Blog - Studiekring - huiswerk, bijles en trainingen

Veel ouders worstelen met de vraag hoe ze hun puber het beste kunnen helpen met huiswerk.En dat is eigenlijk heel logisch: de tijd dat u als ouder zelf op school zat ligt meestal ver achter u, en inmiddels is het onderwijs niet stil blijven staan! Scholieren van nu leven in een andere wereld, een wereld waarin bijvoorbeeld internet en social media een grote rol spelen. En deze grote verschillen tussen heden en verleden zorgen voor onzekerheid bij ouders.

thuis

Communiceren met jongeren

Huiswerk staat in de top vijf van onderwerpen waar ouders ruzie over hebben met hun kind. Hieronder leest u hoe u een negatieve sfeer kunt doorbreken en de communicatie over huiswerk een positieve wending kunt geven.

De puberteit

Een reden voor de moeilijke communicatie met jongeren is het intreden van de puberteit. In deze periode is er een duidelijke verandering in de zelfstandigheid van een kind. De drang naar zelfstandigheid van jongeren botst vaak met de manier waarop ouders voor hun kind willen en gewend zijn te zorgen. Andere redenen voor conflicten binnen een gezin met een puberend kind kunnen zijn:

  • Alle veranderingen die een jongere in de puberteit doormaakt
  • Ouders die zich onvoldoende willen aanpassen aan deze veranderingen
  • Jongeren die extreem snel zelfstandig willen zijn
  • Ouders die hun kind graag afhankelijk willen houden

Goede communicatie start met actief luisteren!

luisterOm goed met uw kind te kunnen communiceren en hem/haar vervolgens positief te kunnen stimuleren (om bijvoorbeeld met het huiswerk aan de slag te gaan) is het van belang dat u begint met goed luisteren.

De kern van actief luisteren is parafraseren: in uw eigen woorden herhaalt u wat de ander heeft gezegd. Door te parafraseren toetst u of u de ander goed begrijpt, voordat u reageert op wat is gezegd. Soms is actief luisteren al voldoende voor uw kind en hóeft u helemaal geen reactie of oplossing te geven.

Parafraseren kent een aantal valkuilen. Een daarvan is het zogenaamde papagaaien, het is niet de bedoeling dat u uw kind letterlijk napraat.

Regels voor communicatie

TijdTijd: neem de tijd voor een gesprek met uw kind en toon dat. Eventueel kunt u samen een gesprek uitstellen tot een moment dat u allebei wél tijd hebt.

 

brede_interesseBrede interesse: wees niet alleen gericht op huiswerk of schoolzaken, maar vraag ook regelmatig naar andere dingen die uw kind bezig houden. Hierdoor zal uw kind ook makkelijker en prettiger over schoolzaken praten.

 

vragenStel open vragen: bij gesloten vragen stuurt u de ander al in de richting van een bepaald antwoord. Door open vragen te stellen geeft u uw kind de gelegenheid om de 'route' van het gesprek te bepalen. Uw kind heeft zo meer inbreng in het gesprek.

 

oorLuister actief: open uw oren voor het verhaal van uw kind. Hou zelf eerst uw mond en laat uw eigen gedachten en interpretaties in eerste instantie voor uzelf. Toon en toets of u uw kind begrijpt.

 

spreek

Vertel wat je zelf ervaart: nadat u uw kind hebt begrepen kunt u vertellen wat u voelt en denkt. Doe hierbij niets af aan het verhaal van uw kind, maar zet uw kant náást het verhaal van uw kind. U kunt dit heel goed doen in de vorm van een ik-boodschap.

 

positieve_aandachtGeef positieve aandacht: juist bij conflicten is positieve aandacht heel belangrijk. Vertel uw kind bijvoorbeeld dat u het fijn vindt dat uw kind heeft vertelt wat hij/zij denkt. Als uw kind zelf geen positief gedrag vertoont, kunt u het voorbeeld geven. Laat op een positieve manier merken dat u uw kind wil helpen.

 

winZoek win-win situaties: het is een fabeltje dat bij een ruzie of conflict één persoon moet winnen en de ander moet verliezen. Zoek samen met uw kind naar alle mogelijke situaties waarin jullie allebei winnen (tevreden zijn).

