen moet opschrijven.’ Juliëtte: ‘We hebben veel geoefend met mindmaps maken voor bepaalde vakken en hoe je handige planschema's kan maken.'

Hoe belangrijk is het onderdeel plannen in de brugklastraining?
Docent van de brugklastraining Eline: ‘Heel belangrijk! In de brugklas krijg je te maken met een nieuw rooster, een nieuwe locatie en een andere manier van leren. Hoe kun je dit goed doen naast de dingen die je al deed, zoals sport en gezelligheid? Daarom besteden we heel veel aandacht aan het leren plannen.’

Leer je er ook andere dingen over de brugklas?  
‘Ja, over welke spullen we bijvoorbeeld nodig hebben’ zegt Wouter. ‘Een agenda bleek erg handig. Ik heb er meteen een gekocht.’ Geen overbodige luxe inderdaad. Wouter vervolgt: ‘We hebben ook een verhaal gelezen over iemand die voor het eerst naar de brugklas gaat. Zo konden we een beetje zien hoe dat zou zijn.’ Juliëtte: ‘Ik vond het handig dat we hoorden welke vakken je krijgt op de middelbare school, zoals Biologie. Dat vak had ik nog nooit gehad namelijk.’

Nienke, Juliëtte en Wouter volgden de brugklastraining in een groepje. Hoe was het om in een groep te werken?
Nienke: ‘Dat was prettig, want zo leer je ook van elkaar.’ Wouter zat zelfs met vier andere leerlingen van zijn school in het groepje. ‘Heel fijn dat ik ze al kende én dat het een klein groepje was. Daardoor durfde ik veel te vragen en was ik niet bang dat het een domme vraag was.’  

Dan nu de hamvraag: ging je goed voorbereid naar de brugklas?
Nienke was wel zenuwachtig omdat ze in een klas zou komen met allemaal jongens. ‘Gelukkig is het heel gezellig met ze! Aan de training heb ik echt veel gehad. Het huiswerk heb ik meteen gepland en gemaakt,  zodat dat in ieder geval af was.’ Wouter: ‘Eerlijk gezegd keek ik erg op tegen de brugklas. Maar nu ik erin zit vind ik het heel leuk!’ Juliette had er daarentegen meteen al zin in. ‘Maar ik heb wel het gevoel dat ik beter voorbereid was door deze training.’

Dus de brugklastraining kwam van pas?
Nienke: ‘Jazeker, ik denk dat ik het zonder de training niet had gered met het maken van een planning. Ik zou bijvoorbeeld twee keer leren in plaats van drie keer. Nu leer ik vaker, maar wel in een kortere tijd. Dan onthoud ik het beter.’  Ook Wouter en Juliëtte zijn positief. Wouter: ‘Ik heb meteen het huiswerk in mijn nieuwe agenda gezet en gepland.’ Net zoals Juliëtte, die het fijn vond dat er zoveel dingen werden uitgelegd.

Ben jij benieuwd naar deze training? Neem contact met ons op of klik hier.

Gratis intakegesprek

Twijfel je over welke oplossing het beste bij je past? Vraag een gratis intake aan. In een vrijblijvend gesprek bespreken we waar je tegenaan loopt en hoe we je het beste kunnen helpen.