Blog

Doe jij over een paar weken eindexamen? Dan is het nu écht tijd om te gaan leren. Wist je dat wat je eet veel invloed heeft op jouw leerprestaties? Wij vroegen het Voedingscentrum om tips.
Gevonde voeding


•    Voeding is belangrijk!
Een open deur natuurlijk. Maar hoe belangrijk is goed eten eigenlijk voor je concentratie? Volgens Patricia Schutte van het Voedingscentrum is de relatie tussen geconcentreerd werken en voeding niet wetenschappelijk onderbouwd, maar is het wel heel belangrijk om je goed te voelen. “Je moet goed functioneren om te kunnen leren. Zelfs als je stil zit. Daar heb je energie voor nodig en die krijg je door een gebalanceerde voeding”.
•    Er bestaat geen superfood voor je brein
Was het maar waar; een supergezonde snack waardoor je je extra kunt concentreren. Patricia: “Nee, dat is er niet. Superfood is sowieso eerder een marketingterm waarvan niet bewezen is dat het echt zo ‘super’ is. Wil je goed voor je brein zorgen, slaap dan goed en eet gevarieerd met veel groente en fruit. En ga tussen het leren door eens een rondje lopen buiten”. En hoe zit het met extra vitaminen? “Niet nodig! Pubers hebben in de regel geen extra vitamines of toevoegingen nodig”.  
•    Eet genoeg! Maar wel in balans!
Een gezonde voeding betekent niet te weinig of te veel eten. In de leeftijd 14 tot 18 jaar zit de piek van het aantal calorieën per dag. Dit wil niet zeggen dat je ongenuanceerd hamburgers en pizza’s kan gaan eten. Van vet eten krijg je namelijk kort een ‘high’, maar stort je later in. Niet echt ideaal dus als je moet leren. Bereken hier hoeveel je per dag kan eten of test of je wel gebalanceerd genoeg eet.
•    Drink geen energiedrankjes
Veel jongeren zijn gek op RedBull. Werken deze drankjes echt? Patricia: “Nee, energiedrankjes werken niet als een wondermiddel. Ze werken eerder averechts. Uit onderzoek onder jongeren blijkt dat twee derde van de jongeren die energiedrankjes drinken, klachten hebben. Door de cafeïne in deze drankjes krijg je last van hyperactiviteit, slapeloosheid en concentratieproblemen. Maximaal 1 blikje energiedrank per dag is meer dan genoeg”. Moet je dan ook meteen je cola maar laten staan? “Cola bevat inderdaad ook cafeïne. Maar je kunt natuurlijk je blikje cola met iemand delen, dan krijg je al een hoop minder cafeïne en suikers binnen. Tijdens het leren kun je toch het beste gewoon een flesje water drinken”.
•    Goede voeding + lekker slapen = fitheid
Door lekker te slapen voel je je gezond en fit. Is er nog een relatie tussen wat je eet (of drinkt) en hoe goed je slaapt? “Behalve cafeïne in producten, is er geen voedingsmiddel waardoor je slechter gaat slapen”, zegt Patricia. ‘Het is vooral belangrijk om drie keer op een dag goed te eten. Dus een stevig ontbijt, goede lunch en een goed gevulde avondmaaltijd.’ En zorg voor niet al te lange gaten tussen je maaltijden, anders ga je snacken.
•    Gezonde snacks!
Een hele dag leren. Dan is de verleiding groot om tussendoor wat te snacken. Iets lekkers mag natuurlijk echt wel af en toe! Maar je kan ook kiezen voor gezonde snacks. Patricia: ‘Voor pubers geldt dat als je stevig luncht rond 1 uur, je door kan werken tot een uur of 6. Heb je tussendoor toch nog honger? Eet dan bijvoorbeeld een mueslibol, Tuc koekje, peperkoek of een stuk fruit. Makkelijk en een stuk gezonder dan chips en snoep”.

Eet je door je examens heen
Het Voedingscentrum heeft speciale examenmenu’s bomvol goede koolhydraten en eiwitten, ijzer en vitaminen. Kijk snel voor inspiratie.

Kun jij nog wat hulp gebruiken in je examenvoorbereiding? Denk eens aan een examentraining van Studiekring!