“Belle had een duwtje in de goede richting nodig,” vertelt moeder Judi Poels thuis aan de keukentafel. De schoolresultaten van Belle (13) vielen tegen en in overleg met hun dochter kozen Judi en haar man voor huiswerk- en bijlesinstituut Studiekring. Judi: “We zijn nu drie maanden verder en het gaat heel goed met haar.”

leven

Sinds november gaat Belle drie keer per week na schooltijd naar Studiekring in Maarssen. “Als je binnenkomt mag je eerst even vijf minuten op je telefoonkijken, daarna ga je aan het werk,” vertelt Belle. “Samen met de begeleider heb ik een digitale planning gemaakt. Zo weet ik precies welke boeken ik mee moet nemen en wat ik moet doen. Elke dag praten we eerst even over de schooldag, over cijfers die ik terug heb gekregen en of er bijzonderheden zijn. Dan ga ik aan het werk. Ik maak mijn opdrachten voor school. Als ik een toets heb, overhoort de begeleider mij. Om 16.00 uur en om 17.00 uur hebben we een kwartiertje pauze, dan drinken we iets. Ik ken inmiddels alle andere leerlingen bij Studiekring; het voelt heel vertrouwd. Thuis ben ik snel afgeleid, bij huiswerkbegeleiding niet.”

Stress
Belle zit in de tweede klas van de Maarssense Rientjesmavo. Aan het begin van het schooljaar liep het niet zo lekker met haar. Moeder Judi: “Belle deed thuis haar huiswerk wel, maar ze haalde geen goede cijfers. In november stond ze voor vier vakken een vijf of lager. Ik probeerde haar te begeleiden bij haar huiswerk, maar de ‘trucjes’ die ik haar leerde werkten niet. Ik voelde me een politieagent, het gaf veel stress in huis. Mijn man en ik besloten op zoek te gaan naar een instituut voor huiswerkbegeleiding.”

Digitaal verslag
Belle had van een vriendin goede verhalen gehoord over Studiekring. En ook de school was er enthousiast over. Belle en haar ouders gingen op gesprek. In november startte Belle met huiswerkbegeleiding. Judi: “Thuis merkten we al snel het verschil. Als Belle nu thuiskomt, is ze meestal klaar met haar huiswerk. Dan hebben we ’s avonds tijd om gezellig samen op de bank te zitten. Als ouders krijgen we elke dag een digitaal verslag. Zo weten
we hoe de middag is verlopen en of er nog huiswerk te doen is. Dit geeft rust en overzicht. Wat ik prettig vind, is dat Studiekring echt kijkt wat een kind nodig heeft. Belle weet nu welke leermethode bij haar past: actief leren, bijvoorbeeld door het maken van een mindmap. Ook heeft ze geleerd om beter te plannen. Als ouders hebben we af en toe een gesprek met de begeleider, dan horen we hoe het gaat en krijgen we tips.”

Verantwoordelijkheid
“Soms hoor je wel eens dat mensen een huiswerkinstituut ‘afschuiven van verantwoordelijkheid’ noemen. Alsof je als ouders geen zin hebt om je kind te begeleiden. Het tegendeel is waar, vind ik: wij nemen juist onze verantwoordelijkheid door Belle de steun te bieden die ze nodig heeft. Het is een investering, van ons en van haarzelf. Maar het is de investering meer dan waard.”

Stijgende lijn
De resultaten mogen er zijn. Judi: “Er is een grote stijgende lijn. Belle haalt alleen nog maar voldoendes. Ze gaat leren steeds leuker vinden. Voor ons is het een zorg minder. En wat ik heel belangrijk vind: het is een boost voor haar zelfvertrouwen. Ze dacht dat ze niet kon leren, maar nu ze weet op welke manier ze moet leren, lukt het haar wel. We zijn supertrots op Belle.”

Dit artikel is gepubliceerd in LEVEN Magazine maart 2016
Tekst: Olga Leever
Foto: Jeroen Berends

Wil jij net als Belle huiswerkbegeleiding volgen bij Studiekring? Kom dan een middag gratis meelopen! Kijk hier voor een vestiging bij jou in de buurt.