solliciteren

ERVARINGEN VAN ONZE MEDEWERKERS

Vestigingsmanager: een functie die je volgens Fabian Hofstede niet met één woord kunt omschrijven

fabian

Ik werk als vestigingsmanager bij Studiekring. Eigenlijk is dat een samenraapsel van heel veel verschillende functies die je niet precies met één woord kunt omschrijven. En dat maakt het wat mij betreft nou juist zo leuk. Aan de ene kant ben ik dagelijks in contact met de leerlingen, op allerlei verschillende manieren: vakinhoudelijk, als ze vragen hebben of overhoord moeten worden. Het kan allerlei vakken betreffen en op allerlei niveaus, wat ik een leuke uitdaging vind. Maar tegelijk ben ik er blij mee dat ik ze ook gewoon naar hun docent op school kan verwijzen, tenslotte ben ik niet de vakdocent voor hen. Naast het beantwoorden van vragen over de lesstof is er ook ruimte om even contact te leggen en te vragen hoe het gaat.

Ik word toch na verloop van tijd een heel vertrouwd gezicht voor de leerling, ze zien mij meestal immers meer dan hun eigen mentor. Dat maakt de onderlinge omgang direct een stuk persoonlijker. Tenslotte is er natuurlijk de didactische kant. Hoe is de concentratie? Hoe wordt er geleerd? Hoe wordt er gepland? Het vraagt concentratie en kennis van de leerlingen om binnen de groep toch zo’n overzicht te houden dat bij iedereen niet alleen algemeen aan het huiswerk wordt gewerkt, maar ook aan de achterliggende redenen waarom ze bij ons kwamen. Hoe kunnen we zorgen dat ze straks weer zelfstandig de deur uitlopen? Soms geef ik ook zelf bijlessen, zodat ik een uurlang één op één met leerlingen in contact ben en echt even intensief met ze samen kan werken. Andere keren heb ik het zo druk met andere taken, dat ik die bijlessen graag bij mijn docenten inplan. Want ook die roostering hoort bij het pakket. Het begeleiden van leerlingen betekent ook begeleiden van alle docenten, inclusief sollicitatiegesprekken en vergaderingen. Het betekent contact onderhouden met ouders en met de school. En toen ik een zelfstandige vestiging had, was ik net zo goed aan het stofzuigen als dat ik folders rondbracht in de wijk of intakegesprekken voerde met nieuwe leerlingen en hun ouders.

De administratieve kant van het werk is ook erg belangrijk. Het is een hele klus om alles goed onder woorden te brengen, maar zo waardevol om terug te kunnen kijken wat we allemaal met een leerling hebben gedaan. Pas dan komt er een algemene lijn naar boven en kunnen we echt gericht begeleiden. En het leukste is: ik mag dat doen binnen een prachtig bedrijf, waar de mensen écht vanuit het hart voor de leerling hun beste beentje voorzetten, van directie en hoofdkantoor tot de docent die één avond per week bijles komt geven.

Als vervangend vestigingsmanager reist Wouter Modderkolk het hele land door

wouter m

Werken bij Studiekring betekent voor mij: leren en laten leren. Als vervangend vestigingsmanager reis ik het hele land door om vestigingsmanagers bij afwezigheid te vervangen. Elke vestiging van Studiekring heeft zijn eigen karakter. Gemeenschappelijk is de passie voor het leren en de gedrevenheid waarmee docenten de leerlingen begeleiden.

Voor zover er standaarddagen zijn ziet een werkdag er voor mij als volgt uit: In de ochtend tussen 10:00 en 11:30 word ik door de dames van het secretariaat gebeld met het bericht naar welke vestiging ik die dag mag gaan. Nu ik al ruim een jaar bij Studiekring werk zijn veel vestigingen voor mij al bekend terrein. Zo niet, dan zoek ik uit hoe ik er het handigst kan komen. Wanneer het tijd wordt om te vertrekken spring ik in mijn auto of loop ik naar de bushalte en ga ik op weg naar een middag vol leermomenten. Soms moet ik even langs het hoofdkantoor in Utrecht om de sleutel van de vestiging op te halen. Aangekomen op de vestiging is het altijd even zoeken - zeker wanneer ik op een voor mij onbekende plek ben - naar de lichtknopjes, de limonade en de kantoorartikelen.
Nadat ik alles klaar heb gemaakt voor de begeleiding (die meestal rond 15:00 start) druppelen de eerste leerlingen na een lange dag op school binnen. Meestal kennen de leerlingen mij niet (of hebben ze me een tijd niet gezien) en neem ik even de tijd om de dag van de leerling door te nemen. Leerlingen moeten meestal even wennen aan een nieuw gezicht, elke leerling reageert daar anders op. De ene leerling loopt naar je toe en wil van alles van je weten, de andere leerling gaat stil zijn/haar spullen pakken en begint alvast met leren. Ik zie het als een van mijn belangrijkste taken dat een leerling zich op zijn/haar gemak voelt. Dat is immers een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren.

