Blog

De eindexamens zijn begonnen! Om zoveel mogelijk examenleerlingen in deze spannende periode te helpen, geven Studiekring examentrainers elke dag antwoord op examenvragen op 101TV en 3FM. Ook vestigingsmanagers Joyce en Marije delen hun tips op televisie. Wil je alvast een voorproefje van deze handige tips? Check het hier. En kijk tijdens je examens vanaf 19 uur naar 101TV. Te ontvangen via Ziggo kanaal 128 en KPN kanaal 314.

SK op TV

1.    Bepaal welk tijdstip voor jou het beste werkt
Ben jij een ochtendmens of nachtdier? Tijdens het leren voor je examens is het handig om te weten wanneer jij het meeste werk kunt verzetten. Ga bij jezelf na wanneer jij op je productiefst bent en reserveer deze dagdelen in je agenda om te leren. Op je minder productieve momenten kun je dan makkelijkere taken uitvoeren of gewoon lekker ontspannen.

2.    Prioriteiten stellen
Maak elke avond een lijstje van wat je de volgende dag moet doen. Werk de volgende dag je lijst af, te beginnen bij het allerbelangrijkste. Stel de minst belangrijke en makkelijkere taken op je lijstje uit tot de momenten waarvan jij weet dat je minder geconcentreerd bent. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt het vaak makkelijker om eerst onbenullige taakjes op te pakken, zoals post-its plakken om aan te geven waar ieder hoofdstuk begint. En dat is zonde van jouw productieve uren!

3.    Gezond leven
De eindexamenperiode is een marathon voor je brein. Dat kun je alleen volhouden als je goed voor jezelf zorgt. Haal geen nachten door, maar zorg voor voldoende slaap (7 tot 8 uur per nacht is perfect). Beweeg regelmatig tijdens het leren, om te zorgen dat je hersenen van voldoende zuurstof worden voorzien. En zorg ook voor ontspanning.

4.    Voedsel voor je brein
Omdat de examenperiode zo intensief is, ben je snel geneigd jezelf op te peppen met koffie, suiker en vet eten. Op zo’n dieet presteer je niet optimaal. Drink liever groene thee als je nog even door moet met leren. Drink heel veel water, om je hersenen in topconditie te houden en hoofdpijn te voorkomen. En eet voedsel met veel ijzer. IJzer zorgt er namelijk voor dat er zuurstof naar je organen (en dus ook je hersenen) gaat, waardoor je beter presteert. Je vindt ijzer onder andere in groene (blad)groenten, bananen en appelstroop.

5.    Laat je niet gek maken
Niets is zo funest voor je zelfvertrouwen als vijf minuten voor je eindexamen luisteren naar wat je klasgenoten allemaal als belangrijkste stof hebben ontdekt. Grote kans dat jou die details helemaal niet zijn opgevallen. Iedereen leert namelijk anders. Dat betekent echter niet dat je zelf slecht bent voorbereid. Geloof in jezelf en blijf rustig. Als dat betekent dat je jezelf vlak voor een examen even af moet zonderen, dan moet je dat zeker doen! Geniet nog een momentje van je eigen muziek of het zonnetje en loop daarna pas de zaal in.