De basis van waaruit Studiekring begeleidt, heet de Studiekring Manier van Werken. Een model waarin de ontwikkeling van de leerling centraal staat. De juiste omgeving, het bevorderen van autonomie en het ontwikkelen van studiecompetenties zijn essentieel. De komende maanden gaan we in 4 artikelen dieper in op dit model en bekijken we hoe dit uitpakt in de praktijk. Deze keer staat ‘plannen’ centraal.

Plannen

‘Leerlingen beter leren plannen is een hulpvraag van docenten’

Goede planvaardigheden. Veel leerlingen worstelen ermee. Terwijl plannen met alle drukke roosters en proefwerkweken steeds belangrijker wordt op school. Docenten en mentoren kunnen leerlingen hiermee helpen. Maar vaak is het zoeken naar tijd om aandacht te besteden aan goed leren plannen. Of weten docenten eigenlijk niet zo goed hoe ze het aan moeten pakken. Een gesprek met mentoren Marlieke Janssen en Sjors Gijsbers van College Den Hulster (vmbo, havo en tweetalig vwo) in Venlo.

Foto Marlieke en Sjors websiteWaaraan merken jullie dat er tegenwoordig meer nadruk op planvaardigheden ligt?
“Leerlingen lopen zichzelf steeds vaker voorbij”, zegt Marlieke. “Het is sneu om te zien als ze gefrustreerd raken omdat ze geen overzicht hebben. Ze hebben een drukker leven, met school, bijbaantjes, sport en vrienden. Dat vergt goede planvaardigheden. Keer op keer zie ik dat ze daar tegenaan lopen. Ze raken gedemotiveerd en missen succeservaringen.” Sjors vult aan: “Negatieve ervaringen kosten zowel de leerling als docent dubbel zoveel energie om weer recht te trekken. De standaard reactie wordt dan snel ‘het lukt toch niet’. In deze leerlingen moet je als mentor of docent tijd steken: dagelijks met ze plannen totdat het beter gaat.”

Wat vinden leerlingen nou zo moeilijk aan plannen?
Marlieke: “Ze onderschatten hoeveel tijd een goede planning kost en dat het de moeite waard is om er tijd voor te nemen. Ze zeggen vaak dat ze wel hebben gepland maar zich er niet aan hebben gehouden. Dan heb je eigenlijk geen goede planning gemaakt. Plannen kost namelijk echt tijd!” “Het hangt ook af van de leeftijd”, zegt Sjors. “Soms komt een leerling in de onderbouw ermee weg zonder te plannen, maar krijgt hij in de bovenbouw moeite met het vele werk. Er zit dan al een bepaald patroon ingebakken. Dus het is heel belangrijk om zo vroeg mogelijk een goed planpatroon aan te leren.”

Waar worstelen jullie als mentoren mee wat betreft het aanleren van planvaardigheden?

Sjors: “De achterliggende vraag bij mij is: welke gesprekstechnieken moet ik inzetten om een leerling te prikkelen om datgene wat afgesproken is, ook echt te doen?” Marlieke vervolgt: “In zo’n geval moet je de juiste vragen stellen, zonder voor te kauwen wat ze moeten doen. Leerlingen moeten zelf doelen stellen en evalueren, zodat het eigenaarschap bij de leerling ligt. De hulpvraag van mentoren en vakdocenten ligt denk ik vooral op het vlak van gesprekstechnieken en coachen om dit bij leerlingen voor elkaar te krijgen.”

Jean van Ham is kwalititeitsmanager bij Studiekring en leerde veel leerlingen plannen aan de hand van de Studiekring Manier van Werken.

Hoe leren jullie leerlingen plannen bij Studiekring?
Jean: “Bij Studiekring werken we vanuit een duidelijke structuur. We doorlopen iedere dag welk vak je hebt gehad. We kijken wat je huiswerk is en wanneer het af moet zijn. Leren voor toetsen plannen we meteen 3x in. Op die manier rolt er een planning uit en kun je nog puzzelen waar nodig. We leren een leerling gestructureerd plannen en puzzelen, maar dan op een leuke manier. Ze winnen daarmee tijd voor écht leuke dingen en dat motiveert!"

Hoe kan Studiekring mentoren en docenten helpen in de hulpvraag om leerlingen beter te leren plannen?
Jean: "Op veel scholen geven we workshops aan docenten en mentoren om ze te leren hoe ze het beste leerlingen kunnen helpen met plannen. Hoe integreer je planvaardigheden in je les? Hoe maak je een goede planning met een leerling? Welke gesprekstechnieken komen hierbij kijken? Voor docenten op school is het belangrijk om leerlingen eerst extrinsiek te motiveren door ze te belonen voor een plan-taak. Met zo’n succeservaring komen ze sneller tot intrinsieke motivatie. Hulp werkt ook goed, dus probeer voor je vak de leerlingen tijd te geven om voor dat specifieke vak te gaan plannen. Geef ze daar een moment voor aan het begin van het schooljaar”.

Een mentorworkshop bij u op school? Neem voor meer informatie contact op met Erwin Lauffer 030-272 14 44 of laat hier uw gegevens achter.