Paul den Otter, rector van het DevelsteinCollege in Zwijndrecht, zocht in 2010 professionele huiswerkhulp voor leerlingen van zijn school. 'We organiseerden het altijd zelf, maar daar hadden we steeds minder tijd voor. We zijn toen op zoek gegaan naar een organisatie die goed bij ons paste.' En dat is Studiekring geworden, nu al vier jaar een goede samenwerking. Mooi moment om de balans op te maken.

Zwijndrecht

develsteinHet DevelsteinCollege, wat is dat eigenlijk voor een school?
Wij organiseren ons onderwijs vanuit drie principes: we willen gedegen, aantrekkelijk onderwijs geven, we houden rekening met verschillen tussen leerlingen en we handelen vanuit pedagogisch optimisme. We zijn momenteel bezig om ons bèta-onderwijs nog aantrekkelijker te maken, zowel in de onder- als in de bovenbouw. En we zetten nu een kunstklas op omdat we leerlingen al eerder met kunst in aanraking willen brengen. Op onze grootste locatie met zo'n 1500 leerlingen, werken we sinds vier jaar samen met Studiekring.

Wat betekent dat eigenlijk bij jullie, pedagogisch optimisme?
Wij willen leerlingen in hun kracht zetten. We gaan dus uit van wat ze wel kunnen in plaats van wat ze niet kunnen. Dat betekent prijzen waar het goed gaat en stimuleren waar het minder gaat. Dit zie ik ook terug bij de leerlingen die naar Studiekring gaan. Ze ervaren de begeleiding niet als iets dat 'moet'. Het gaat in een positieve sfeer. En we hebben een uitgebreide zorgstructuur op onze school. In dat plaatje past Studiekring ook goed.

Hoe past Studiekring dan binnen jullie zorgstructuur?
Ik zie vooral drie groepen leerlingen die veel baat hebben bij de begeleiding van Studiekring. Dat zijn de leerlingen die structuur nodig hebben, die moeten leren leren én leren plannen. Dan heb je nog de leerlingen die passend onderwijs volgen; leerlingen met leerproblematiek. Voor hen hebben we een budget dat we in een aantal gevallen inzetten voor begeleiding door Studiekring. En dan zijn er de leerlingen die thuis overhoop liggen met het maken van huiswerk. Door deze leerlingen te ondersteunen help je niet alleen hen, maar ook hun ouders.

We willen inderdaad ook ouders ondersteunen. Hoort u dat ook van hen terug?
Jazeker; zo hebben wij aan het begin van het jaar van Studiekring een ouderworkshop gehad hier op school. Dat ging over hoe je als ouder je zoon of dochter die in de brugklas zit, het beste kan helpen met huiswerk maken. En er staat nóg een workshop op de planning: voor ouders van hogerejaars. Dit zijn avonden die goed bezocht worden. En na afloop geven ouders altijd aan blij te zijn met wat ze hebben opgestoken.

Hoe ervaren de leerlingen eigenlijk de huiswerkbegeleiding?
Vorig jaar hebben we een exclusieve ruimte gegeven aan Studiekring en die zit toevallig recht tegenover mijn kamer. Ik maak dus echt het dagelijkse ritme van Studiekring mee. Wat mij altijd opvalt, is dat ik geen enkele leerling met hangende pootjes naar binnen zie gaan. Bovendien heb ik veel en goed contact met de verantwoordelijke vestigingsmanager. Ik weet dat zij ook wekelijks de mentoren hier op school raadpleegt.

Er zijn natuurlijk wel meer instituten die huiswerkbegeleiding bieden. Waarom Studiekring?
We hadden steeds minder tijd om zelf de begeleiding te organiseren. Toen zijn we gaan kijken met welke organisaties we in zee willen gaan. We vonden dat de aanpak van Studiekring het beste bij ons paste. En dan vooral dat leerlingen leren te leren en leren hun werk te organiseren. Daardoor kunnen ze echt op eigen benen weer verder.

Wilt u weten wat Studiekring op uw school kan betekenen?
Neem contact op met Greke Heida via 030-272 14 44.

 

Gratis intakegesprek

Twijfel je over welke oplossing het beste bij je past? Vraag een gratis intake aan. In een vrijblijvend gesprek bespreken we waar je tegenaan loopt en hoe we je het beste kunnen helpen.