Wanneer de huiswerkbegeleiding na drie uur klaar is en de leerlingen naar huis zijn gegaan is het ook voor mij tijd om de spullen op te ruimen en de reis terug naar huis te keren. Soms weet ik dat ik de volgende dag weer terug op die vestiging kom, maar meestal laat ik de vestiging weer achter me en weet ik niet hoelang het weer duurt voordat ik weer terug kom op die plek.

Kortom: het werk als een vervangend vestigingsmanager bij Studiekring is erg veelzijdig en afwisselend. Geen dag is hetzelfde en je hebt het voorrecht om op veel verschillende plekken te mogen werken.

Zo ziet de middag van Margreeth Oldenhuis eruit wanneer zij werkt in de huiswerkbegeleiding

margreeth oldenhuis

Een werkmiddag bij Studiekring begint rond 14.45u. In mijn lokaal zorg ik dat alle spullen klaar staan voordat de leerlingen binnenkomen. Zo zet ik voor de leerlingen diverse laptops neer en zorg ik dat er in de klas thee, limonade, koekjes en glazen klaarstaan. Daarnaast zijn er voor de leerlingen diverse kantoorartikelen zoals schrijfblokken, pennen, gum etc. Ondertussen heb ik m'n eigen computer aangezet. Aan de hand van de klasse indeling van die dag, zet ik op de diverse tafels een houten houdertje neer met daarin briefjes (daarmee kunnen de leerlingen aangeven of ze een vraag hebben, overhoord willen worden etc.) en daarbij leg ik de huiswerkplanner van de betreffende leerling neer. Ik probeer de leerlingen zoveel mogelijk op dezelfde plaats te laten zitten. Daarbij houd ik rekening met welke plaats geschikt is voor een leerling.

Vanaf 15u begint de huiswerkbegeleiding. Sommige leerlingen zijn er al vroeger, maar vanaf drie uur moeten ze echt beginnen met hun huiswerk. Allereerst maken ze een planning voor hun werk voor die middag in hun huiswerkplanner. Ondertussen geef ik ze iets te drinken en een koekje. Niet alle leerlingen zijn er direct bij het begin, soms duurt het wel een uur totdat alle leerlingen er zijn. Elke leerling weet wel dat hij/zij dan rustig binnen moet komen, omdat de anderen al aan het werk zijn. Zo'n beetje in de volgorde dat ze binnenkwamen, ga ik naar elke leerling toe en neem de dag door en spreek met ze af wat ze die middag gaan doen. Hierbij spreken we ook de manieren van leren en zo nodig de overhoormomenten af. Behaalde cijfers worden genoteerd en nieuwe toetsen ingevoerd, waarvoor dan weer leermomenten voor worden ingepland. Van 16.30-16.45u is er pauze, waarna de leerlingen weer een keer iets te drinken en een koekje krijgen. Zowel voor als na de pauze worden de leerlingen overhoord. Ik doe dit altijd direct nadat ze met het betreffende vak klaar zijn en niet allemaal om 17.45u. Dan lukt het namelijk niet om iedereen genoeg aandacht te geven. Het overhoren en het beantwoorden van eventuele vragen doen we op fluistertoon, zodat we elkaar zo min mogelijk storen.
In de dossiers staat ook aangegeven of een leerling zwakke vakken heeft of moet letten op een
bepaalde manier van leren. Bij het intekenen en bij het overhoren let ik daar op. Als een leerling 'te' vroeg naar huis wil, moedig ik ze aan om aandacht te geven aan die vakken. Of om bijvoorbeeld vast een planning uit te werken. Uiterlijk om 18u worden de leerlingen uitgetekend. In het dossier geef ik aan welk werk af was. Zo nodig gaat er een thuiswerkbriefje mee naar huis als iets niet af is of er nog verder aan geleerd moet worden.

