Eet je (gezond) door je schoolcarrière heen! - Studiekring - huiswerk, bijles en trainingen

Hoe haal je goede cijfers en sluit je je schoolcarrière af met een mooi diploma? Door veel te leren natuurlijk. Maar daarbij is één ding heel belangrijk: gezond blijven. Dat doe je door goed te eten en te drinken. Maar wat is dat eigenlijk, ‘goede voeding’? Hoe staat dit in relatie tot het maken van huiswerk? En zijn er gezonde voedingsmiddelen die je helpen met concentreren? Patricia Schutte van het Voedingscentrum geeft antwoord. ‘Leren is geestelijke activiteit en dat kost veel energie. Je kunt lichaam en geest dan best een handje helpen door de juiste dingen te eten.’ Nieuwsgierig? Een aantal tips en trucs op een rijtje.  

voeding

1.    Voeding is belangrijk!
Een open deur natuurlijk. Maar hoe belangrijk is goed eten eigenlijk voor je concentratie? Volgens Patricia Schutte van het Voedingscentrum is de relatie tussen geconcentreerd werken en voeding niet wetenschappelijk onderbouwd, maar is het wel heel belangrijk om je goed te voelen. ‘Je moet goed functioneren om te kunnen leren. Zelfs als je stil zit. Daar heb je energie voor nodig en die krijg je door een gebalanceerde voeding.’

2.    Er bestaat geen superfood voor je brein
Was het maar waar; een supergezonde snack waardoor je je extra kunt concentreren. Patricia: ‘Nee, dat is er niet. Superfood is sowieso eerder een marketingterm waarvan niet bewezen is dat het echt zo ‘super’ is. Wil je goed voor je brein zorgen, slaap dan goed en eet gevarieerd.’ En hoe zit het met extra vitaminen? ‘Pubers hebben in de regel geen extra vitaminen of andere toevoegingen nodig’, volgens Patricia.

3.    Zoek jouw maximaal aantal hoeveelheid aanbevolen calorieën per dag op
En hoeveel mag of moet je dan eigenlijk eten op een dag? Een gezonde voeding betekent ook: niet  te weinig of te veel eten. Een vrouw heeft per dag gemiddeld 2.000 calorieën nodig en een man 2.500. Wist je dat dit een heel globale richtlijn is? Het aantal calorieën dat je nodig hebt, is afhankelijk van je leeftijd en hoeveel energie je verbruikt. De piek van het aantal calorieën per dag zit in de leeftijdsfase 14 tot 18 jaar. Bereken hier hoeveel je per dag kan eten of test of je wel gebalanceerd genoeg eet.

4.    Drink geen energydrankjes en deel je cola
De Red Bulls zijn doorgaans niet aan te slepen in een school. Werken deze drankjes echt? Patricia: ‘Nee, energiedrankjes werken niet als een wondermiddel. Ze werken eerder averechts. Uit onderzoek onder jongeren blijkt dat twee derde van de jongeren die energiedrankjes drinken, klachten hebben. Door de cafeïne in deze drankjes krijg je last van hyperactiviteit, slapeloosheid en concentratieproblemen. Maximaal 1 blikje energiedrank per dag is meer dan genoeg als je tussen de 13 en 18 jaar oud bent.’. Moet je dan ook meteen je cola maar laten staan? ‘Cola bevat inderdaad ook cafeïne. En ja, eigenlijk adviseren wij om als je jonger bent dan 13 jaar, geen cafeïnehoudende dranken te nuttigen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je blikje cola met iemand delen, dan krijg je al een hoop minder cafeïne en suiker binnen'.

5.    Een goede voeding is even belangrijk als lekker slapen
Door lekker slapen voel je je gezond en fit. Is er nog een relatie tussen wat je eet (of drinkt) en hoe goed je slaapt? ‘Behalve cafeïne in producten, is er geen voedingsmiddel waardoor je slechter gaat slapen’, zegt Patricia. ‘Het is vooral belangrijk om drie keer op een dag goed te eten. Dus een stevig ontbijt, goede lunch en een goed gevulde avondmaaltijd.’ En zorg voor niet al te lange gaten tussen je maaltijden, anders ga je snacken.

6.    Goed lunchen voorkomt snacken tijdens de huiswerkbegeleiding
Elke middag 3 uur huiswerkbegeleiding: dan is de verleiding groot om tussendoor te snacken. Patricia: ‘Voor pubers geldt dat als je stevig luncht rond 1 uur, je door kan werken tot een uur of 6. Maar heb je dit niet gedaan, dan kun je het beste vlak voor de begeleiding nog een boterham eten. En heb je dan nog snackzin; neem bijvoorbeeld een mueslibol, Tuc koekje, peperkoek of kruidkoek mee. Makkelijk en relatief gezond.’ Eet je snack in de pauze en niet tijdens het leren, dat leidt namelijk af.

7.    Eet je door je examens heen
Straks je examens halen? Het Voedingscentrum heeft handige tips om vol energie je examens in te gaan. Kijk bijvoorbeeld eens bij de examenmenu’s voor een menu bomvol goede koolhydraten en eiwitten, ijzer en vitaminen.

 

Gratis intakegesprek

Twijfel je over welke oplossing het beste bij je past? Vraag een gratis intake aan. In een vrijblijvend gesprek bespreken we waar je tegenaan loopt en hoe we je het beste kunnen helpen.