Hoe kan ik leerwerk het best onthouden? - Studiekring - huiswerk, bijles en trainingen

Ieder mens is verschillend, dus iedereen heeft ook zijn eigen voorkeuren en talenten om dingen te onthouden. Dit kun je testen door drie verschillende rijtjes met woorden in dezelfde vreemde taal te leren op drie manieren: door er een paar minuten naar te kijken (ziend leren), door ze hardop te zeggen (luisterend leren) en door ze op te schrijven (bewegend leren). Zo ontdek je welke manier voor jou de meest effectieve manier is om dingen te leren en onthouden.

brein

Wat is de beste manier om iets te onthouden?

  • Wanneer mensen iets lezen en je vraagt ze na een week wat ze zich daar nog van kunnen herinneren, blijkt dat ze heel veel vergeten zijn. Ze hebben maar 10% onthouden van wat ze hebben gelezen!
  • Wanneer mensen luisteren naar een verhaal en je vraagt na een week wat ze er nog van weten, dan is dat ook nog niet erg veel, namelijk maar 20%.
  • Wanneer mensen iets zien, dan weten ze daar na een week nog 30% van. En als je tegelijk iets hoort en ziet, bijvoorbeeld bij tv kijken, dan blijft al wat meer informatie hangen: 50%.

Wat werkt wel goed? Als je een tekst die je bijvoorbeeld hebt gelezen of hebt gehoord met anderen bespreekt, weet je na een week nog 75% van alles wat je hebt gezegd. Maar het kan nog beter, je onthoudt maar liefst 90% van wat je uitlegt aan anderen. Dit kunnen leerlingen ook toepassen op hun schoolwerk!

* Bron: D. Sousa, ‘How the brain learns’

Nieuwsgierig? Wil je meer tips?

Bij Studiekring helpen we je met plannen, motiveren en kun je inhoudelijk met vragen terecht. Bovendien creëren we structuur, waardoor je 100% focus hebt op je schoolwerk. Bij Studiekring krijg je altijd de hulp die bij jou past.

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel 085 – 049 82 00 voor meer informatie.

 

Gratis intakegesprek

Twijfel je over welke oplossing het beste bij je past? Vraag een gratis intake aan. In een vrijblijvend gesprek bespreken we waar je tegenaan loopt en hoe we je het beste kunnen helpen.