Ga je goed voorbereid te werk, maar vallen je prestaties tegen? Heb je last van uitstelgedrag of haal je onvoldoendes puur door zenuwen? Misschien heb je wel last van faalangst. Net als 10% van de andere leerlingen op school. Gelukkig is er iets aan te doen. Volg faalangsttraining bij Studiekring.

faalangst

Uit de praktijk blijkt dat je het beste terecht kan bij iemand die precies weet wat het is. Jean van Ham is zo iemand. Hij ontwikkelde bij Studiekring de faalangsttraining. Inmiddels volgden al meer dan 200 leerlingen de training. We vroegen aan één van hen, Kim Pijnenburg uit Vught, wat zo’n training precies inhoudt. Kim: ‘Ik leerde hoe ik me kan ontspannen en weet nu dat het niet zo erg is als ik een keer faal.’

Jean van Ham, die al jaren bij Studiekring werkt, was zelf ooit faalangstig. ‘Ik was een leerling die op den duur niets meer deed omdat ik wist dat ik toch te zenuwachtig was voor een toets.’ Pas toen hij begeleiding kreeg, ging het beter. Voor Studiekring ontwikkelde Jean daarom een speciale faalangsttraining waarin succeservaringen centraal staan en waarbij ontspannen het uitgangspunt is. Met zijn methode om faalangst tegen te gaan, leert Jean leerlingen om signalen van faalangst te herkennen. ‘Je moet faalangst bij jezelf kunnen herkennen en op dat moment juist ontspannen'.

Kim Pijnenburg (15, 3 Gymnasium) volgde de training bij Studiekring. “In mijn individuele faalangsttraining leerde ik vooral hoe ik me kon ontspannen in stresssituaties. Voor proefwerken was ik namelijk zo ontzettend zenuwachtig dat het vaak mis ging. Ik maakte me snel druk. Bij Studiekring had ik eerst een gesprek met Myrthe Krol (vestigingsmanager). Zij vertelde me dat er verschillende soorten faalangsten zijn. Dat wist ik helemaal niet! Ik bleek er twee te hebben: sociale faalangst en leerfaalangst”.

Leerfaalangst? Wat is dat dan?
Kim: “Je wordt te snel gestresst bij het leren omdat je bang bent dat je het niet kunt. En bij een toets raak je afgeleid door die stress. Dit heb ik besproken bij Studiekring. En toen moest ik oefenen met ontspannen. Bijvoorbeeld: eerst je lichaam aanspannen en dan loslaten. Daarmee raak je een hoop spanning kwijt! Deze oefening werkte meteen bij de eerste toets die ik deed. Ik werd er rustiger van en haalde meteen een prima cijfer”.

Welke oefeningen doe je nog meer?
“Ik moest opschrijven wat de oorzaak van mijn stress was en hoe dat werkte in mijn hoofd. En daar dan een positieve draai aan geven. Bijvoorbeeld door voor mezelf op te schrijven: ‘het lukt wel’ en ‘het is niet erg als ik een keer faal’. Een positief motto dat je de hele tijd voor jezelf herhaalt”.

Hoe gaat het nu? Nooit meer last van faalangst?
“Faalangst gaat bijna nooit helemaal weg. Daarom is het zo fijn dat ik weet hoe ik ermee om moet gaan. Ik gebruik de oefeningen nog steeds. Ik weet nu hoe ik rustig kan worden. Ik zou zo’n training zeker aanbevelen, er werd echt naar me geluisterd en ik kreeg goede tips”.

Leren leren met faalangst?  
Wil jij ook vol vertrouwen aan een toets, presentatie of opdracht beginnen? Doe een online testje en kijk eens naar de faalangsttraining van Studiekring. In 10 bijeenkomsten van één uur krijg je grip op faalangst. De training is er in 2 varianten: individuele training op een vestiging bij jou in de buurt en groepstraining met maximaal 8 leerlingen op school. Kijk faalangsttraining Studiekring voor meer informatie.

 

Gratis intakegesprek

Twijfel je over welke oplossing het beste bij je past? Vraag een gratis intake aan. In een vrijblijvend gesprek bespreken we waar je tegenaan loopt en hoe we je het beste kunnen helpen.