Het Stedelijk Dalton Lyceum merkte dat veel leerlingen worstelden met dezelfde problematiek: leermethoden en plannen. Daardoor leerden ze matig en presteerden ze onder niveau. Dat is bovenal vervelend voor die leerlingen, maar ook voor school. Het kostte veel extra aandacht en zette het hele systeem onder tijdsdruk. Zorgcoördinator Leontien Springeling: ‘We besloten het groots aan te pakken. We brachten álle eerste en tweedejaars leerlingen de basis studievaardigheden bij.’

Leontien blog

Aanleiding
Veel leerlingen hadden moeite met huiswerk en leren. De hulp was versnipperd. Zorgcoördinatoren, docenten en mentoren spanden zich ervoor in, maar ieder deed dat op zijn eigen manier. Er lag geen plan of gedeelde visie aan ten grondslag.

Samenwerking
Een onderwijsprofessional van Studiekring heeft alle 450 eerste en tweedejaars leerlingen les gegeven in studievaardigheden. Daarnaast heeft school nieuwe inzichten opgedaan en een duidelijke leerlijn studievaardigheden geformuleerd.

Resultaat
Leerlingen: maken huiswerk efficiënter en leren beter
Mentoren: helpen leerlingen slagvaardig vanuit één gedeelde visie
Zorgcoördinatoren: directe afname van het aantal zorgleerlingen
Docenten: hebben meer tijd voor de inhoud van het vak

Bij iedereen neemt de tijdsdruk af

Leontien: ‘We werken al langer met Studiekring samen. Als één van onze leerlingen moeite heeft met huiswerk of leren, verwijzen we hem door. Zij geven de handvatten en aandacht die hij nodig heeft, boeken vooruitgang en informeren ons zorgvuldig. Dat werkt prettig. Nu merkten we dat het aantal leerlingen met huiswerk- en leerproblemen toenam. We wilden het ditmaal grondiger aanpakken en de studievaardigheden van álle eerste en tweedejaars een boost geven. Een groepsarrangement van het samenwerkingsverband maakte dat mogelijk. Een grote stap waarvoor we eerst een duidelijke visie op studievaardigheden wilden formuleren. Om dat professioneel aan te pakken, zochten we externe expertise. In Studiekring vonden we een fijne sparringpartner.’

Nieuwe inzichten
‘Samen met Studiekring kwamen we tot nieuwe inzichten. Als school formuleerden we een duidelijke leerlijn. En we bedachten samen een praktische oplossing hoe we al die 450 leerlingen konden trainen. Daarvoor benutten we het toch al ingeroosterde lesuur van de mentorklas. Daarin kreeg elke klas 8 weken lang les van een onderwijsprofessional van Studiekring. Ze leerden planningen maken en ontdekten slimme methoden om teksten te onthouden of woordjes te leren. De meeste leerlingen konden dat direct toepassen. Sommigen hadden meer persoonlijke aandacht nodig, waarvoor we een wekelijkse huiswerkklas organiseerden. De nieuwe inzichten vinden de leerlingen verhelderend. Het geeft duidelijkheid.’

Alles op de rit
‘We hopen natuurlijk dat hierdoor de prestaties van leerlingen verbeteren. Op het moment van schrijven lijken er al minder leerlingen te zijn met een zwakke cijferlijst. Maar wat we vooral zien is pure tijdwinst. Er zijn per direct minder zorgleerlingen die individuele begeleiding nodig hebben. Dat scheelt enorm. In de klas wordt minder tijd besteed aan studievaardigheden en juist meer gefocust op de inhoud van het vak. Bij een mindere prestatie is slecht studiegedrag al snel uitgesloten. Dus kijken docenten kritischer naar de lesstof en de manier van uitleggen. Zo verbetert het hele schoolsysteem.’

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden betreft Passend Onderwijs bij u op school? Neem dan contact op met Greke Heida, adviseur scholen via 030-2721444.