Geen zin in leren? Zo help je je puber.

Leren, daar lopen pubers niet warm voor. Een keertje geen zin is niet erg. Maar houdt het langer aan, dan wordt huiswerk een steeds grotere berg waar ze tegen opkijken. Het lijkt ondoenlijk. Dat geldt ook andersom: met goede zin gaat leren juist makkelijker. Waardoor de resultaten beter worden. En dat motiveert!

Afbeelding voor Geen zin in leren? Zo help je je puber.

Goede zin, elke leerling raakt het wel eens kwijt. Zo kan hij veel andere zaken aan zijn hoofd hebben. Of ontneemt een slecht cijfer alle energie. Ook kan het simpelweg ontbreken aan interesse. Want pubers denken nog niet aan de toekomst en gamen is nu eenmaal leuker. Hoe het ook komt: zonder motivatie is het lastig leren. Waardoor resultaten minder worden en de motivatie nog verder afneemt.

Wat ouders kunnen doen

Pubers overzien het zelf niet als ze in zo’n negatieve spiraal komen. Ouders wel. Die kunnen dat patroon dus doorbreken. Wat goed werkt, is de aanpak ingrijpend veranderen:

  • Een flinke dosis optimisme doorbreekt de negatieve spiraal. Leg de nadruk op wat wél goed gaat. Zitten de goede boeken in de tas? Gaat gamen of programmeren heel goed? Dat is een compliment waard!
  • Proactief hulp aanbieden. Bijvoorbeeld met plannen, overhoren of bijles. Of juist bij heel andere schoolzaken zoals onzekerheid, verliefdheid of ‘erbij horen’. Bij zulke problemen kunnen ouders hun steun uitspreken.
  • Niet het eindresultaat belonen, maar het gedrag. En dat heel concreet maken. Bijvoorbeeld: 2 uur studeren zonder telefoon. Daarna mag er gegamed worden. Duidelijkheid helpt extra goed bij onzekerheid of faalangst.

Hoe Lyceo helpt

Heeft een scholier gebrek aan motivatie? Ook al is hij jong, we vragen hem op de man af wat hij wil bereiken. Dat is een lastige vraag. Soms vallen er ongemakkelijke stiltes. Of moet een scholier een paar dagen nadenken over wat hij later worden wil. Maar het is belangrijk dat hij zélf antwoordt. Eigen verantwoordelijkheid neemt. Dat is het begin van motivatie. Vervolgens helpen we hem stukje bij beetje die motivatie uit te bouwen. Bij elk succes – hoe klein ook- delen we complimenten uit. Zo krijgt de scholier vertrouwen dat hij op de goede weg is. En durft hij de volgende stap te maken. Kijk hier voor meer info over huiswerkbegeleiding en studiecoaching.

Positieve spiraal

Een paar succesjes en complimenten veroorzaken zomaar een positieve spiraal. Bijvoorbeeld wanneer:

  • Een puber merkt dat hij het zelf kan. Dat maakt hem zelfstandig en trots.
  • Hij merkt dat de planning werkt en er tijd over blijft voor andere dingen.
  • Een leerling een lastig onderwerp eindelijk begrijpt. Zo voelt hij dat hij slimmer wordt.
  • Het thuis gezelliger is. Dan kan elk kind beter ontspannen. En leren.
  • Ouders trots zijn. Dat is een geruststellende bevestiging voor ieder kind

Extra steuntje in de rug nodig?

Kan jouw wel wat extra hulp gebruiken bij het plannen en maken van het huiswerk? Wie weet is huiswerkbegeleiding wel iets voor jouw kind! Tijdens huiswerkbegeleiding leren we leerlingen leren, zodat ze uiteindelijk weer zelfstandig verder kunnen.

Meer informatie over huiswerkbegeleiding