De basis van waaruit Studiekring begeleidt, heet de Studiekring Manier van Werken (SMW). Een model waarin de ontwikkeling van de leerling centraal staat. De juiste omgeving, het bevorderen van autonomie en het ontwikkelen van studiecompetenties zijn essentieel. In 4 artikelen gaan we komende tijd dieper in op dit model en bekijken we hoe dit uitpakt in de praktijk. Het 2e onderwerp in de reeks is ‘het plan van aanpak’, een belangrijk onderdeel van het SMW model.

Brugklas training

‘Door het plan van aanpak vindt iedereen een eigen weg’

Concrete doelen stellen. Gemotiveerd aan de slag. Een eigen leerstijl ontwikkelen. Dingen die je iedere leerling toewenst in zijn of haar schoolcarrière. Studiekring brengt deze Marcel Poezeelementen samen in een persoonlijk plan van aanpak bij het begin van een begeleidingstraject. Waarom is een plan van aanpak zo belangrijk? Wij vroegen het Marcel Poeze, huidig conrector op Het Houtens in Houten, die bij zijn vorige werkgever als ambulant begeleider samenwerkte met Studiekring. Hij werkt nog steeds graag met een plan van aanpak. “Met zo’n plan help je iemand zijn of haar eigen weg te vinden.”

Waarom een plan van aanpak?
“Op mijn huidige school werken we bij veel leerlingen met een uitgebreid plan van aanpak. Het geeft iemand inzicht in welke stappen hij of zij nog moet nemen. En wat er nodig is om dat te kunnen doen. Daardoor wordt het traject behapbaar voor een leerling en dat verlicht het  functioneren op school.”

De leerling staat altijd centraal
De leerling centraal stellen. Dát is de gouden regel bij het maken van een plan van aanpak.  Marcel: “Vraag altijd eerst  aan de leerling wat hij nodig heeft. Dan krijg je soms verrassende antwoorden. Zo had ik een leerling die toegaf dat hij eigenlijk behoefte had aan meer sport en ontspanning, wat hem enorm hielp. Uit een plan van aanpak moet verder duidelijk worden op welke gebieden iemand al zelfstandig kan werken en op welke nog niet.”
Jean van Ham, kwaliteitsmanager bij Studiekring vult aan: “Wij vragen altijd eerst aan de leerling wat er speelt. Dan maken we er samen concrete doelen van. Vervolgens geven ouders, mentoren en begeleiders input op het plan. Na een tijdje ontwikkelt iemand dan een eigen leerstijl. Hij of zij vindt bijvoorbeeld een eigen manier van woordjes leren. Daardoor kun je als leerling gemotiveerder verder.”

Waar gaat een goed plan van aanpak nog meer over?
Marcel: “Een goed plan van aanpak gaat niet alleen over cijfers en huiswerk, maar over veel meer. Bijvoorbeeld de combinatie school en thuis. Wat zijn thuis belemmerende factoren om goed te functioneren? Hoe kun je dat oplossen? Het is een plan dat door alle deskundigen rondom een leerling gemaakt moet worden. Studiekring focust zich bijvoorbeeld behalve op competentie ook op de omgeving van de leerling. En de doelen moeten concreet en meetbaar zijn, niet absoluut. Bijvoorbeeld: je moet na zes weken in staat zijn om in een half uur zelfstandig een opdracht te maken. Iedere leerling heeft een eigen tempo in het halen van die doelen, dus geen enkel plan van aanpak is hetzelfde.”

Dynamisch document
Een plan van aanpak ziet er dus altijd anders uit, kent bij iedere leerling zijn eigen ontwikkeling en is nooit klaar. Marcel: “Het is dus een ontzettend dynamisch document. Studiekring lost dat goed op door het iedere maand bij te stellen en te evalueren. Mentoren en docenten kunnen het bovendien makkelijk inzien in het systeem. Dat is waardevol voor een korte lijn tussen begeleider en mentor.” En wat vindt de leerling zelf? “Het blijven natuurlijk pubers, dus als je ze op de man afvraagt wat ze vinden van zo’n plan, krijg je niet altijd iets goeds terug”, aldus Marcel. “Maar uit regelmatig evalueren blijkt dat ze het stellen van die doelen nuttig vinden omdat ze daarmee echt iets bereiken.”

Deel 1 van de artikelenreeks over het SMW model gaat over plannen. Lees het artikel hier.