‘Heeft het nu nog zin om hulp te zoeken voor het eindexamen?’. Een vraag die wij bij Studiekring regelmatig horen. Jazeker heeft het nog zin! Ook al is het 2 voor 12, met examenbegeleiding kunnen we samen met de leerling nog een hoop bereiken. Hoe die begeleiding werkt? We vroegen het aan Joppe (havo5) en zijn examenbegeleider Victoria in vestiging Vught.

examenbegeleiding website


Natuurlijk. In de ideaalwereld beginnen examenleerlingen ruim op tijd met leren. En lukt het niet goed alleen? Dan trek je aan de bel bij Studiekring. Uit ervaring weten wij dat veel leerlingen en ouders te laat pas hulp zoeken. De mogelijkheid is dan om extra bijlessen te volgen. Of examentrainingen. Maar wat dacht je van examenbegeleiding? Dat kan voor veel leerlingen ook nog een ideale uitkomst zijn. Oók als het redelijk last minute is, zoals nu.

2 uur per week Duits
Op onze vestiging in Vught begeleidt Victoria van Stralen haar leerling Joppe met zijn voorbereiding op zijn eindexamen havo. Elke week behandelen ze 2 uur lang het vak Duits. Dit is namelijk Joppe’s zwakke vak en dus kan hij alle extra hulp gebruiken. Daarnaast mag je bij examenbegeleiding elke dag naar de huiswerkklas komen. Ook hier maakt Joppe gretig gebruik van. Na school gaat hij naar Studiekring om te leren voor al zijn examenvakken. Victoria loopt vaak bij hem langs om hem te helpen met zijn planning en te kijken hoe het gaat.

Inhoudelijk en vakoverstijgend
Want dát is examenbegeleiding. Enerzijds pak je de probleemvakken aan door 2 uur durende 1 – op 1 begeleiding. En anderzijds heb je als leerling onbeperkt toegang tot de huiswerkklas waar je rustig kan leren. “Een ideale combi”, vertelt Victoria. “Zeker omdat de ‘bijles’ 2 uur duurt. Dan kun je echt de diepte in en heb je ook tijd om opgaven en oude examens uitgebreid te bespreken met de leerling”. In het geval van Joppe eist Victoria dat hij naast de 2 uur durende Duitse begeleiding per week ook elke dag een half uurtje aan het vak besteedt. “Elke dinsdag bespreken we wat er niet goed gegaan is in de teksten die hij gemaakt heeft en leer ik hem hóe hij de Duitse examenvragen moet beantwoorden.” Omdat er zoveel tijd is om uitgebreid op het vak in te gaan, heeft Joppe al 2 complete examens uit  voorgaande jaren kunnen maken. Victoria heeft deze nagekeken alsof het echte examens waren met de juiste normering. Het mooie? Hij scoorde een 6.4 en een 6.6. Ruimschoots gehaald dus! Dit geeft veel zelfvertrouwen.

Joppe: “Het is gewoon heel prettig om echt heel gericht aan mijn Duits te werken. Ik heb heel veel moeite met tekst verklaren. Samen met Victoria neem ik oude examens door en alle antwoorden die ik fout heb bespreken we. Hierdoor leer ik waar mijn knelpunten zitten. En weet ik precies hoe ik moet zoeken naar synoniemen en signaalwoorden. Iets wat ik hiervoor nooit goed deed”.

Examenbegeleiding én examentraining
Is het nog nodig om na examenbegeleiding een examentraining te volgen? “Dat is voor elke leerling anders” zegt Victoria. “Examenbegeleiding moet je zien als diepgang. Je wordt in een paar weken echt klaargestoomd voor je probleemvak én je kan hulp vragen met andere vakken. Examentraining is meer een dag van herhalen. Ik kan me voorstellen dat bij exacte vakken, of bijvoorbeeld bij geschiedenis de combinatie van examenbegeleiding en examentraining perfect is. Bij talen volstaat wellicht alleen 1 van de 2.”

Meer weten over examenbegeleiding? Kijk hier en meld je snel aan in een vestiging bij jou in de buurt.