 

afspraakMaak een afspraak: kies samen de beste win-win situatie en maak daar een afspraak over. Zet de afspraak op papier zodat voor allebei duidelijk is wat er verwacht wordt. Een afspraak op papier laat zich ook makkelijker evalueren.

 

spanning

Als de spanning te hoog oploopt: soms bent u als ouder niet in staat tot luisteren en rustig praten, doordat u te boos bent door de situatie. Probeer op zo'n moment niet een goed gesprek te voeren, maar geef uw kind aan dat u er later op terug zult komen.

 

Boeken en webtips

Het_puberende_brein

Het best verkochte boek:  Het puberende brein | Eveline Crone (2008)

Andere interessante boeken zijn:

  • Ik heb ook wat te vertellen! | Martine F. Delfos (2010)
  • Praten met je puber | Annette Heffels (2007)
  • Generatie Einstein | Jeroen Boschma & Inez Groen (2006)
  • Pubers van nu | Herberd Prinsen & Klaas Jan Terpstra (2009)

J/mvoorouders.nl, is de website van het opvoedblad J/M voor Ouders. Op deze website zijn veel artikelen en blogs te vinden over het opvoeden van jongeren.

Ouders.nl is de website van Ouders Online. Hier is veel informatie te vinden over de puberteit en er is een forum waarop ouders met elkaar van gedachten kunnen wisselen.

Wij organiseren thema-avonden over het onderwerp communiceren met jongeren

Ieder mens is verschillend, dus iedereen heeft ook zijn eigen voorkeuren en talenten om dingen te onthouden. Dit kun je testen door drie verschillende rijtjes met woorden in dezelfde vreemde taal te leren op drie manieren: door er een paar minuten naar te kijken (ziend leren), door ze hardop te zeggen (luisterend leren) en door ze op te schrijven (bewegend leren). Zo ontdek je welke manier voor jou de meest effectieve manier is om dingen te leren en onthouden.

brein

Rapport_Einstein_Bestaat_nietUit recent onderzoek is gebleken dat de internetvaardigheden van de meeste jongeren worden overschat. Volwassenen denken vaak dat jongeren alles begrijpen wat er op het internet gebeurt, uit onderzoek blijkt dit anders te liggen. Enkele opvallende uitkomsten uit het onderzoek zijn:

  • Jongeren zijn niet bang en klikken overal vol overgave op
  • Ze zijn niet zo goed in zoeken; ze slaan een pad in en als ze daar niet vinden wat ze willen dan staat het niet op internet
  • Jongeren op het internet zijn naïef; het gevaar voor het schaden van auteursrechten en het binnenhalen van virussen bij het downloaden leeft niet bij hen
  • Ze hebben geen antwoord op de vraag waarom je je persoonlijke gegevens niet op Hyves invult maar wel op bestelsites als bol.com.

Begeleid uw kind bij het verantwoord gebruiken van internet

Wel of geen internet op de eigen kamer van uw kind?
Jongeren met internet op hun slaapkamer internetten twee keer zoveel! Door uw kind in de huiskamer of een andere gemeenschappelijke ruimte te laten internetten kunt u gemakkelijker zicht houden op wat uw kind doet.

Blijf op de hoogte van nieuwe toepassingen op internet
U kunt uw kennis aanvullen met behulp van uw kind. Jongeren vinden het vaak leuk om uit te leggen hoe zaken op het internet werken en wat ze zoal doen. In de folder ‘Uw tiener en internet' worden gangbare internettermen verklaard.

Maak duidelijke afspraken
Maak afspraken over het gebruik van internet, toepassingen zoals e-mail, chatten, downloaden, installeren, gamen, kopen en het omgaan met persoonlijke informatie, webcam en foto's. Reageer tijdig wanneer uw kind overmatig gebruik maakt van internet. Kijk voor meer informatie over het maken van afspraken rond het gebruik van internet op www.digibewust.nl.

Wees alert op digitaal pesten
Uit onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat 1 op de 6 kinderen regelmatig gepest wordt op internet.