Tijdens de uren van de huiswerkbegeleiding schrijf ik een verslag van
elke leerling over die betreffende middag. Na zes uur ruim ik alle spullen op en laat het lokaal uiteraard netjes achter.

Het contact met de leerlingen is volgens vestigingsmanager Xandrieke van Erp het leukste aan haar werk

xandrieke van erp

Ik ben Xandrieke van Erp en werk als vestigingsmanager in Oss. Ik ben afgestudeerd als Orthopedagoog en bij Studiekring terecht gekomen omdat ik graag met jongeren werk. Het werk als vestigingsmanager is gevarieerd. Ik ben hierdoor veel verschillende uitdagingen tegengekomen.
Een van de taken is leerlingen helpen tijdens de huiswerkbegeleiding. Ik help ze onder andere met hun planning en overige studievaardigheden. Ik motiveer ze en wanneer ze iets niet snappen of kunnen, probeer ik ze te helpen zodat ze verder kunnen.
Ik vind het dankbaar werk. Voordat een leerling bij je start, houd je een intakegesprek met de leerling en hun ouders. In het begin vond ik dit lastig en spannend. Of een leerling start is namelijk erg afhankelijk van hoe het gesprek gaat. Je moet aan ouders en leerling laten blijken dat jij weet waar je over praat en hun vertrouwen winnen in korte tijd. Na een jaar ben ik hierin veel bekwamer geworden. Iedere week schrijf ik voor alle leerlingen een elektronisch voortgangsverslag. Door middel van de verslagen zien ouders wat je bereikt. Ook de mentor of vakdocent op school geef je met dit verslag een goed beeld geeft van wat die leerling heeft gedaan en bereikt die week.

Het aansturen van het team van bijlesdocenten vind ik leuk. Ze vragen mij om raad hoe ze een leerling beter verder kunnen helpen. Daarnaast houd ik eens in de maand een overleg. Tijdens dit overleg bespreken we hoe de bijlessen gaan, maar gaan we soms ook specifiek in op hoe je bijvoorbeeld kunt motiveren of hoe je je e-verslagen kunt verbeteren. Als het nodig is, geef ik zelf ook bijles of een studiementoraat.

Marketing is eveneens een belangrijk onderdeel van mijn werkzaamheden. Wanneer dit niet goed gaat komen er natuurlijk weinig tot geen nieuwe leerlingen bij. In het begin vond ik het erg moeilijk, omdat ik nog niet voldoende ervaring had met marketing. Daarnaast ben ik niet heel mondig naar vreemde mensen toe. Nu heb ik met hulp veel geleerd hierover en een manier gevonden die wel bij mij past. Hierdoor is de vestiging langzaam weer gaan groeien en wordt marketing zelfs een beetje leuk.

Het leukste aan mijn werk vind ik toch wel het contact met de leerlingen zelf. Vaak zijn het de opmerkingen van de leerlingen die een lach op mijn gezicht toveren. Dat kan mijn hele dag goed maken!

Joost van der Meulen: Het werk als bijlesdocent bij Studiekring is nooit saai

joost van der meulenHet werk als bijlesdocent bij Studiekring is nooit saai. Je werkt met allerlei verschillende jongeren die ook allemaal een andere aanpak nodig hebben: soms is het genoeg om rustig met een leerling door de stof te lopen en soms moet je creatieve manieren verzinnen om duidelijk te maken wat er bedoeld wordt. Als je leerling dan vervolgens een dikke voldoende haalt dan geeft dat veel voldoening. Door de verscheidenheid aan leerlingen en het aantal vakken zijn geen 2 bijlessen hetzelfde. De ene dag leg je de stelling van Pythagoras nog eens uit aan een leerling uit 2 Havo en een dag later ben je Engelse woordjes aan het oefenen met iemand uit 5 VWO.

Ook in de indeling van je uren kun je flexibel zijn: meestal spreek je elke week op hetzelfde moment af, maar als jij of de leerling een keer niet kunt dan is het geen probleem om op een ander moment af te spreken. Al met al is een baan als bijlesdocent leuk, uitdagend en eentje die je flexibel kunt indelen; wat wil je nou nog meer!