Blog

Studiekring kent een eigen manier van leerlingen begeleiden. Daarin staat de ontwikkeling van de leerling centraal. De juiste omgeving, het bevorderen van autonomie en het ontwikkelen van studiecompetenties zijn essentieel. In 4 artikelen gaan we hier de komende tijd dieper op in. Dit keer behandelen we het onderwerp zelfstandig leren werken.

1609 SMW model art 3

Veel leerlingen hebben moeite met zelfstandig leren en werken. Daar ligt dus een grote uitdaging voor docenten maar vooral ook mentoren. Hoe kun je leerlingen hier het beste verder in helpen? Wij vroegen het Hans Meijer, die al 6 jaar leerlingen begeleidt als vestigingsmanager bij Studiekring. 5 tips afgeleid vanuit onze werkwijze:

1. Creëer overzicht
Je kent het wel: agenda’s van leerlingen staan vaak alleen vol met toetsen en wanneer huiswerk moet worden ingeleverd, maar daar staat niet bij wanneer die toetsen geleerd of huiswerk gemaakt moet worden.

Om leerlingen dat toch te laten doen, stellen we bij Studiekring altijd een paar standaard vragen: Wat heb je voor huiswerk? Op welke momenten ga je hier aan werken? Waar ga je dit huiswerk doen? En hoe ga je hier aan werken? In een mentorles kun je die vragen eens doornemen met leerlingen, bijvoorbeerld over een specifieke week in hun agenda. Door regelmatig deze vragen zo concreet te stellen, krijgen leerlingen steeds meer overzicht in hun eigen planning. Een bijkomend voordeel: hun werkgeheugen is minder vol waardoor ze ook nog eens efficiënter kunnen werken.

2. Doorbreek negatieve gedachten
Een van de belangrijkste valkuilen van middelbare scholieren is de gedachte “ik kan het toch niet.” Wanneer iemand het gevoel heeft onvoldoende toegerust te zijn voor een vak, valt het vak vaak tegen.

Een handige manier om deze gedachte te doorbreken is het stellen van schaalvragen: op een schaal van 1 tot 10, hoe goed ben je in dit vak? Vraag vooral door waarom ze zichzelf geen hoger cijfer of juist geen lager cijfer geven. Zo kunnen leerlingen aangeven wat hun sterke kanten zijn en waar nog leerpunten liggen.

3. Geef inzicht in het leerproces
Het is belangrijk voor het bevorderen van zelfstandigheid om inzicht te geven in een leerproces. Leerlingen hebben het namelijk lang niet altijd door wanneer ze ergens beter in worden, omdat hun aandacht is gericht op het eindcijfer.

Geef dus naast alleen maar een cijfer, ook altijd een korte toelichting: wat ging er goed en wat kan er nog beter? Zo weet een leerling waar hij of zij staat. En hoe concreter het leerdoel is geformuleerd, hoe makkelijker een leerling zich ervoor kan motiveren.

4. Focus voldoende op vaardigheden
Zelfstandig werken kan alleen wanneer een leerling voldoende vaardigheden bezit. Ze moeten dus altijd weten hoe ze een bepaald vak kunnen leren. Een lastige stap voor veel leerlingen. Ze vallen bijvoorbeeld snel terug op stof in het hoofd stampen.

Neem daarom de tijd om leerlingen bewust strategieën aan te leren voor het leren. Bijvoorbeeld door tijdens een mentoruur aandacht te besteden aan leren samenvatten, leren omgaan met signaalwoorden of het maken van een stappenplan.

Groei in studievaardigheden betekent dat leren makkelijker wordt en er meer plezier (of minder ergernis) bij komt kijken. Zo kunnen ze sneller zelfstandig aan de slag.

5. Geloof in de leerling
Genoeg tips om zelfstandigheid bij een leerlingen te creëren dus. Maar de belangrijkste gaat eigenlijk over de docent zelf: geloof in de leerling.

Wat je een leerling ook leert, niets is zo belangrijk als geloven dat je het kan. Moedig leerlingen daarom voldoende aan en laat het ze weten wanneer ze iets goed doen!

Hans MeijerOver Hans Meijer:
Hans Meijer werkt bij Studiekring als vestigingsmanager in Bilthoven. Het leukste van zijn werk vindt hij dat hij iedere dag leerlingen ziet groeien in vaardigheden en zelfvertrouwen. Vooral het moment dat een leerling in zichzelf begint te geloven, blijft iedere keer bijzonder.

Zelfstandigheid gaat volgens Hans uiteindelijk vaak hand in hand met nieuwsgierigheid en plezier in het leren.