Apps leiden leerlingen niet alleen maar af, ze kunnen er ook veel van leren. Naast alle spelletjes worden er ook veel educatieve apps ontwikkeld. Ook Studiekring ontwikkelde er één waarmee je makkelijk kunt plannen. Een aantal handige apps voor leerlingen op een rijtje:

Nuttige apps

Hoe overleef ik een ouderavond?

Geschreven door een docent van het Montessori Lyceum Amsterdam  

Gesprekken tijdens ouderavonden duren op de meeste scholen ongeveer 10 minuten. Het is dus van belang snel ter zake te komen. Soms mislukt dit omdat beide partijen te afwachtend zijn. Ouders kijken verwachtingsvol naar de docent en denken: “zegt u het maar”. Docent denkt: “deze ouders nemen de moeite om te komen, ze zullen wel een dringende reden hebben.”

Veel leerlingen hebben de neiging om vervelend schoolwerk tot het laatste moment uit te stellen. Het kan geen kwaad om soms hard te moeten werken om het schoolwerk af te krijgen. Maar wanneer er altijd haastig gewerkt wordt en het schoolwerk nooit helemaal af is dan is dat slecht voor de productiviteit, de schoolresultaten en de gemoedsrust. Leren plannen is voor deze leerlingen een uitkomst.

agenda

Er is bij ADD - ADHD sprake van een regulatiestoornis in de hersenen, waardoor organiseren en plannen uitermate moeilijk is. Iemand met ADHD/ADD kan zijn aandacht niet lang genoeg op één prikkel richten en hij kan moeilijk onbelangrijke prikkels van buitenaf negeren. Een kind met ADHD/ADD doet alvorens na te denken, heeft vaak geen rem, is snel opgewonden, gefrustreerd en chaotisch. De stoornis komt, afhankelijk van de definitie en criteria-toepassing, ongeveer bij 3-5% van de kinderen voor en bij 1% van de volwassen. Bij jongens wordt de diagnose drie keer zo vaak vastgesteld als bij meisjes.

focus

Vrijwel iedereen die regelmatig met de computer werkt, heeft wel eens meegemaakt dat een verslag of ander werk volledig van zijn computer is verdwenen. Dagen of soms wel weken werk die voor niets zijn geweest! Om een dergelijke ramp in de toekomst te voorkomen volgen hieronder een aantal trucs, waarmee je documenten soms toch kunt herstellen en een aantal tips waarmee je de kans op het kwijtraken van werk verkleind.

Documenten herstellen

Ongedaan maken (ctrl-z) Wanneer je een tekst of delen van een tekst geselecteerd hebt, en je drukt vervolgens op een toets, dan zul je die dan de geselecteerde delen vervangen worden door de toets die je hebt ingedrukt. Om de geselecteerde tekst terug te halen ga je in Word 2007 naar bewerken en vervolgens ongedaan maken of je gebruikt de sneltoets combinatie ctrl + z.

Automatisch opslaan: Wie kent het niet, heb je de hele avond aan je verslag gewerkt, ben je bijna klaar, loopt je computer vast. Tegenwoordig slaan de meeste programma’s de documenten om de 10 minuten automatisch op. Handig, maar omdat mensen best veel kunnen typen in 10 minuten is het nog beter om je werk regelmatiger automatisch op te laten slaan. Om de twee minuten is het beste. In Microsoft Word kun je dit doen door naar opties voor Word te gaan dan opslaan en vervolgens de minuten aan te passen. In Word 2007 vind je opties voor Word onder het Windows logo linksboven in beeld.

ERVARINGEN VAN ONZE MEDEWERKERS

Vestigingsmanager: een functie die je volgens Fabian Hofstede niet met één woord kunt omschrijven

fabian

Ik werk als vestigingsmanager bij Studiekring. Eigenlijk is dat een samenraapsel van heel veel verschillende functies die je niet precies met één woord kunt omschrijven. En dat maakt het wat mij betreft nou juist zo leuk. Aan de ene kant ben ik dagelijks in contact met de leerlingen, op allerlei verschillende manieren: vakinhoudelijk, als ze vragen hebben of overhoord moeten worden. Het kan allerlei vakken betreffen en op allerlei niveaus, wat ik een leuke uitdaging vind. Maar tegelijk ben ik er blij mee dat ik ze ook gewoon naar hun docent op school kan verwijzen, tenslotte ben ik niet de vakdocent voor hen. Naast het beantwoorden van vragen over de lesstof is er ook ruimte om even contact te leggen en te vragen hoe het gaat.

Ik word toch na verloop van tijd een heel vertrouwd gezicht voor de leerling, ze zien mij meestal immers meer dan hun eigen mentor. Dat maakt de onderlinge omgang direct een stuk persoonlijker. Tenslotte is er natuurlijk de didactische kant. Hoe is de concentratie? Hoe wordt er geleerd? Hoe wordt er gepland? Het vraagt concentratie en kennis van de leerlingen om binnen de groep toch zo’n overzicht te houden dat bij iedereen niet alleen algemeen aan het huiswerk wordt gewerkt, maar ook aan de achterliggende redenen waarom ze bij ons kwamen. Hoe kunnen we zorgen dat ze straks weer zelfstandig de deur uitlopen? Soms geef ik ook zelf bijlessen, zodat ik een uurlang één op één met leerlingen in contact ben en echt even intensief met ze samen kan werken. Andere keren heb ik het zo druk met andere taken, dat ik die bijlessen graag bij mijn docenten inplan. Want ook die roostering hoort bij het pakket. Het begeleiden van leerlingen betekent ook begeleiden van alle docenten, inclusief sollicitatiegesprekken en vergaderingen. Het betekent contact onderhouden met ouders en met de school. En toen ik een zelfstandige vestiging had, was ik net zo goed aan het stofzuigen als dat ik folders rondbracht in de wijk of intakegesprekken voerde met nieuwe leerlingen en hun ouders.

De administratieve kant van het werk is ook erg belangrijk. Het is een hele klus om alles goed onder woorden te brengen, maar zo waardevol om terug te kunnen kijken wat we allemaal met een leerling hebben gedaan. Pas dan komt er een algemene lijn naar boven en kunnen we echt gericht begeleiden. En het leukste is: ik mag dat doen binnen een prachtig bedrijf, waar de mensen écht vanuit het hart voor de leerling hun beste beentje voorzetten, van directie en hoofdkantoor tot de docent die één avond per week bijles komt geven.

Als vervangend vestigingsmanager reist Wouter Modderkolk het hele land door

wouter m

Werken bij Studiekring betekent voor mij: leren en laten leren. Als vervangend vestigingsmanager reis ik het hele land door om vestigingsmanagers bij afwezigheid te vervangen. Elke vestiging van Studiekring heeft zijn eigen karakter. Gemeenschappelijk is de passie voor het leren en de gedrevenheid waarmee docenten de leerlingen begeleiden.

Voor zover er standaarddagen zijn ziet een werkdag er voor mij als volgt uit: In de ochtend tussen 10:00 en 11:30 word ik door de dames van het secretariaat gebeld met het bericht naar welke vestiging ik die dag mag gaan. Nu ik al ruim een jaar bij Studiekring werk zijn veel vestigingen voor mij al bekend terrein. Zo niet, dan zoek ik uit hoe ik er het handigst kan komen. Wanneer het tijd wordt om te vertrekken spring ik in mijn auto of loop ik naar de bushalte en ga ik op weg naar een middag vol leermomenten. Soms moet ik even langs het hoofdkantoor in Utrecht om de sleutel van de vestiging op te halen. Aangekomen op de vestiging is het altijd even zoeken - zeker wanneer ik op een voor mij onbekende plek ben - naar de lichtknopjes, de limonade en de kantoorartikelen.
Nadat ik alles klaar heb gemaakt voor de begeleiding (die meestal rond 15:00 start) druppelen de eerste leerlingen na een lange dag op school binnen. Meestal kennen de leerlingen mij niet (of hebben ze me een tijd niet gezien) en neem ik even de tijd om de dag van de leerling door te nemen. Leerlingen moeten meestal even wennen aan een nieuw gezicht, elke leerling reageert daar anders op. De ene leerling loopt naar je toe en wil van alles van je weten, de andere leerling gaat stil zijn/haar spullen pakken en begint alvast met leren. Ik zie het als een van mijn belangrijkste taken dat een leerling zich op zijn/haar gemak voelt. Dat is immers een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren.

Wanneer de huiswerkbegeleiding na drie uur klaar is en de leerlingen naar huis zijn gegaan is het ook voor mij tijd om de spullen op te ruimen en de reis terug naar huis te keren. Soms weet ik dat ik de volgende dag weer terug op die vestiging kom, maar meestal laat ik de vestiging weer achter me en weet ik niet hoelang het weer duurt voordat ik weer terug kom op die plek.

Kortom: het werk als een vervangend vestigingsmanager bij Studiekring is erg veelzijdig en afwisselend. Geen dag is hetzelfde en je hebt het voorrecht om op veel verschillende plekken te mogen werken.

Zo ziet de middag van Margreeth Oldenhuis eruit wanneer zij werkt in de huiswerkbegeleiding

margreeth oldenhuis

Een werkmiddag bij Studiekring begint rond 14.45u. In mijn lokaal zorg ik dat alle spullen klaar staan voordat de leerlingen binnenkomen. Zo zet ik voor de leerlingen diverse laptops neer en zorg ik dat er in de klas thee, limonade, koekjes en glazen klaarstaan. Daarnaast zijn er voor de leerlingen diverse kantoorartikelen zoals schrijfblokken, pennen, gum etc. Ondertussen heb ik m'n eigen computer aangezet. Aan de hand van de klasse indeling van die dag, zet ik op de diverse tafels een houten houdertje neer met daarin briefjes (daarmee kunnen de leerlingen aangeven of ze een vraag hebben, overhoord willen worden etc.) en daarbij leg ik de huiswerkplanner van de betreffende leerling neer. Ik probeer de leerlingen zoveel mogelijk op dezelfde plaats te laten zitten. Daarbij houd ik rekening met welke plaats geschikt is voor een leerling.

Vanaf 15u begint de huiswerkbegeleiding. Sommige leerlingen zijn er al vroeger, maar vanaf drie uur moeten ze echt beginnen met hun huiswerk. Allereerst maken ze een planning voor hun werk voor die middag in hun huiswerkplanner. Ondertussen geef ik ze iets te drinken en een koekje. Niet alle leerlingen zijn er direct bij het begin, soms duurt het wel een uur totdat alle leerlingen er zijn. Elke leerling weet wel dat hij/zij dan rustig binnen moet komen, omdat de anderen al aan het werk zijn. Zo'n beetje in de volgorde dat ze binnenkwamen, ga ik naar elke leerling toe en neem de dag door en spreek met ze af wat ze die middag gaan doen. Hierbij spreken we ook de manieren van leren en zo nodig de overhoormomenten af. Behaalde cijfers worden genoteerd en nieuwe toetsen ingevoerd, waarvoor dan weer leermomenten voor worden ingepland. Van 16.30-16.45u is er pauze, waarna de leerlingen weer een keer iets te drinken en een koekje krijgen. Zowel voor als na de pauze worden de leerlingen overhoord. Ik doe dit altijd direct nadat ze met het betreffende vak klaar zijn en niet allemaal om 17.45u. Dan lukt het namelijk niet om iedereen genoeg aandacht te geven. Het overhoren en het beantwoorden van eventuele vragen doen we op fluistertoon, zodat we elkaar zo min mogelijk storen.
In de dossiers staat ook aangegeven of een leerling zwakke vakken heeft of moet letten op een
bepaalde manier van leren. Bij het intekenen en bij het overhoren let ik daar op. Als een leerling 'te' vroeg naar huis wil, moedig ik ze aan om aandacht te geven aan die vakken. Of om bijvoorbeeld vast een planning uit te werken. Uiterlijk om 18u worden de leerlingen uitgetekend. In het dossier geef ik aan welk werk af was. Zo nodig gaat er een thuiswerkbriefje mee naar huis als iets niet af is of er nog verder aan geleerd moet worden.

Tijdens de uren van de huiswerkbegeleiding schrijf ik een verslag van
elke leerling over die betreffende middag. Na zes uur ruim ik alle spullen op en laat het lokaal uiteraard netjes achter.

Het contact met de leerlingen is volgens vestigingsmanager Xandrieke van Erp het leukste aan haar werk

xandrieke van erp

Ik ben Xandrieke van Erp en werk als vestigingsmanager in Oss. Ik ben afgestudeerd als Orthopedagoog en bij Studiekring terecht gekomen omdat ik graag met jongeren werk. Het werk als vestigingsmanager is gevarieerd. Ik ben hierdoor veel verschillende uitdagingen tegengekomen.
Een van de taken is leerlingen helpen tijdens de huiswerkbegeleiding. Ik help ze onder andere met hun planning en overige studievaardigheden. Ik motiveer ze en wanneer ze iets niet snappen of kunnen, probeer ik ze te helpen zodat ze verder kunnen.
Ik vind het dankbaar werk. Voordat een leerling bij je start, houd je een intakegesprek met de leerling en hun ouders. In het begin vond ik dit lastig en spannend. Of een leerling start is namelijk erg afhankelijk van hoe het gesprek gaat. Je moet aan ouders en leerling laten blijken dat jij weet waar je over praat en hun vertrouwen winnen in korte tijd. Na een jaar ben ik hierin veel bekwamer geworden. Iedere week schrijf ik voor alle leerlingen een elektronisch voortgangsverslag. Door middel van de verslagen zien ouders wat je bereikt. Ook de mentor of vakdocent op school geef je met dit verslag een goed beeld geeft van wat die leerling heeft gedaan en bereikt die week.

Het aansturen van het team van bijlesdocenten vind ik leuk. Ze vragen mij om raad hoe ze een leerling beter verder kunnen helpen. Daarnaast houd ik eens in de maand een overleg. Tijdens dit overleg bespreken we hoe de bijlessen gaan, maar gaan we soms ook specifiek in op hoe je bijvoorbeeld kunt motiveren of hoe je je e-verslagen kunt verbeteren. Als het nodig is, geef ik zelf ook bijles of een studiementoraat.

Marketing is eveneens een belangrijk onderdeel van mijn werkzaamheden. Wanneer dit niet goed gaat komen er natuurlijk weinig tot geen nieuwe leerlingen bij. In het begin vond ik het erg moeilijk, omdat ik nog niet voldoende ervaring had met marketing. Daarnaast ben ik niet heel mondig naar vreemde mensen toe. Nu heb ik met hulp veel geleerd hierover en een manier gevonden die wel bij mij past. Hierdoor is de vestiging langzaam weer gaan groeien en wordt marketing zelfs een beetje leuk.

Het leukste aan mijn werk vind ik toch wel het contact met de leerlingen zelf. Vaak zijn het de opmerkingen van de leerlingen die een lach op mijn gezicht toveren. Dat kan mijn hele dag goed maken!

Joost van der Meulen: Het werk als bijlesdocent bij Studiekring is nooit saai

joost van der meulenHet werk als bijlesdocent bij Studiekring is nooit saai. Je werkt met allerlei verschillende jongeren die ook allemaal een andere aanpak nodig hebben: soms is het genoeg om rustig met een leerling door de stof te lopen en soms moet je creatieve manieren verzinnen om duidelijk te maken wat er bedoeld wordt. Als je leerling dan vervolgens een dikke voldoende haalt dan geeft dat veel voldoening. Door de verscheidenheid aan leerlingen en het aantal vakken zijn geen 2 bijlessen hetzelfde. De ene dag leg je de stelling van Pythagoras nog eens uit aan een leerling uit 2 Havo en een dag later ben je Engelse woordjes aan het oefenen met iemand uit 5 VWO.

Ook in de indeling van je uren kun je flexibel zijn: meestal spreek je elke week op hetzelfde moment af, maar als jij of de leerling een keer niet kunt dan is het geen probleem om op een ander moment af te spreken. Al met al is een baan als bijlesdocent leuk, uitdagend en eentje die je flexibel kunt indelen; wat wil je nou nog meer!